Första intrycket
Som sportbil är Yaris TS för slö och oinspirerad. Som kompaktbil är den för törstig och dyr. Motorn är egentligen trevlig och kommer passa fint i nya Auris.
Basfakta
Pris
172 100 kronor (5d + 4 400 kr).
Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 80,5/88,3 mm, cylindervolym 1 798 cm3. Max effekt 133 hk (98 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 173 Nm vid 4 400 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben och triangeltvärlänkar (McPherson), bak torsionaxel. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstång med elservo. 2,3 rattvarv. Vändcirkel 10,2 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 17 tum, däck 205/45 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 246, längd 380, bredd 170, höjd 153, spårvidd f/b 146/145. Tjänstevikt 1 210, maxlast 335, max släpvikt 1 050. Tank 42 liter.
Fartresurser*
Toppfart 194 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,3 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Stad 0,92, landsväg 0,60, blandad körning 0,72 l/mil. CO2 170 g/km.
*Enligt tillverkaren.
Antiklimax
Den sportiga beteckningen på nya Yaris lockar. Men Toyota Yaris TS platsar tyvärr inte i GTI-klubben.
Något Formel 1-arv märks knappast i Toyotas personbilar. Särskilt inte sedan Celica och MR-2 gått ur tiden.
Förra generationens vassaste Yaris hette T-Sport Turbo och hade 150 turboladdade hästkrafter. Skoj, men prislappen på 215 000 kronor avskräckte. En avlösare har normalt mer kraft än föregångaren, men inte nya Yaris TS, motorn på 1,8 liter levererar moderata 133 hästkrafter.
– Vi har frågat Yaris-kunderna vilken typ av förfining de vill ha. Välbalanserat chassi och förbättrade egenskaper på stora vägar efterfrågades. TS är inte bara sportig, vi har även haft miljö och ekonomi åtanke, säger Toshio Suzuki som ansvarat för utvecklingen.
I pressmaterialet står att TS positionerats i hjärtat av det sportiga europeiska B-klassegmentet. Det stämmer inte, ingen annan liten GTI levererar under 150 hästkrafter.
Hursomhelst är motorn varvglad och låter fint upp mot 6 000 r/min där maximal effekt levereras. Tekniken för variabla ventiltider finns nu även på avgassidan och heter således Dual VVT-i. Vridmomentet är fint och 90 procent av maximalt vrid finns konstant mellan 2 000 och 6 000 r/min.
Av de förbättrade motorvägsegenskaperna märks intet, i 120 km/h varvar motorn 3 500 r/min och en sjätte växel saknas verkligen. Snål är den inte heller. VW Golf GT levererar 170 hästkrafter med samma snittförbrukning (0,72 l/mil) trots att den är en klass större.
Se i stället TS som den lyxigaste Yarisen, alla visuella sportattribut till trots.
Framstolarna har förbättrat sidostöd men sitsen är alltjämt för kort och högt placerad. Skinn på ratt och växelspaksknopp ger viss flärd medan växelspaksdamask i gummi och fönstervevar bak andas 80-tal.
Styrutväxlingen är tolv procent mer direkt och krängningshämmarna grövre. Åtta millimeter sänkt chassi och 17-tumshjul kompletterar bilden. På Mallorcas blöta asfalt understyr bilen grovt. Dagen efter torkar det upp, greppet blir lite bättre men ESP-systemet som inte går att koppla ur går in tidigt. Aj då.
LED-lamporna är unika för TS.
Sportstolarna har inte så mycket sidostöd.
Analoga mätare i stället för digitala som i vanliga Yaris. Tack!
Stor Joakim, liten Yaris.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.