Provkörning av Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d

Provkörning av Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d

Japanska Toyota är sällan allra först med ny teknik. Men när de väl kommer så levererar de ofta imponerande bra grejer.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Stop & go-system har bland annat gjort så att Volvos Drive-serie kunnat nå ned till koldioxidutsläpp kring 100 gram per kilometer. Vid stillastående, i till exempel en kö eller vid ett rödljus, stängs motorn av och startas först när föraren trycker ned kopplingen för att lägga i växeln igen.

BMW var bland de allra första med stop & go-system. Och liksom många andra efterföljare i branschen är det tyska underleverantören Bosch som stått för leveransen av systemet. Problemet är bara att systemet endast fungerar ned till plus fyra grader. Alltså rätt ineffektivt en stor del av året i vårt frostnupna land.

 Amerikanska underlevarantören Delphis system jobbar likadant i till exempel Land Rover Freelander och klarar också bara fyragraders gränsen.

 När Toyota nu inför stop & go på lilla Yaris är tillverkaren bevisligen inte först. Men absolut bäst. 

 Under provkörningsperioden fungerade systemet ända ned till minus sex grader. Japanerna har inte satt någon exakt gräns för vilka antal grader systemet klarar men säger att de också fått systemet att fungera i samma härad som Teknikens Värld.

 Som den city- och kortpendlarbil Yaris är så passar systemet utmärkt och spar säkert för de flesta ägare några dyrbara bensindroppar per dag. Ännu bättre är att den största motorn – den fyrcylindriga 1,33-liters snurran – med stop & go också landar precis på 120-gramsgränsen och därmed berättigar till miljöbilspremie fram till sista juni. 

 Som vanligt är Yaris en ovanligt rymlig småbil som bland annat har praktiskt skjutbart baksäte, fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov och full uppsättning krockkuddar. 

 Med den största motorn känns bilen om inte sportig så ändå pigg mellan rödljusen. Men det är klart, det handlar om att vara så snål med gasfoten som möjligt. Inte försöka ha roligt.

Toyota Yaris 1,33 VVT-i 5d

Pris

145 800 kronor

Motor

Bensin, 4-cylindrig tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder, borrning/slag 72,0/79,6 mm. Cylindervolym 1 329 cm3, max effekt 100 hk (74 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 132 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben och krängningshämmare, bak torsionaxel och krängningshämmare.

Styrning

Kuggstångsstyrning, vändcirkel 9,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 5,5 tum. Däck 185/60 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 379, bredd 170, höjd 153, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt 1 160, maxlast 320, max släpvikt 900.

Bränsletank

42 liter.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,62, landsväg 0,45, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 120 g/km.

Fartresurser*

0-100 km/h 11,7 s, toppfart 175 km/h.

Fordonsskatt

660 kr/år.

*Tillverkarens uppgifter

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!