Foto: Toyota

Provkörning av Toyota Yaris 1,5 Hybrid

Den sportiga rallyinspirerade GR Yaris har redan golvat stora delar av motorpressen men nu är det dags för den ordinarie Svensson-versionen att bekänna färg.

För bara några månader sedan provkörde jag den hårigaste versionen av Yaris som någonsin tillverkats. GR Yaris, som den heter, har 261 hästkrafter, manuell låda och riktig fyrhjulsdrift. Nu är jag tillbaka på samma plats, i Cascais, Portugal, för att känna på den version som kommer att stå för volymförsäljningen. Hos denna hybrid är prestandasiffrorna klart mer sansade och fokus ligger på bränsleförbrukning och komfort. Helt nya Toyota Yaris kommer endast att säljas med femdörrarskaross och med hybriddrivlina i Sverige, till skillnad från GR Yaris som är den enda med tre dörrar. Den senare tillverkas i stort sett enbart för att Toyotas rallyteam ska kunna använda den karossen till rallybilarna.

1 av 3: Varför bilen vi kör är maskerad övergår vårt förstånd – nya Yaris är nämligen helt officiell. Foto: Toyota
2 av 3: I Japan finns Yaris med fyrhjulsdrift där en elmotor driver bakhjulen, den är inte aktuell för Sverige i nuläget. Foto: Toyota
3 av 3 Foto: Toyota

Längs de smala bergsvägarna norr om Cascais känns det som att Yaris har vuxit upp, samtidigt som den är mer lekfull. Runtomsikten är riktigt bra tack vare att A-stolparna är smala, och sidospeglarnas placering gör att de inte skymmer lika mycket som i många andra bilar. Karaktären på vägen gör att Yaris upplevs som en storlek större än vad den är, på ett gott sätt. Något jag kan tacka det fem centimeter längre axelavståndet för och att bilen är lika många centimeter bredare. Gången är helt enkelt inte lika struttig som tidigare vilket brukar vara karaktäristiskt för bilar i B-segmentet.

Kupén känns luftig och stolarna i provbilen är riktigt bekväma med gott om stöd både i dyna och ryggstöd. Just dessa stolar är dock extrautrustning och ingår från utrustningsnivån Style som kostar från 219 900 kronor. Instegspris för nya Yaris är 184 900 kronor, men då är det verkligen en renskrapad bil, men de nya säkerhetssystemen är standard i alla versioner, som inte kommer att lagerföras i Sverige. Den är mer anpassad för kommuner eller landsting.

1 av 3: Trecylindrig maskin på 1,5 liter som arbetar tillsammans med en liten elmotor på 79 hästkrafter. Total uteffekt ligger på 116 hästkrafter. Foto: Toyota
2 av 3: Väljer man Active Plus-nivån eller högre ingår full-LED-strålkastare. Foto: Robin Törnros
3 av 3: Provkörningsbilen rullar på 204/45 R17-däck. Foto: Robin Törnros

Du som privatköpare ska i stället rikta in dig på ett startpris om 199 900 kronor. Då får du även saker som Apple CarPlay och Android Auto – som nu finns i Sverige i och med att Android 10 har börjat rullas ut – något som krävs för att du ska kunna ha navigation i bilen. Toyotas egen navigator kommer nämligen inte att säljas till Yaris i Sverige och det ska vi vara glada för. Under i stort sett hela provturen som ligger förprogrammerad i navigationen tror bilen att vi befinner oss på en annan väg än vi faktiskt gör och uppmanar mig att vända.

Skillnaderna mot föregångaren är många och mest uppenbar är den mer aggressiva designen med ett stort gap i fronten och tydligt markerade hjulhus. Bortom designdetaljer är nya Yaris fem millimeter kortare än förut trots att axelavståndet är längre och höjden totalt 40 millimeter lägre. Trots det känns den fortfarande rymlig invändigt och jag kan sitta i baksätet bakom mig själv med godkänd komfort, fötterna får plats under förarstolen, huvudutrymmet är fullt tillräckligt för mig som är 176 centimeter lång, och sikten ut genom sidorutorna är god liksom att dynans skålning är bekväm. Det skaver dock att det är lite trångt mellan knä och ryggstöd.

1 av 6: Robin Törnros tycker att nya Yaris är ett stort kliv framåt jämfört med utgående generation. Foto: Robin Törnros
2 av 6: För första gången går det att få head Up-display i Yaris. Foto: Robin Törnros
3 av 6: Instrumenteringen är helt digital och väldigt tydlig. Foto: Robin Törnros
4 av 6 Foto: Robin Törnros
5 av 6: Läge för körning på enbart el finns. Fungerar under kortare sträckor. Foto: Robin Törnros
6 av 6 Foto: Robin Törnros

Totalt levererar hybriddrivlinan 116 hästkrafter och ska klara av att köra enbart på eldrift i hastigheter upp till 130 km/h. Men det visar sig kräva en mycket lätt gasfot för att bensinmotorn inte ska sparka igång. Toyota utlovar en snittförbrukning, enligt den hårdare WLTP-körcykeln, på 0,37 liter per mil. Efter drygt åtta mils körning i stadstrafik, på motorväg och mindre landsvägar stannar färddatorn på 0,42 liter per mil.

Särskilt trevlig blir Yaris på de mindre landsvägarna då den visar sig vara ganska rolig att köra. Sittpositionen är lägre och längre bak än hos sin föregångare och Toyota skryter om att de flyttat ratten 77 millimeter lägre bak. Men då stolen också har flyttats 60 millimeter längre bak kommer ratten endast 17 millimeter närmare och det är enligt mig inte tillräckligt för att hitta en optimal körposition. Armarna blir allt för utsträckta när avståndet till pedalerna är bra.

1 av 2: Kupén upplevs som ganska lyxig trots att flera detaljer är tillverkade i hårdplast. Foto: Robin Törnros
2 av 2: Lastgolvet går att sänka ner cirka en decimeter, baksätet delas 40/60. Foto: Robin Törnros

Motorns trecylindriga morrande och elmotorns vinande gör sig växelvis påminda men det är inte lika påträngande som tidigare då Toyota har isolerat torpedväggen mer än förut. Övergången mellan bensin- och elmotor sker i stort sett obemärkt vilket är skönt då det enligt skärmen i instrumenteringen sker väldigt ofta. Styrkänslan är tydlig och kommunikativ och Yaris kränger inte nämnvärt i kurvorna, just styrkänslan hade dock troligtvis varit bättre med ratten närmare till hands. Instrumenteringen är helt digital och fördelad på tre skärmar framför ratten. Upplägget är tydligt och lätt att ta till sig vilket Toyota troligen har tänkt på då de säger att den primära målgruppen för Yaris är äldre par.

I Europa har Toyota totalt sålt drygt 1,2 miljoner exemplar av de tre tidigare generationerna Yaris och med denna nya fjärde generation kommer försäljningen troligen inte att dala. Nya Yaris har verkligen goda förutsättningar då den känns mer vuxen än tidigare och gör sig bättre även på motorväg. Kundgruppen är i första hand äldre personer men kanske kan nya Toyota Yaris gynnas av det sportiga syskonet GR Yaris och locka även yngre kunder.

De som inte riktigt har råd med värstingversionen GR Yaris kan i stället välja vanliga Yaris, som har en underhållande karaktär samtidigt som den är ett förnuftigt val för de som vill köra ekonomiskt.

Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active

Pris: 199 900 kronor, säljs nu, första kundleverans oktober 2020.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 80,5/97,6 mm, cylindervolym 1 490 cm3. Max effekt 91 hk (67 kW) vid 6 600 r/min, max vridmoment 120 Nm vid 4 800-5 200 r/min. Elmotor 79 hk (59 kW), total effekt 116 hk. Batterityp litiumjon.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u, däck 205/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 265, längd 394, bredd 175, höjd 147, spårvidd f/b 153/153. Markfrigång 14,54. Tjänstevikt 1 070, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Tank 36 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 286-i.u liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 10,5 s, toppfart 175 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg i.u l/mil, extra hög i.u l/mil, hög i.u l/mil, medium i.u l/mil, blandad körning 0,37 l/mil. CO2 86 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybrid 5 år.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Suzuki Swift 1,2 Hybrid

Lite billigare i inköp, lite lägre effekt och en högre skatt än för Toyota Yaris på grund av en högre förbrukning om 0,50 l/mil.

Pris: 182 900 kronor.

Foto: Oskar Omne

Peugeot 208 Puretech 100

208 är drygt en decimeter längre än Yaris men saknar hybriddrivlina. Den finns dock som helt eldriven till ett högre pris.

Pris: 199 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!