Provkörning av Toyota RAV4 2,0 VVTI

Provkörning av Toyota RAV4 2,0 VVTI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

242 900 kronor (231 000 kr i basutförande).

Motor

4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Variabla ventiltider. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998. Max effekt 152 hk (112 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 194 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, elektroniskt styrd fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell eller 4-stegad automat.

Fjädring/Hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson-typ) och nedre L-formad länkarm. Bak multilänksaxel.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servostyrning. Vänddiameter 10,2 m.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och EBD.

Hjul 

Fälgbredd 7 tum, däck 225/65 R17.

Mått/Vikt 

Axelavstånd 256, längd 440, bredd 182, höjd 172 (inkl.rails), spårvidd fram/bak 156/156. Tjänstevikt 1 605, maxlast ca 460, släpvagnsvikt 2 000. Tankrymd 60 liter.

Fartresurser* 

Acceleration 0-100 km/h 10,6 s, toppfart 185 km/h.

Bränsleförbrukning

Blandad körning enl. EU-norm 0,86 liter/mil (manuell växellåda).

* Enligt tillverkaren.

 

RAV4 har vuxit upp

Med bättre vägegenskaper och nya motorer tar generation tre av Toyotas kompakta suv upp kampen mot Honda CR-V – på allvar.

Kampen om bästa suv i kampaktklassen har mestadels stått mellan två japanska bilar. Honda CR-V och Toyota RAV4. Den senare, Toyotan, har alltid varit bästsäljare i Europa och den roligare bilen att köra, men har samtidigt fått se sig slagen när det kommit till innermått och flexibilitet. Men nu laddar Toyota bössan och skjuter ut RAV4 generation tre – och precis som väntat är den större än ”tvåan”. Längden har vuxit med 145 millimeter, hjulbasen med 70, bredden med 80 och kupélängden med 85 millimeter. Allt sammantaget har gjort nya RAV4 till en betydligt mycket rymligare bil än föregångaren – och ett ännu större hot mot Honda. 

 I förra RAV4 sitter man inte gärna tre i baksätet eftersom bredden knappast räcker till och dessutom är benutrymmet inte vidare stort. Båda måtten är avgjort bättre i nykomlingen, som också fått ett lastutrymme värt namnet. Enligt Toyota är det 47 procent större, mycket tack vare den nya kompakta bakvagnsupphängningen med liggande stötdämpare som inte inkräktar – och gör lastbredden 23 centimeter bredare. Överhänget bak är också större vilket kommer lastlängden till godo. Baksätets ryggstöd är justerbart i vinkel, delat 60/40 och fälls med enkelt handgrepp och som gör lastytan i stort sett helt plan. Att man inte behöver ta bort nackskydden vid fällning förenklar också.

 Kvar från förra modellen är däremot den stora högerhängda ”ladugårdsdörren” som när man kör med vissa släpvagnsmodeller kan irritera och inte gå att öppna ordentligt. Smidigare hade varit en tvådelad av typen Volvo XC90.

 Insidan ger över huvud taget en mycket mer sofistikerad känsla. Finare material och modern design i Toyotas nya formspråk. Bland annat är instrumenten upplysta med Toyota/Lexus så kallade Opitronteknik vilket ger lite hightec-känsla. Mittkonsolen som innehåller reglage för värme/ventilation, radio-cd och i förekommande fall navigation är i borstad aluminium-look liksom de skulpterade panelerna på dörrsidorna.

Stolarna fram känns mer rejäla än i föregångaren och inställningsmöjligheterna är bra. Tillsammans med ratten, inställbar i höjd och längd (ingår i Businesspaketet), torde de flesta hitta en fullgod körställning. På säkerhetssidan har man jobbat ordentligt. Nio krockkuddar är standard och RAV4 är först i segmentet med knäkrockkudde på förarplatsen.

 Annat är en ordentligt uppdaterad säkerhetsbur och snällare struktur i fronten, det senare för att klara oskyddade trafikanter bättre. Toyota förväntar sig högsta betyg för RAV4 i Euro-NCAP.

 Den absolut största tekniska förändringen gentemot förra modellen är fyrhjulsdriftssystemet. Generation ett och två har permanent drivning 50/50 mellan axlarna, medan den nya har ett drivsystem mycket snarlikt Haldex.

Bilen är i grunden framhjulsdriven tills det uppstår skillnader i hastighet mellan fram- och bakhjul. Maximalt kan 45 procent av kraften gå till bakaxeln och följdaktligen 55 procent fram, allt beroende av omständigheterna. Anledningen till att Toyota nu valt detta system är att få ner bränsleförbrukningen som för gamla RAV4 ju är ganska hög. Någon nackdel med det nya systemet märktes inte under provkörningen. Vid start i grusbacke reagerar bakhjulen snabbare än blixten och man hinner aldrig märka något hjulspinn från enbart framhjulen. Däremot ska jag inte säga bergsäkert att det nya systemet är lika konsekvent (eller roligt) som det gamla, exempelvis vid körning på krokiga vinter- eller grusvägar. System som växlar beteende (typ Haldex) kan kännas lite luriga just vid aktiv körning. Men å andra sidan har nya RAV4 ett effektivt antisladdsystem som inte går att koppla ur, så det där med att sladda och tricksa är ett minne blott – säkerheten är satt i första rummet. Ändå hör bilen alltjämt till de mest körglada i klassen, matchad endast av Subaru Forester som precis som RAV4 är förhållandevis lågbyggd jämfört med CR-V och andra klasskamrater. RAV4 har nya hjulupphängningar både fram och bak som ger en sportig körkänsla och som sorterar bort ljud och vibrationer bättre. Provkörningen skedde på portugisiska vägar, som inte har så grovkorning asfalt som vi, så helt tvärsäkert ska jag inte skriva att RAV4 går tyst, men antagligen går den betydligt tystare än den relativt bullriga föregångaren.

Bilen har ett kombinationssystem kallat Integrated Active Drive System och består av tre system som samverkar. Jobbarkompisarna är: den aktiva fyrhjulsdriften, det aktiva antisladdsystemet och den elektriska servostyrningen. Det sistnämnda är klart udda och fungerar genom att givaren för elservomotorn till styrningen assisterar styrmomentet. Man får helt enkelt hjälp att styra i rätt vinkel vid en eventuell sladd eller bromsning/acceleration där höger- eller vänstersidans friktion mot vägbanan är olika. Och det fungerar faktiskt. Vi fick prova att bromsa hårt på en testbana där högra hjulparet kördes på preparerat, halt underlag och det vänstra paret på torr asfalt. Full broms och det känns som om ratten hjälper till att styra emot den sneddragning som oundvikligen uppstår.

 På de slingrande vägarna utanför Lissabon går RAV4 mycket vägsäkert. Krängningen i kurvor är minimal, styrkänslan och vägkänslan övertygar. Bilen är kul att köra – för att vara en suv.

 Mycket personbilslik om man så säger.

 Men avdelningen för system är inte slut än. HAC är en starthjälp i backe som om man trampar ner bromsen hårt och därefter släpper så står bilen kvar - i två sekunder. Detta för att man inte ska rulla bakåt innan man fått upp kopplingen. Däremot begriper jag inte varför tidsbegränsningen finns. Ett liknande system har Subaru haft sedan 80-talet, men utan tidsbegränsning. 

 DAC är ett hjälpsystem för utförskörning i branta backar. Det bromsar automatiskt helt lätt och håller bilen i låg hastighet, precis som Land Rover som har ett liknande system sedan många år.

 Till RAV4 finns DAC däremot bara ihop med automatlåda, och då utesluts dieseldrivna modeller eftersom det knasigt nog inte går att få automat till dessa. Till tvåliters bensinmodellen på 152 hästkrafter är däremot automat tillval för 11 000 kronor. Knappast en låda att rekommendera eftersom den känns gammalmodig och bara är fyrstegad. Motorn känns igen från förra modellen men där den ger 150 hästkrafter. I nya ”ravven” är den fortfarande lite surrig, framför allt just med automaten som gärna vill växla upp- eller ner i tid och otid. Motorn har också mer att släpa på nu då tjänstevikten gått upp med 145 kilo och det gör att motorn känns lite ansträngd. Det gör däremot inte D-4D Clean Power på 177 hästkrafter, en 2,2-litersfyra som också gör tjänst i Avensis. En makalöst mjuk- och tystgående diesel med nästan hiskeliga prestanda. Vridmomentet är 400 Nm och infinner sig mellan 2 000-2 600 r/min – och bilen bara ”flyger” uppför de branta serpentinvägarna. Den motorn ihop med sexväxlad manuell låda säljs endast som Exclusive+, vilket innebär mycket hög utrustningsnivå och också ett högt pris – 341 000 kronor.

Pengarna ger bland annat navigation, skärmbreddare, sportigare grill, tonade rutor, läderklädsel med eljusterad förarstol, smart start/smart entry med knappstart, regnsensor samt en speciell mörkgrön metalliclack. Dock ej xenonljus som inte finns som tillval.

 Basmodellen med bensinmotor och manuell låda kostar 231 900 kronor. Utrustningsnivån är skaplig med bland annat manuell luftkonditionering och cd-radio, men du får stå ut med 16-tums stålfälgar. Lägg till 18 000 för Businesspaket (vilket de flesta förväntas göra) och då finns 17-tums aluminiumfälgar, elektriskt infällbara backspeglar, dimljus, ratt ställbar i längd och höjd, farthållare, automatisk luftkonditionering och kylt handskfack.

 En motor har vi kvar att berätta om och det är 2,2-litersdieseln men med 136 hästkrafter. Den har inte den speciella insprutningsteknik som den starkare dieseln och inledningsvis inte heller partikelreningsteknik. Bilar med partikelfilter får från den 1 oktober skatterabatt i tre år på 2 000 kronor/år, vilket gynnar 177-hästaren som alltså kommer att kosta 3 722 kronor årligen. Därefter kostar den 5 722 kronor årligen medan 136 hk-dieseln kostar 5 092 kronor redan från första året. 

 Bortsett från statens dribblande med skatter känns 136-versionen ganska lagom och priset (utan Businesspaket) är något så när rimliga 241 900 kronor. RAV4 kommer i Sverige endast att säljas som 5-dörrars medan föregångaren också finns i en kortare 3-dörrarsversion.

 Nya Ravven bör finnas i butik ungefär samtidigt som du läser detta.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!