Provkörning av Toyota Yaris 1,3 5d Sol

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 75/73,5 mm, 1 299 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 124 Nm vid 4 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med triangeltvärlänkar, bak torsionsaxel.

STYRNING

Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 m.

BROMSAR

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK 

Fälg 5,5 tum, däck 175/65-14

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 237, längd 361, bredd 166, höjd 150, spårvidd fram/bak 144/142. Tjänstevikt 1 050, maxlast 300, max släpvikt 900. Tank 45 liter.

PRESTANDA 

(fabriksuppgifter)

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,1 s. Bränsleförbrukning EU-norm blandad körning 0,59 l/mil.

Hög stämning

Toyota Yaris kommer ännu bättre till sin rätt med den starkare 1,3-litersmotorn

Japanska bilar har alltid beskyllts för att vara slätstrukna och intetsägande. Det gäller inte Toyota Yaris, kanske är det huvudskälet till att det verkar kunna säljas hur många som helst. Under årets tio första månader fördubblades försäljningen jämfört med samma period förra året.

I Teknikens Värld 1/00 testade vi Yaris 1,0 med 68 hästar mot Fiat Punto och Ford Fiesta. Yaris korades till segrare i testet men samtidigt underströk testlaget att lite mer effekt inte hade skadat. 

Därför är det ingen överraskning att Yaris 1,3 med 86 hästar är ännu trevligare att köra. Motorn har liksom enlitersvarianten variabla ventiltider, VVTi som Toyota kallar det, vilket bidrar till god kraft på låga varv och att motorn är kul att varva.

En lättarbetad låda och trevlig styrning gör Yaris 1,3 rolig att ratta i vardagstrafiken. Den högresta karossen ger föraren god överblick i stadstrafik och man blir alltid lika förvånad över hur liten bil är på utsidan, när man stiger ur. Yaris känns så mycket större än vad den ser ut. Samtidigt känns det att tyngdpunkten ligger högre än i en vanlig bil. 

Den centralt placerade digitalinstrumenteringen är både bra och dålig. 

Det är lätt att avläsa hastigheten men varvräknaren som bara är ett streck är svårare att tolka. Det är lätt att missa upplysningen om att bensinen börjar sina.

Yaris 1,3 finns bara med fem dörrar och i "Sol"-utförande. Det betyder inte att den har soltak men väl standardmonterad cd-radio, fjärrmanövrerat centrallås, elhissar fram och höjdjusterbar förarstol. ABS-bromsar är standard på alla Yarismodeller men sidokrockkuddar kostar 3 000 kronor extra.

Bränsleförbrukningen är bara marginellt högre än i enlitersmodellen - 0,59 l/mil vid blandad körning jämfört med 0,57 l/mil enligt EU-normen.

Toyota har börjat ta bra betalt för sina bilar, något som tydligen kunderna accepterar.

Trots att Yaris 1,3 saknar vagnskadeförsäkring kostar bilen 125 400 kronor i grundutförande. En Opel Corsa 1,4 med 90 hästar och fem dörrar kostar 121 150 kronor och då ingår bland annat sidokrockkuddar samt tre års vagnskadeförsäkring.

Ändå talar mycket för att Yaris blir billig att äga. Toyotas kvalitetsrykte och modellens popularitet borde resultera i ett synnerligen gott andrahandsvärde.

I vår kommer Yaris med ännu starkare motor - T-Sport med 106 hästkrafter. Frågan är om det behövs

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!