Provkörning av Vauxhall VXR8 Wortec

Provkörning av Vauxhall VXR8 Wortec

Är detta det bästa av GM:s världar? På papperet ter sig Vauxhall VXR8 som ett imponerande resultat av stordrift inom bilindustrin. Men är resultatet, som är extratrimmat av engelska Wortec, lika imponerande i verkligheten?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Är detta det bästa av GM:s världar? På papperet ter sig Vauxhall VXR8 som ett imponerande resultat av stordrift inom bilindustrin. Men är resultatet, som är extratrimmat av engelska Wortec, lika imponerande i verkligheten?

Tänk dig en ångvält, en jumbojet och en gorilla i en och samma kropp. Den sotsvarta fem meter långa familje­sedanen framför mig är minst sagt mångfacetterad. Vauxhall VXR8 är i grunden en australiensisk Holden Commodore SS som europeiska General Motors har importerat till Storbritannien. Rykten om att Opel skulle återuppta Senator- eller Commodorenamnet i övriga Europa blev därmed kortlivat. 

 VXR8 är delvis ett bygge av Walkinshaw Racing vilket innebär att den stora Holden-karossen anpassats för ett liv på racingbanor på helgerna och snabba raka motorvägar efter mörkrets inbrott och vägpolisernas hemgång. 

 Som om inte det vore nog har den engelska trimningsfirman Wortec satt tänderna i VXR8 vilket innebär att den sex liter stora V8-motorn från GM-koncernkollegan Corvette får drygt 200 hästkrafter i tillskott. Effekten höjs till maffiga 635 hästkrafter! 

 Detta blir verklighet genom att en 2,2 liter stor kompressor monterats på den redan imponerande motorn. Detta ger även ett rejält tillskott på vridmoment – totalt 810 Nm! 

 Ljudet ur piporna bak är makalöst och går att skrämma både barn och pensionärer med – till och med motorjournalistkolleger hoppar till när den spensliga startnyckeln vrids om. 

 Wortec tillhandahåller en ljudsats som innebär att mullret kan ställas ner om man ska smyga iväg från villakvartet en tidig morgon eller kommer hem sent efter en lång omväg på väg hem från jobbet. Skillnaden på bullernivån är avsevärd, men barnslig som jag är låter jag rören leverera V8-maskinens vrål ofiltrerat.

 Inne i kupén saknar jag hel soffa fram, så bred känns Commodore-karossen. Ratten på höger sida innebär att växlingarna sköts med vänster hand, den knubbiga spaken sitter lååångt bort på den breda mittkonsolen och kardantunneln. Lägena går i med exakthet, men det krävs kraft för att få i ettan.

 Wortec har utvecklat VXR8-chassit vilket innebär uppgraderade bromsar, de standardmonterade Bridgestonedäcken har ersatts med Goodyear Eagle F1 som sitter på 20-tumsfälgar och bilen har sänkts med 35 millimeter. Dekaltrimning i form av orange stripe för tanken till 1960-talets amerikanska muskelbilar och Porsche GT3.

 Rakt fram på landsväg vaggar bilen i längsled, vagnen vi har till låns är i utvecklingstadiet.

 – Finjusteringen är på gång, säger Wortecs Paul Spinks som är på plats i samband med provkörningen.

 Kör i 100 km/h på sexans växel och trycker gasen i botten. Resultatet låter inte vänta på sig. V8-motorn tjuter till och bakhjulen gör sitt bästa för att greppa. Spettar ner till treans växel och gör om manövern. Direkt gnyr sulorna till och bakvagnen tappar fästet när drivlinan får fullt upp med att skicka iväg vridmomentet – drygt 800 Nm – ner i asfalten. Kraften är det inte det minsta fel på.

 Trots tydliga ansträngningar att bygga ett välbalanserat chassi saknas harmonin. I nuläget har man som VXR8 Wortec-förare bara kul på raksträckorna, i kurvorna kämpar man med att portionera ut kraften, få till något som kan kallas styrnärvaro och överhuvudtaget sitta still i de måttligt skålade stolarna.

 Wortec-trimningen kostar i runda slängar 150 000 kronor vilket innebär att en komplett bil kostar cirka 650 000 kronor. Mycket pengar, men snudd på billigt om man bara ser till motoreffekt, fartresurser och unikhet. 

 Men konkurrenterna från Audi RS, BMW M och Mercedes AMG erbjuder bättre helhetslösningar.

Vauxhall VXR8 Wortec

Pris

Cirka 650 000 kronor.

Motor

Bensin, längsmonterad V8, centralt liggande kamaxel, stötstänger och 2 ventiler per cylinder. Kompressor. Kompression 10,9:1. Borrning/slag 101,6/92,0 mm. Volym 5 967 cm3. Max effekt 635 hk (467 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 810 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Spiralfjädring och krängingshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkupphängning.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,5 tum, däck fram 245/35 R 20, bak 275/30 R20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 292, längd 494, bredd 190, höjd 141, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt 1 845, maxlast ca 500, max släpvikt 1 600. Tank 73 liter.

Fartresurser

Toppfart 310 km/h. Acceleration 0–100 km/h 4,8 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,22, landsväg 1,11, blandad körning 1,52 l/mil. CO2 364 g/km.

Skatt

4 320 kronor.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!