Foto: Toyota

Provkörning av Toyota RAV4 2,2 D-4D

Toyota ställer in sig i ledet och kommer med nya RAV4 som rymmer hela familjen och ser ut som alla andra mellanklass-suvar. Frågan är om det lockar nya köpare.

Nya Toyota RAV4 är hela 20,5 centimeter längre än generation tre, har ett tio centimeter längre axelavstånd, är tre centimeter bredare men 2,5 centimeter lägre. Den har dock inte rusat iväg i vikt av denna uppbiffning utan håller mer eller mindre samma tjänstevikt.

Toyota RAV4 har alltid varit en liten bil och var som sådan ett intressant alternativ för den som levde singelliv eller i alla fall barnlöst. Men på senare år har det kommit så många bra konkurrenter som gör att även barnfamiljerna övergett den traditionella sedanen eller kombin för en mellanklass-suv. Och hos dessa har inte riktigt RAV4 passat in. Förrän nu, när den kommer helt i paritet med dessa bilar och på vissa områden är bättre. Benutrymmet i baksätet är en sådan detalj. Men samtidigt som RAV4 blivit mer familjanpassad har den tappat lite av sin identitet och känner man inte igen Toyota-symbolen skulle detta kunna vara en koreansk bil, eller varför inte rumänsk?

Reservhjulet på bakluckan var i och för sig ett åbäke på många sätt men i alla fall en identifikation. Det var förstås många år sedan det försvann, men ändå.

Nu är inte heller bakluckan upphängd i sidan av bakstammen utan i taket som på alla andra suvar. Och tredörrarskaross kan du fetglömma. Liksom framhj ulsdrivna alternativ. Sådant finns delvis på vissa marknader, liksom en starkare 177-hästars diesel, men då efterfrågan för detta i Sverige är marginellt tas det helt enkelt inte hem, och det är väl smart ekonomiskt sett. För Toyota.

Även om nya RAV4 tappat lite identitet är det i alla fall en bil man lägger märke till i trafiken, utan att kanske veta vad det är. Ett kaxigt tryne med en helt ny front och snygga strålkastare som är i sitt esse när de går ihop med den helt nya, högt placerade, grillen.

Bagageutrymmet har fått ge plats åt en i mina ögon utseendemässigt snyggare bakdel som smalnar betänkligt ovanför bakskärmarna.

Detta sägs vara för att ge lägre luftmotstånd och ska kombineras med modern Formel1-teknik på de yttre back­­speglarna.

Nu är inte jag någon aerodynamiker, vare sig i praktik eller teori, men jag har svårt att se hur de små plastupphöjningarna på backspegelskalen (Sakano-fenor) ska göra någon nytta över huvudtaget.

Likt andra japanska biltillverkare måste Toyota döpa allt till namn.

”Under Prioroty” grilldesign enligt ovan nämda med ”Keen Look”-strålkastare.

Och sammantaget är RAV4 formgiven med designspråket ”Air Management” som ger förbättrad aerodynamik.

Varför kan inte saker få vara utformade för att vara bra utan att namnges? Och hur många miljoner yen och flaskor Sake kostade det för att värka fram detta meningslösa?

Nåväl, nu struntar vi i det och ger oss på nya RAV4.

Är den bra? Ja, det är den. Inte så bra att den kommer att toppa försäljningslistan tror jag, men den borde inte tappa mer mark.

Hyfsade köregenskaper.Vid körning rakt fram på torrt underlag är RAV4 framhjulsdriven för att spara bränsle. Men sensorer som känner av hastighet, styrvinkel och kurvtagning överför kontinuerligt vridmomentet mellan fram-och bakhjulen via en elektromagnetisk koppling som är placerad framför bakre differentialen. Med ett tryck på en ”Sport-knapp” startar en nyutvecklad för-vridmomentskoll som när ratten vrids per automatik ställer in fördelningen 90:10 fram bak för att bistå bilen i den kommande kurvan.

Tyvärr sitter knappen för detta i stort sett gömd under stereon och du behöver ta blicken från vägen en allt för lång stund för att finna den. Det gäller i ännu högre grad knappen för att aktivera mellandifferentialen för terrängkörning. Den syns inte alls förrän du vrider ratten ett kvarts varv från mittläget. Hur svårt hade det varit att placera dessa knappar på kolfiberimitationen bredvid växelväljaren?

Kolfiberfejk, sak samma med läder på intrumentpanel som inte heller är äkta vara, och i överdelen stenhård plast. Det känns inte helt optimalt.

På motorsidan finns numera en 2,2-liters diesel på 150 hästkrafter och en 2,0 bensin med 151 hästar. Vi har kört dieseln utrustad med automatlåda, 6-växlad manuell finns som alternativ.

Det är inget större fel på vare sig motor eller låda. Men dieselmotorn börjar ge ordentligt med kraft först vid runt 3000 r/min vilket är ovanligt högt varvtal för en oljebrännare. Och att påstå att automatlådan växlar med snärtighet vore att överdriva.

Bensinmotorn kan paras med 6-växlad manuell eller en Multidrive-låda, vilket ska översättas till CVT, alltså steglös automatlåda.

Toyota RAV4, liksom alla modeller från företaget, har en trogen kundkrets som inte kan tänka sig något annat alternativ. Fine. Frågan är bara om dessa kommer att finna sig i det allt större formatet och det kaxigare utseendet. Det är ju inte direkt ungdomar som kunder vi pratar om.

Nuvarande RAV4 kan man liksom smyga sig undan med, det går inte med den nya.

Frågan är vad den trogns kundkretsen tycker om detta.

RAV4 känns lite mellanklass. Inte överlägsen på något egentligen, inte heller dåligt på något. Måttliga prestanda. Hyfsat pris, inte mer.

Det räcker inte för att bli etta i detta stenhårda segment.

Rivaler

Mazda CX-5 2,2 AWD Advance

Mazda CX-5 är välutrustad, smart utförd och dessutom synnerligen vettigt prissatt. Enda smolket är den relativt höga bränsleförbrukningen.

Pris: 284 900 kronor.

Volkswagen Tiguan TDI 177 DSG Sport & style

Mer kraft, DSG-låda som standard och klassledande uppträdande i de flesta grenar som vi brukar testa. Svårslagen på svenska vägar.

Pris: 333 500 kronor.

Toyota RAV4 2,2 D-4D

Pris

 Från 288 900 kronor.

 

Motor

 Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 15,7:1. Borrning/slag 86/96 mm, cylindervolym 2 291 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 3600 r/min, max vridmoment 340 Nm mellan 2000 och 2800 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell, alt. 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak dubbla triangelstag.

 

Styrning

 Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

 Fälg 7 tum, däck 225/65 HR 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 266, längd 457, bredd 185, höjd 166, spårvidd f/b 157/157. Markfrigång 19 cm. Tjänstevikt ca 1680, maxlast ca 540, max släpvikt 2000. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 547–1 746 liter.

 

Fartresurser*

 Toppfart 190 km/h. ­Acceleration 0–100 km/h 9,6 s.

 

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,68, landsväg 0,49, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 147 g/km.

 

Garantier

 Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, vägassistans 3 år.

 

Skatt

 2 487 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

3 frågor till...

... Hiroshi Hiroshima – projektledare Toyota RAV4.

Vilken/vilka bilar har ni tittat på vid framtagningen av nya RAV4?

– I Europa främst Volkswagen Tiguan. Vi hade gärna haft möjlighet att se på Mazda CX-5 och Honda CR-V men de var före oss i utvecklingen.

Är RAV4 främst för onroad eller offroad?

– Onroad. Styling betyder mycket för oss och naturligtvis körupplevelsen. Offroad kommer i andra hand även om bilen förstås ska klara detta också.

Varför ingen tredörrarsmodell längre?

– Många tycker det är snyggt, men få köper den. Det skulle bli för dyrt att bygga en sådan med den försäljning den skulle få.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!