Provkörning av Toyota Yaris

Provkörning av Toyota Yaris

Basfakta

Motor

1,0: Tvärställd 3-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 71/84 mm, volym 998 cm3. Max effekt 69 hk (51 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 94 Nm vid 3 600 r/min.

1,3: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 72/79,6 mm, volym 1 296 cm3. Max effekt 87 hk (64 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 121 Nm vid 4 200 r/min.

Diesel: 1,3: Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,9. Borrning/slag 73/81,5 mm, volym 1 364 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 3 800 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 1 800 – 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. elektroniskt styrd växellåda för automatisk eller sekventiell växling.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med elservo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,4 m.

Bromsar

Skivor fram och trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul och däck

Fälg 5,5 tum. Däck 185/60 R15.

Mått och vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd  375, bredd 170, höjd 153, spårvidd fram/bak 148/146. Tjänstevikt ca 1 085. Max last ca 295.  Tank 42 l.

Fartresurser

Toppfart 155 (1,3 170, diesel 175) km/h. Acceleration 0-100 km/h 15,7 (1,3 11,5, diesel 10,7) s. Med manuell växellåda.

Förbrukning

Blandad körning 0,54 (1,3 0,60, diesel 0,45) l/mil. Med manuell växellåda.

 

Minsting som mognar

Den nya generationen Yaris är förvillande lik den gamla men trots det är den större, säkrare och känns bättre på vägen.

När Toyota Yaris korades till Årets Bil 2000 var det inte minst på grund av prestationen att i en synnerligen kompakt kaross bygga in både acceptable utrymmen och för tidpunkten ovanligt hög krocksäkerhet. Yaris visade sig även tåla mötet med verkligheten: den har gjort sig känd som en driftsäker och ekonomisk  bil och har sålts i mer än en miljon exemplar.

Nya generationen är intill förväxling lik den gamla, bortsett från att bilen blivit något större (en dryg decimeter längre) och att det lagts ned en hel del arbete på att förbättra detaljkvalitet och säkerhet.  Första generationen fick fyra stjärnor av EuroNCAP för krocksäkerheten, den nya bilen få fem. Det är trångt bland krockkuddarna, nio stycken…

 Bottenplattan är helt ny och Yaris känns lite bättre på vägen. Framför allt överraskar den med att klara en panikgir (älgtestet) riktigt bra. Bilen styr villigt in och klarar med hjälp av sitt elektroniska antisladdsystem undanmanövern galant. Gamla Yaris var bara halvbra i detta prov.

 Ökat axelavstånd och större bredd kommer naturligtvis de åkande till godo. Skillnaden i kupén är märkbar. Hur utrymmena disponeras är i viss mån de resandes ensak. I Yaris är nämligen inte bara framstolarna utan baksätet justerbart i längsled, vilket innebär att benutrymmet bak kan justeras med 15 cm.

 En annan klyftig detalj är att baksätet kan fällas med bara en hand.  Golvet blir alldeles platt. Ryggstödet, som är delat 60/40, kan ställas i olika vinklar.

 Inredningen erinrar liksom karossen mycket om den tidigare modellen. Särskilt elegant är det väl inte, när allt kommer omkring är ju Yaris en relativt billig bil.  Några tusenlappar mer än föregångaren kommer den förstås att kosta, men priserna är inte satta ännu.

Det finns två bensinmotorer på 1,0 respektive 1,3 liter. Den mindre känns i tunnaste laget. En turbodiesel på 90 hk och med ett rejält vridmoment (190 Newtonmeter redan från 1 600 r/min) är det smakligaste motoralternativet. Oavsett motor tycker jag att Yaris bullrar för mycket, både från motorrummet och från däcken. Annars är detta en minst lika bussig bil som förut och att den har svällt lite kommer förmodligen ingen av de gamla Yaris-kunderna att klaga på.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!