Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i

Trots sin långa erfarenhet av hybriddrift har Toyota väntat in i det sista med att sätta sladd på sina modeller. Första riktiga laddhybriden i Sverige blir RAV4 och kanske var det värt väntan. Elräckvidden slår de flesta premiumsuvarna på fingrarna.

För Toyota såg saker och ting annorlunda ut för tio, tolv år sedan. Visst, då som nu byggde man bilar som lät design och attityd stå kvar i farstun. En Toyota skulle och ska vara praktisk, billig och aldrig gå sönder. Anonymt och förnuftigt, bortsett från esset i rockärmen: Prius.

Om man 2008 råkade heta Madonna, Leonardo DiCaprio eller Tom Hanks var Toyota Prius bilen man ville bli paparazziplåtad i, sippandes på en Starbucks-latte. Prius var själva sinnebilden för den medvetne metropoliten. Och med all rätt. Med sin hybriddrivlina satte den Toyota på kartan som ett teknikinnovativt företag med blicken framåt. Prius lanserades redan 1997 i Japan med ett litet batteri som stöttade bensinmotorn. Som förare belönades du med att ibland, på korta sträckor, susa fram med motorn avstängd och med hyfsat låg bensinnota.

Men resten av bilvärlden kom ikapp. Tesla blev bilen på allas läppar, och Toyota Sverige knuffade tidigare i år Prius ut för ättestupan. Diskret försvann den ur modellprogrammet och med den också märkets enda laddhybrid.

Just därför är RAV4 Plug-in Hybrid extremt viktig för svensk del. På papperet prickar den alla rätt i listan för vad kunderna skriker efter. Högbyggd suv till schysst pris som går att ladda med sladd. Schysst pris är i och för sig relativt, bilen börjar på en halv miljon, men det är ändå 80 000 kronor billigare än en snikutrustad Volvo XC60 T6 Recharge.

1 av 3: Bensinstationen i Skovshoved, designad av Arne Jacobsen, uppförd 1936 i bästa funkisstil. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: RAV4 Plug-in Hybrid, eller RAV4 Laddhybrid som Toyota Sverige kallar den, har värmepump som kan driva luftkonditioneringen utan att starta förbränningsmotorn. I temperaturer ner till -10 grader. Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

Bakom ratten känns det dock allt annat än 500 000 kronor, och detta är Toyotas stora svaghet. Interiördesignen känns redan tio år gammal, trots att den bara är två. Det har desperat piffats med röda sömmar och svarta detaljer i ett försök att ta upplevelsen till nästa nivå, men det faller platt. Skärmen i mittkonsolen sticker upp – klumpig, ful och lågupplöst – med ett anskrämligt gränssnitt hos mjukvaran som få tilltalas av. Man kan försvara Toyota med att de inte är ett premiummärke. Jag kan ändå tycka att de nu är där och nosar med tanke på det höga priset.

Stolarna är breda och väl tilltagna, nästan på ett amerikanskt vis, men med hård stoppning som märks på långresan.

På vägarna utanför Köpenhamn ger inte RAV4 tillbaka mycket i form av mjuka värden, däremot trumfar hårda fakta. Räckvidden på el är riktigt bra, 7,5 mil i blandad körning enligt WLTP-körcykeln, och det tycks stämma. Efter 45 km återstår hälften av batteriet på min provtur. Färddatorn uppger en elförbrukning på 1,87 kWh/mil med en snitthastighet kring 60 km/h, så att sträcka bilen till uppemot 10 mil på ren eldrift tycks definitivt görbart.

Toyota har lagt extra isolering kring hjulhus för att minska däckbullret och gett bilen tjockare vind– och sidorutor, och nog är det rätt tyst bakom ratten. Heller inget irriterande surr från elmotorn hörs, trots att den här blivit större än i vanliga RAV4 Hybrid, från 88 kW till 134 kW. Elmotorn på bakaxeln är oförändrad med sina 40 kW och gör således bilen fyrhjulsdriven.

Femte generationens RAV4 lanserades så sent som 2019, men känns redan daterad invändigt. Foto: Glenn Lindberg
Foto: Toyota

När du startar läggs EV-läget i som standard, men ett hybrid– och laddläge av batteriet finns att tillgå. Hybridläget stöttar den 2,5 liter stora förbränningsmotorn vid behov, ett läge som vid provkörningen ger låg bensinförbrukning – 0,5 liter/mil. Hybridläget tycks även lämna kapaciteten i batteriet ämnad för ren eldrift orörd, efter tio mil återstår 50 procent av batterikapaciteten, samma mängd som när jag startade.

Gott om kraft finns för den som behöver det. RAV4 Plug-in Hybrid med sina 306 hästkrafter är näst starkast i modellprogrammet, endast slagen av Toyota Supra. Bilen känns bred men lättplacerad på vägen med sin boxiga design och goda runtomsikt. Backspeglarna påminner om överdimensionerade Brio-kolor i sin form. Men särskilt kul att köra blir det aldrig, och det är väl i och för sig inte meningen heller. Motorn brölar ansträngt när gasen stampas i botten. Kraften är dock bra att ha när häst– eller båtsläp kopplas på, bilen får dra 1 500 kg, vilket är okej. Som referens får mindre Volvo XC40 T5 Recharge dra 1 800 kg.

1 av 3: Utrymmena är i princip orörda, både i baksätet och i bagaget. Reservhjulet blir dock hemma. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3 Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

När vi på Teknikens Värld 2019 körde RAV4 Hybrid genom älgtestet blev betyget underkänt med svåra sladdtendenser i retursvängen. Toyota åtgärdade problemet genom att uppdatera antisladdsystemet, men gjorde aldrig någon återkallelse av redan sålda bilar. Systemet uppdateras heller inte vid service, utan är något du som kund specifikt måste begära själv.

Det ska bli spännande att se hur den som laddhybrid beter sig, med sitt större batteri under bagage och baksäte. Vikten ökar, men den är samtidigt lågt placerad. Ett framtida test får avgöra.

Säkerhetsmässigt finns det mesta, men den självstyrande filhållningsassistenten är väl mån om att ligga mitt i körfältet, vilket blir ansträngande för föraren. Jag slår helt sonika av den efter ett tag.

1 av 3: Bilen är i grunden framhjulsdriven, men en svagare elmotor driver de bakre hjulen. Foto: Glenn Lindberg
2 av 3: Förbränningsmotorn på 2,5 liter drivs enligt Atkinson-principen. Passar bra i ett hybridsystem. Foto: Glenn Lindberg
3 av 3 Foto: Glenn Lindberg

I Sverige har man fått in 1 200 förbeställningar och första kundleverans sker nu. Förmånsvärdet för tjänstebilsföraren landar på 2 456 kronor per månad.

Efter det statliga bonusbidraget är laddhybriden 120 000 kronor dyrare i inköp än sitt hybridsyskon. Det enda sättet att få tillbaka den kostnaden är att köra så mycket som möjligt på el, som är billigare i kronor per mil än vad bensin är. Dock är vanliga RAV4 Hybrid utan sladd redan snål på bensindropparna (0,56 l/mil WLTP) och har en låg milkostnad.

RAV4 Plug-in Hybrid har stor potential att ta över stafettpinnen efter storsäljaren Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, ett märke som nu lämnar Europa. Allt talar för den. Bra utrymmen, okej pris, fyrhjulsdrift och lång räckvidd på el.

Det spelar kanske ingen roll att den saknar känslosträngar att spela på.

Glenn Lindberg är vår man i Köpenhamn när det ska köras Toyota-laddhybrid. Foto: Glenn Lindberg

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid AWD-i

Pris: Från 499 990 kronor, säljs nu. Statlig bonus 44 292 kronor.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 87,5/103,4 mm, cylindervolym 2 487 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 227 Nm vid mellan 3 200-3 700 r/min. Elmotor fram 182 hk (134 kW), elmotor bak 54 hk (40kW), total effekt 306 hk, batterityp litiumjon, 18,1 kWh. Max laddeffekt 6,6 kW.

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar per sida.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/60 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 269, längd 460, bredd 186, höjd 167, spårvidd f/b 161/163. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 910, maxlast 600, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 520-1 604 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 180 km/h.

Förbrukning (WLTP): Bensin blandad körning 1,00 l/mil. El blandad körning i.u kWh/mil. CO2 22 g/km. Räckvidd el 7,5 mil.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 360 kronor per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Även om Mitsubishi lämnar Europa finns lagerbilar att köpa och alla garantier gäller fortfarande. Sätter dig som köpare i förhandlingsläge. Pruta?

Pris: 394 900 kronor.

Foto: Volvo Cars

Volvo XC40 T4 Recharge

Volvos billigaste laddhybrid är både mindre och svagare (211 hk) än RAV4. Men bilen är rymlig tack vare sin smarta paketering.

Pris: 486 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!