Toyota Prius

Provkörning av Toyota Prius

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,0. Borrning/slag 75,0/84,7 mm, volym 1497 cm3. Max effekt 77 hk (57 kW) vid 5000 r/min. Max vridmoment 115 Nm vid 4000 r/min.

Elmotor

500 volt. Max effekt 50 kW vid 1200 - 1540 r/min. Max vridmoment 400 Nm vid 0-1200 r/min. Vikt elmotor: 104 kg. Kombinerad max effekt vid hybriddrift 110 hk (82 kW) över 85 km/h. Max vridmoment 478 Nm under 35 km/h.

Batteri

EV nickel-metallhydrid. 28 celler, 201,6 volt. Kapacitet 6,5 Ah.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare och skruvfjädrar fram och bak. Halvstel bakaxel.

Styrning 

Elektrisk hastighetsberoende servostyrning. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar 

Skivbromsar (ventilerade) fram och bak. Låsningsfritt system. Antispinn-/sladdsystem. 

Hjul/däck 

Fälgbredd 6 tum, däck 195/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 270, längd 445, bredd 172, höjd 149. Spårvidd fram/bak 151/148. Tjänstevikt ca 1300, maxlast 425. Ej godkänd för släp. Bränsletank 45 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100km/h ca 10,9 s, toppfart 170 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,43, landsväg 0,42, stad 0,50 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

Samvetsgrannare

Den är snål och tyst och snyggare än förr. Men är Prius framtidsbilen?

Toyota satsar stort på sin hybridteknik. Prius generation två är större, starkare och snålare än föregångaren och målet är inte längre att bara vara ett grönt samvete för Toyota utan dessutom att dra in kulor. Nästa år vill man sälja 76000 bilar, tre gånger fler än föregångaren. 

När jag provar Prius i Florens är det lätt att bli frälst. Äntligen en intelligent bil, äntligen en tillverkare som har förstått att framtiden inte ligger i idiotstora fälgar och tjurstarka motorer. 

Att man kör något som är ultramodernt är uppenbart när man gasar i väg från stillastående och bara ett lågmält surr hörs från elmotorn. När tvåan skulle ha lagts i i en "normal" bil blandar sig i stället bensinmotorn omärkligt in i leken i Prius.

Men den fina motorstyrningen och ljudlösheten fanns redan på "gamla" Prius. Det riktigt nya handlar om paketeringen. Gamla modellen var ju så tråkig att man somnade innan man hunnit sätta sig i bilen. Nya Prius har en helt ny femdörrars halvkombikaross, med ett tydligt drag åt kupéhållet. Interiören är trendig och ger en viss vardagsrumskänsla med stora, släta ytor i stället för instrumenttavlor. Mitt på panelen tronar en stor bildskärm där de åkande med den senaste blåtandstekniken kan sköta mobiltelefon och knäppa på klimatanläggningen. Själva hastighetsmätaren är digital och placerad längst upp vid vindrutans kant. Modernt är bara förnamnet. Startknapp är en självklarhet, av någon anledning uppfattar marknaden det som futuristiskt trots att det är mer typiskt för förkrigsbilar. 

På det praktiska pluskontot kan vi notera att Prius har vuxit åtskilligt. Toyota anser numera att Prius är en typisk bil för "D-segmentet", alltså en konkurrent till Opel Vectra och Ford Mondeo i storlek. Men även om det långa axelavståndet ger bra benutrymme räcker inte takhöjden till i baksätet. Också bagageutrymmet är, trots halvkombilucka, i minsta laget eftersom batteriet tar plats. 

Bakom ratten är det meningen att man ska förföras av den bedövande mängden hightech-finesser. 

Prius är nämligen fullpackad med elektronik. Luftkonditioneringen drivs av batteriet och klimatet i kupén påverkas därför inte av om motorn går eller inte. 

"By-wire"-teknik används för gas, broms och växelförare, vilket betyder att en elkabel har ersatt de gamla vajrarna. Och självklart kan 42 olika elektroniska inställningar skräddarsys så att de passar ägarens smak. 

Vissa svårigheter uppstår när den nya tekniken ska bemästras. Jag ropar "Radio On!" till den röststyrda radion, men det är den instängda damen i navigationssystemet som svarar med en undran om jag behöver hjälp med att hitta till närmsta sjukhus.

Själva hybridtekniken har utvecklats och nya Prius är betydligt snålare än föredettingen, 0,43 l/mil jämfört med 0,51 l/mil. En orsak är att elmotorn spelar en mer aktiv roll i framdrivningen. 

I verkligheten kan det bli svårt att nå ner till körcykelns siffror. Jag snittade 0,6 l/mil i oftast snäll landsvägskörning, ca 70-90 km/h. Snålt, men inte revolutionerande.

Arbetsprincipen är den samma som tidigare. Bilen startas alltid med elmotorn, men vid normal körning drivs Prius av både el- och bensinmotorn parallellt. I nedförsbackar och under inbromsning laddas batteriet av bilens rörelseenergi.

Ganska mycket är alltså sig likt. Ändå hoppas Toyota att flerdubbla försäljningen. I Sverige budgeterar man med 800 sålda Prius nästa år. Det är fler än vad som har sålts totalt av förra modellen under fem år.

En orsak till optimismen är tron att nya Prius kommer att attrahera större köpargrupper.

- Den förra modellen såldes mest till miljövänner. Nya Prius ska främst marknadsföras som en högteknologisk bil. Det finns många som vill vara först med ny teknik, säger Bengt Dalström, informationschef på Toyota i Sverige.

Miljöomsorgen finns där också. Toyota verkar ha en ärlig tro på hybridbilens miljöfördelar. 

- Tänk om alla i Sverige skulle köra Prius. Då skulle koldioxidutsläppen minska med en miljon ton per år, drömmer Bengt Dalström.

Trots alla miljöfördelar som hybridtekniken onekligen ger är det lätt att känna sig kluven inför nya Prius. 

Fortfarande är det en fascinerande, tyst bil som verkligen har blivit en provkarta på hur ny teknik kan användas på fyra hjul. Hybriddriften ger lägre förbrukning utan några större nackdelar vad gäller räckvidd, utrymme eller prestanda. Så långt är allt väl och nog skulle man känna sig lite modernare i en Prius än i en Volvo S60.

Men när prislappen visar 259000 kronor känns erbjudandet måttligt. Toyota påstår att bilen ger mycket körglädje och matchar bilar i övre mellanklassen. Det är mest snack och lite verkstad. 

I omkörningsfilen på motorvägen befinner sig bilen ljusår från sin prisklass; motorn låter som en blandning av en mistlur och ett brandlarm. Var sitter körglädjen någonstans? Styrningen känns "syntetisk" och förmedlar sparsamt med vägkänsla. Och utrymmena är ärligt talat inget att skriva hem om. 

Efter ett par timmars körning närmar jag mig hotellet i Florens gamla stadskärna. Dags att smyga. Jag trycker jag in en knapp som gör att bilen prioriterar elmotorn. Upp till två kilometer klarar batteriet av på enbart eldrift. Ljudlöst rullar jag in på smala gator som proppas upp av fotgängare. Man får nästan buffa till Giuseppo för att han ska flytta på sig, så tyst är Prius.

Kul detalj men krasst sett är Prius ingen match för jämndyra bilar i övre mellanklassen. "Vanliga" bilar ger mer körglädje, prestanda och utrymme. Men å andra sidan har de inte den tysta hybriddrivningen som gör det möjligt att rulla på en halvliter mil. 

Frågan är om merpriset står i rimlig proportion till mervärdet. Eller annorlunda uttryckt: Om det här är framtidens bil kan den kanske vänta till i morgon

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!