Toyota Prius GT

Provkörning av Toyota Prius GT

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Prius GT (Prius)

Max effekt kW/hk vid r/min 73/99-6 500 (57/77-5000) Max vridmoment Nm vid r/min 115/4200 (115/4200)

Elsystem, max spänning V 550 (500)

Elmotor kW/hk 60/82 (50/68)

Elmotorns vridmoment Nm 400 (400)

Maxeffekt totalt kW/hk 107/145 (82/111)

Max vridmoment totalt Nm 478 (478)

 

Prius GT - hybrid under trimsaxen

Hybridbilen Toyota Prius kan inte ens med välvilja kallas sportig. För att råda bot på imageproblemet och samtidigt locka fler unga köpare till "vanliga" Prius finns nu hybriden i GT-version.

Hybridbilen Prius från Toyota tränger sig sakta in i människors medvetande som ett alternativ för miljömedvetna. Att trimma den till busbil känns kanske inte helt logiskt, men är ett sätt att visa bredden i teknikens möjligheter.

Därför Prius GT, en prototyp som enligt tillverkaren inte är avsedd för produktion. Åtminstone inte i just detta utförande. Men om intresse finns för en vassare version av miljöbilen kommer en sådan självklart att finnas. Det verkar nödvändigt för att väcka intresset hos yngre köpare för hybridbilen, som trots många förtjänster knappast uppfattas som särskilt ungdomlig eller kul.

Den viktigaste skillnaden mellan Prius och GT är motorn. Eller rättare sagt motorerna. 77 hk-motorn i Prius har lyfts ut och in med Toyota Yaris T Sports sin kompakta 1,5-litersmotor på 99 hk.

Samtidigt har bilen fått en kraftfullare elmotor som ger 82 hästkrafter mot 68 i vanliga Prius. Totalt innebär det här en maxeffekt på 145 hk mot 111 hk i Prius. 

För att peppa elmotorn har GT ett kraftfullare batteri i stånd att leverera 550 Volt, tio procent mer än standard. Generatorns kapacitet har ökats från 10000 till 12000 varv i minuten.

Själva vagnen är oförändrad med undantag för att fjädringen gjorts styvare och spoilers har monterats. I prototypen har dessutom all inredning tagits bort så när som på ratt, instrumentpanel och förarstol. Det betyder 180 kg lägre vikt.

Resultatet av trimningen är bland annat att bilen accelererar till 100 km/h på 8,7 sekunder. Det är 2,2 sekunder bättre än vanliga Prius, som behöver 10,9.

Jag möter Prius GT på ett gammalt franskt flygfält och får endast köra en kort handlingbana mellan koner.

I alla fall kan jag konstatera att Prius drar i väg riktigt mäktigt när jag trycker gasen i botten. Elmotorn har faktiskt ett vridmoment som en Porsche Carrera i botten. Under det korta varvet märker jag att maskinen svarar mer aggressivt på gasen än den vanliga Prius. Kontrollsystemet som fördelar effekten från bensinmotorn och elmotorn är mer aggressivt inställt än i standardbilen.

Med den styva racefjädringen och den betydligt lägre vikten känns Prius GT inte oväntat behändig i svängarna. En annan sak är att den steglösa automatiska CTV-transmissionen endast med mycket god vilja kan uppfattas som sportig nog för en GT- eller GTI-bil.

Energiförbrukningssiffror finns inga och mina varv blir säkert inte billiga, för här ges inga möjligheter att återvinna energi till batteriet och därmed spara någon bensin. Det är ju annars det som är idén med det ganska storartade Prius-projektet - att elektriciteten avlastar bensinmotorn som i sin tur hjälper till att återladda batteriet. Om GT körs av folk som kör som folk drar den enligt Toyota inte mer än produktionsbilen.

Troligtvis kommer vi aldrig att få se Prius GT i skyltfönstren eftersom den skulle bli obehagligt dyr. Redan Prius kostar ca 260000 kr. Och att hitta tillräckligt många unga körglada miljövänner villiga att betala 300000 - 350000 kronor är kanske inte helt lätt. Tekniken kommer vi dock säkert att få se i en eller annan skepnad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!