Provkörning av Toyota Yaris D-4D

Provkörning av Toyota Yaris D-4D

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris

150 400 kronor. 5-d +4 400 kronor.

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 17,9. Borrning/slag 73/81,5 mm, volym 1364 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 3 800 r/min. Max vridmoment 190 Nm vid 1 800–3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. elektroniskt styrd växellåda för automatisk eller sekventiell växling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar. Bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med elservo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 9,4 m.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 5,5 tum. Däck 185/60 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd  375, bredd 170, höjd 153, spårvidd fram/bak 148/146. Tjänstevikt ca 1 055. Max last ca 295. Tank 42 l.

Fartresurser

Toppfart 175 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,7 s. 

Förbrukning

Blandad körning 0,45 l/mil. 

 

Småbilsdiesel

Låg skatt öppnar för dieselmotorer i småbilssegmentet. Toyota Yaris debuterar med en stark och snål diesel.

Nya Yaris är här, med mer utrymmen och högre kvalitetskänsla. Och dessutom för första gången med en dieselmotor. 

 På kontinenten är nämligen småbilar med dieselmotorer populära. Mycket populära. Var tredje småbilsköpare på kontinenten väljer en diesel. Men hittills har kombinationen småbil och diesel varit en omöjlighet på den svenska bilmarknaden.

 Nya skatteregler som träder i kraft den första april (under förutsättning att riksdagen säger ja till regeringens förslag) kommer dock att rita om den svenska bilmarknaden. En småbil med diesel kommer enligt regeringsförslaget få skatten minskad med en tredjedel. Då blir de billiga att köra även med måttliga körsträckor.

 Toyota utökar därför Yaris-seriens två bensinversioner med ett tredje alternativ, en 1,4-liters dieselmotor på 90 hästkrafter. Yaris D-4D är den snabbaste och piggaste Yaris-modellen, betydligt starkare än 1,3-liters-versionen.

Lågvarvigheten gör D-4D också till det tysta alternativet i Yaris-familjen. Det är inga problem att tuffa på i 140 km/h och föra ett lågmält samtal trots att Yaris-kupén ingalunda är särskilt bra ljudisolerad. Fortfarande märks dieselmotorn på den ljudligare tomgången, en skönhetsbrist som kanske småbilsköpare är mer uppmärksamma på än andra. En småbil kommer ju förmodligen mer än andra större bilar köras mycket i stadstrafik. 

 Jag provkörde bilen med Multimode-växellådan. Det är en manuell växellåda som automatiskt frikopplar och växlar när det passar. För att automatiken ska växla mjukt krävs att man möter med gaspedalen, men när man har lärt sig greppet fungerar den smidigt. Priset är 5 900 kronor, billigt för en ”automatlåda”.  

 Dieselmodellens starka kort är att den är 25 procent snålare. Förbrukningen i blandad körning stannar enligt EU-normen på 0,45 l/mil. Landsvägsnoteringen är 0,4 l/mil, stadskörning ligger enligt det officiella förbrukningsvärdet på 0,64 l/mil. Det gör att bränslekostnaden för en Yaris stannar på 4,77 kr/mil. Den bensindrivna 1,3-litersmodellen kostar 6,60 kr/mil.

Med dagens bilskatter kostar Yaris D-4D 3 450 kronor i skatt, 2 400 kronor mer än bensinmodellen. Det betyder att det tar 1 300 mil att köra in det extra höga dieselskatten.  Den nya skatten blir för Yaris D-4D 2 257 kronor. ”Dieselpålägget” körs då in på bara 700 mil.

 Självklart gör en sådan kalkyl att helt nya grupper börjar tänka i dieselbanor när det är dags för bilbyte. På Toyota tror man att bilen kan attrahera mer än långkörare. 

 Kalkylens baksida är i första hand det höga inköpspriset. En femdörrars Yaris D-4D kostar 154 800 kronor. 1,3-litersmodellen kostar 136 300 kronor. Det är med andra ord inte bara vägskatten som ska tjänas in. Alternativ finns hos alla konkurrenter. Skoda Fabia, Peugeot 206, VW Polo, Citroën C3, Nissan Micra, Opel Corsa – you name it. Alla finns 2006 med dieselmotor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!