Toyota Proace är samma bil som skåpen från Opel, Peugeot och Citroën. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Toyota Proace Electric Medium Comfort Plus

Toyota debuterar som elbilsmärke med en kopia av skåpbilen Peugeot Expert. Men Toyota Proace levererar starkt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

När jag äntrar förarhytten hinner jag tänka att det är bra märkligt. Toyota är ett av världens största bilföretag, med bilvärldens största know-how inom elektrifiering. När de nu äntligen lanserar sin allra första elbil i Europa under det egna varumärket så är det inte en personbil utan en skåpbil, och dessutom en skåpbil från Stellantis-koncernen med en fransk el-drivlina!
Det är den ”gamla” transportbilen Toyota Proace från 2017 som nu fått samma elektriska drivlina som redan sitter i transportbils­kopiorna från Opel, Peugeot och Citroën. Det handlar om två olika batterier och, i Toyotas fall, två olika skåplängder. Dessutom finns Proace Electric att få med dubbelhytt och som minibuss. Bilen jag kör har det kortare ”medium”-skåpet som mäter 4,96 meter i totallängd och lastar 5,3 m3. Batteriet på 75 kWh ger 33 mil i räckvidd i den officiella WLTP-körcykeln.

Så långt kommer jag inte i verkligheten. I stadstrafik i Stockholm snittar jag knappt 3,0 kWh per mil med tomt skåp vilket ger en realistisk räckvidd vintertid på 25 mil. Men det räcker för att Proace Electric ska bli ett vettigt alternativ för transportbilsköpare. 

Hytten har tre sittplatser och trots ­måttlig yttre bredd på 1,92 meter är det inte alltför trångt att sitta tre i bredd. Kupén känns i hög grad som en personbil, det är mest insteget och rattvinkeln som är avslöjande.
Bildskärmen är sju tum och klarar Apple CarPlay och Android Auto. Ur mittstolens ryggstöd kan jag fälla ut en platta som tjänar som skrivbord. Det här är en arbetsplats!
Förarmiljön är framför allt väldigt tyst. Elmotorn är på 136 hästkrafter, densamma som i övriga elbilar från PSA. Den känns ganska pigg, framför allt i accelerationer i stadstrafik där elmotorns vridmoment skickar i väg elskåpet lika snabbt som de flesta personbilar.

1 av 4: Höger skjutdörr är standard. Extra skjutdörr på vänster sida kostar 4 000 kronor (exklusive moms). Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4: Lastytan är till synes opåverkad av 534 kg batteri som ligger under golvet. Kablar får plats i egen lucka. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Ser ut att bli svårt att komma till under huven, men tillverkarna skryter med att elbilar inte vill ha service. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Lastutrymmet är nästan helt ograverat av det faktum att det ligger 75 kWh batterier under golvet. Batterierna väger 534 kilo, trots det stannar tjänstevikten på 2 100 kilo. Som standard har skåpet ett rejält trägolv. Maxlasten är hela 1 000 kg och det är ungefär vad dieselversionen får lasta. Max släpvikt är också 1 000 kilo, men det är mindre jämfört med dieselversionen som får dra 1 800 kilo. Sammantaget är det här en bil som kan göra nytta, och batteridriften begränsar lastförmågan relativt lite. 

Till slut är det räckvidden det handlar om. Under arbetsdagen bör det helst inte förekomma någon laddning alls. Vilken kund accepterar att man debiterar en timmes laddpaus längs vägen? Men om ett extra laddstopp krävs så tål bilen i alla fall snabbladdning på 100 kW. Det är en acceptabel laddhastighet, om än inte bra. Att ladda nästan tomma batterier upp till 80 procent lär ta en halvtimme på en extern snabbladdare som ger 100 kW. Ombordladdaren för växelström (AC) klarar trefas, 11 kW, vilket gör att batterierna kan laddas relativt snabbt om rätt laddbox finns på plats. 

Eftersom transportbilsmarknaden domineras av många olika märken som ser exakt likadana ut är det lätt att hitta de närmaste konkurrenterna. Opel Vivaro, Citroën Jumpy och Peugeot Expert är samma bil som Toyota Proace, byggda på samma fabrik. Jämför offerter och utrustningslistorna noga innan köp, el-drivlinan är densamma.
En annorlunda konkurrent är Volkswagen ABT e-Transporter, som framstår som ett skämt med sin 11,5 mil långa räckvidd och höga prislapp. Ett batteri på 37 kWh är otillräckligt i det här segmentet. Samma begränsning dras Nissan E-NV200 med, 40 kWh-batteri är i snålaste laget för yrkesmässig trafik.

1 av 5: Personbilskänsla bakom ratten, inte minst på grund av att elskåpet går väldigt tyst. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Uppsidan med Proace är definitivt det stora batteriet på 75 kWh. Räckvidden passar inte alla, men tillräckligt många för att eltransportbilen ska ta en plats på ­marknaden. De som kör får vänja sig vid en lätt oro på seneftermiddagen.
Priset lär dock ge ekonomichefen skrämsel­hicka. 449 900 kronor exkl moms, 562 375 kronor inkl moms. Jämför med dieselversionen med automat är det en prisskillnad (exkl moms) på 201 800 kronor. Men när man räknar in statens morötter och piskor ser man att elkalkylen går ihop. Dra av 70 000 kronor i bonus från elbilens pris och lägg till skillnaden i tre års malusskatt, 48 549 kronor, på dieselversionens pris. Plötsligt är det ”bara” 83 000 kronor i skillnad mellan dieselversionen och den eldrivna transportbilen. 

Eftersom elbilen har en elkostnad på ca 2,75 kronor per mil och dieselbilen kostar drygt nio kronor per mil (exkl moms) så har prisskillnaden tjänats in snabbt. Den som kör 2 000 mil per år torde spara in prisskillnaden på 5-6 år på bränsle och skatt, och då har vi inte ens räknat in skillnader i servicekostnader.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volkswagen ABT e-Transporter
Lastvolymen är anständiga 6,7 m3, men med löjliga räckvidden 11,5 mil med ett batteri på 37 kWh. Priset är orealistiskt högt, men VW sockrar med låga leasingpriser.
Pris: 529 400 kronor exkl moms.

Peugeot e-Expert Pro 75 kWh medium
Vi kunde också ha skrivit Citroën Jumpy eller Opel Vivaro, det är samma transportbil. Peugeot Expert finns till skillnad från Proace också med en kort-kaross.
Pris: 434 900 kronor exkl moms (lanseringspris).

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!