Provkörning av Toyota Prius Plug-in Hybrid

Toyota Prius har aldrig varit den mest nervkittlande bilen, däremot teknikspäckad som få och en förgrundsfigur. Nu kommer fjärde generationens Prius som laddhybrid och visar på låga förbrukningssiffror som inte bara är tomma reklamlöften.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Efter tio miljoner tillverkade hybridbilar från Toyota lanseras fjärde generationens Prius nu som laddhybrid. Målsättningen är att cirka hälften av alla sålda Prius i Sverige ska vara laddhybrider. En än mer intressant siffra är att av utgående Prius III laddhybrid var närmare 95 procent tjänstebilar. Tacka förmånliga skattelättnader för detta. Trots supermiljöbilspremie på 20 000 kronor, listpriset för Prius PHV i Active-utförande är 377 900 kronor, krävs det en del rabattsnack med säljaren för att komma under 7,5 basbelopp. Men det ska nog gå att ordna. Förmånsvärdet är låga 1 013 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!