Provkörning av Toyota Verso och Urban Cruiser

Provkörning av Toyota Verso och Urban Cruiser

En förnuftig vagn och en lite roligare, men båda japanerna passar bra för familjen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

I maj rullar två nya Toyota-modeller ut på de svenska vägarna. Verso är en rättrådig och konventionell flexibil medan Urban Cruiser är en poppigare bekantskap i form av en liten fyrhjulsdriven småbil. David Lilja körde och pratade med de båda i Portugal.

 Teknikens Värld: Välkomna, hur känns det?

 Verso: Åh, det känns verkligen bra att komma ut i rampljuset! Det har ju kommit några uppstickare i klassen som har fått oförtjänt mycket uppmärksamhet. Dags att visa vem som bestämmer. Jag har vuxit 7 centimeter på längden sedan Corolla-tiden och är nu 440 cm i strumplästen. Två cm på bredden är inte mycket att bråka om, och de kommer ju de sju åkande till nytta. Samtidigt rör jag mig smidigare än någonsin i innerstaden. Nu byggs jag på samma plattform som Avensis. Största vinsten är i bagageutrymmet som har blivit mycket större, nästan tre gånger så stort när tredje stolsraden är på plats. När alla stolar fälls blir det helt plant. Bagaget blir inte störst i klassen, men lättlastat. Duglighet är en dygd, anser jag.

 TV: Håller du med om det, Urban Cruiser?

 Urban C: Visst, men man måste ju inte vara humorbefriad. Jag är helt ny och lockar singlar och par i 30- eller 40-årsåldern som söker mer individualitet. Mina former är kraftfulla som hos en suv, men jag kommer i en kompakt, stadsvänlig förpackning. Jag är i grunden en Yaris med förlängt axelavstånd. Trots att jag bara är 393 cm lång är jag lika mångsidig som en vanlig familjekombi. Man kan få mig som miljöbil eller med fyrhjulsdrift. Det gör mig smått unik i klassen.

 Verso: Lite respekt, om jag får be. Det kanske blir Yaris-pensionärerna som köper dig för att du är lätt att kliva in i och har en hög sittposition. Du är ju inte speciellt poppig på insidan och de där utvändiga plastdetaljerna gäller väl knappast längre? Nä, man ska inte krångla till det. Stora rutor och ett gigantiskt panoramaglastak – voilà! Mitt Easy Flat-system har separata stolar som med enkla enhandsgrepp kan ställas in på 32 olika sätt. Mittenraden kan fällas, skjutas i längdled och har justerbara ryggstöd. 

 TV: Mina 178 cm får visserligen plats på tredje raden, men jag sitter illa och åker inte bra någon längre stund. 

 Verso: Platserna ska ses som extrasäten vid kortare transporter, kanske om barnen vill ta med sig någon kompis.

 Urban C: Jag kan ju se lite liten ut på utsidan, men de flesta blir glatt överraskade när de ser de väl utnyttjade utrymmena.

 TV: Ja, faktiskt. Två sitter riktigt bra i baksätet. Men bagageutrymmet är inte särskilt djupt (65 cm). Den tvåhjulsdrivna versionen har delbart (60/40) baksäte som kan skjutas, lutas och fällas ned. AWD-versionens baksäte är också delbart, men kan inte skjutas och ryggstödet viks över sittdynan. Fyrhjulsdriften tar plats, men vad vinner man i stället?

 Urban C: Ökad framkomlighet uppför den hala backen. Samt lite mer grepp och villigare kurvtagningar. Vid behov förs kraft över till bakhjulen och det går också att spärra 50-50-drivning upp till 40 km/h.

 TV: Men fyrhjulsdriften kan bara fås till 1,4-litersdieseln som då blir ganska dyr, 207 800 kronor. Utan fyrhjulsdrift ligger den på 194 000 kronor och då kvalar bilen in som miljöbil (118 g/km). Bensinaren på 1,33-liter kan fås från 165 000 kronor (alla priser inkluderar AC).

 Urban C: Bensinversionen är inget dumt val. Motorn har 101 hästkrafter, variabla ventilstyrningstider och start/stopp-system. Vid blandad körning drar bilen 0,55 liter per mil, enligt EU-norm.

 TV: Finns det något miljöalternativ till dig, Verso?

 Verso: Nej, men vi jobbar på det. Kanske får du se något i hybridväg redan på Frankfurtsalongen … Vanligaste motoralternativet så länge blir bensinmotorn 1,8-liters på 147 hästkrafter. Som standard sitter en sexväxlad manuell växellåda, men jag kan också fås med den steglösa växellådan, Multidrive-S. Det finns också en 1,6-liters bensinmotor på 97 hästkrafter och 2,0-litersdieseln (D4-D) på 126, 150 eller 177 hästkrafter.

 TV: Till sist några snabbfrågor. Är någon av er rolig att köra? 

 (Tystnad)

 UC: Jo, men jag är ganska livlig ändå, och fyrhjulsdriften gör mig både glad och stadig. 

 Verso: Jag är mer lättkörd än underhållande.

 TV: Bekvämast då?

 Verso: Det är jag. Men med halvstel bakaxel och ganska styv fjädring som ska stå pall maxvikten (545 kg) så kan det bli lite småstötigt. Ljudnivån är okej, men de stora sidospeglarna genererar en del vindbrus. God sikt är A och O.

 TV: Hur säkra är ni om man krockar med någon av er?

 Båda i kör: Mycket! Sju krockkuddar och aktivt pisksnärtskydd är ju standard.

 TV: Till sist, vad önskar ni er mest av allt just nu?

 Verso: Jag önskar att köparen värdesätter ett överkomligt och bekymmersfritt ägande. Jag har inte mer svängrum eller fler finesser än konkurrenterna. Men jag heter Toyota i förnamn. Jag är en småtråkig kvalitetsbil som man inte direkt suktar efter, men som inte heller ger någon köpångest i efterhand.

 Urban C: Jag tror att det finns ett visst sug efter fyrhjulsdrivna kompakta bilar och önskar att köparen är villig att betala för fördelarna med det. Jag tycker att jag är mycket ballare än en vanlig Yaris Verso, hoppas att köparna håller med! 

 TV: Lycka till!

Första intrycket

Verso

 En bra och genomtänkt bil, alldeles säkert ett smart köp samtidigt som den inte tillför så mycket. Toyota kunde ha tagit ett steg till med Verso. Dessutom luktar det lite sparbeting också om japanen.

 Urban Cruiser

 Kul exteriör formgivning som tyvärr inte följs upp på insidan. Små billiga fyrhjulsdrivna bilar behövs. Tyvärr blir inte Urban Cruiser särskilt billig då bara dieseln kan kombineras med fyrhjulsdrift.

Föregångarna till Verso

Corolla Verso

Corolla Verso blev populär. Nu ska ”varumärket” Verso stå för sig självt, det finns bara en Verso-modell.

Space Cruiser

Toyota etablerade sig som en av föregångarna i MPV-kategorin med Space Cruiser år 1984.

Föregångarna till Urban Cruiser

Tercel

Fyrhjulsdrift och låda där bak är inget nytt för Toyota. Här en Toyota Tercel 4wd från 1983.

RAV4

Urban Cruiser tros locka samma publik som tredörrars discojeepen Toyota RAV4.

Toyota Verso/Urban Cruiser

Verso

Pris

218 800 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 147 hk (108 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 180 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt Multidrive S, CVT.

Fjädring/hjulställ Fjäderben fram och bak. Undre triangellänk fram. Halvstel axel med krängningshämmare bak.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 3,15 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 278, längd 444, bredd 179, höjd 162, spårvidd f/b 154/155. Tjänstevikt 1 580, maxlast ca 545, max släpvikt 1 300. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,89, landsväg 0,57, blandad körning 0,69 l/mil. CO2 162 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Urban Cruiser

Pris

207 800 kronor (Bensin 2wd 165 000 kr).

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 2 ventiler per cylinder. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 73,0/81,5 mm, cylindervolym 1 364 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 1 800–2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Undre triangellänk fram. Bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 2,56 rattvarv. Vändcirkel i.u.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 195/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 393, bredd 173, höjd 154, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt 1 350, maxlast ca 350, max släpvikt 800. Tank 42 liter.

Fartresurser*

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,58, landsväg 0,44, blandad körning 0,49 l/mil. CO2 130 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!