Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Volkswagen ABT E-Caddy Maxi Skåp

ABT E-caddy är den helt nya eldrivna skåpbilen från Volkswagen, men priset är skyhögt och räckvidden usel. Frågan är: Vem är den till för?

Det finns pengar att hämta i utsläppsfria transportfordon. I takt med att fler ­stadskärnor inför så kallade gröna zoner blir el-, biogas- eller vätgasdrift enda vägen att gå. Problemet är att det nästan inte finns några eldrivna transportbilsmodeller att tillgå. Ett bevis på det är startup-företaget Rivian. Trots att de inte tillverkat en enda bil, slöt de förra året avtal med Amazon att fram till 2030 leverera 100 000 eldrivna transportbilar åt det gigantiska e-handelsbolaget. Redan 2022 säger man att 10 000 bilar ska rulla på vägarna i USA. Amazon har redan investerat 700 miljoner dollar i företaget, och den totala ordern tros vara värd fyra ­miljarder dollar.

Motorn är relativt tyst i sin gång, men bullret i kupén är ändå högt. Vägljudet letar sig med lätthet in. Foto: Patrik Lindgren

Här hemma finns endast två modeller för den som vill göra miljön en tjänst, i tjänsten. Renault Kangoo Z.E och Nissan e-NV200, båda eldrivna. Volkswagens svar baseras på gamla Caddy som kom 2003 (en ny generation börjar säljas 2021), men byggs inte av dem själva. För drivlinan står ABT, mest kända för att trimma Audi-bilar och för sina framgångar som racingstall i Formel E och DTM.

E-Caddy byggs enbart på det stora Maxi-chassiet, och några få exemplar av den sjusitsiga familjebilen e-Caddy Maxi Trendline kommer tas in. Är man i skriande behov av en sådan måste man alltså vara snabb.

E-Caddy kostar i runda slängar 75 000 kronor mer än sina konkurrenter, men är inte bättre för det. Foto: Patrik Lindgren

När jag vrider om nyckeln (ja, nyckeln) i provbilen tänds den enkla instrumenteringen bakom ratten, allt står på tyska - ”Reichweite” - följt av 160 km vid fulladdat batteri. Bilens stora plump i protokollet är att räckvidden är riktigt dålig. Enligt den hårda WLTP-körcykeln klarar ABT E-Caddy endast 12,3 mil, siffror som var usla redan för tio år sedan. Hej Räckviddsångest min gamle vän, vi möts igen.

Genom ett sommarvarmt Sörmland susar jag någorlunda ljudlöst fram. Motorn är relativt tyst i sin gång, men bullret i kupén är ändå högt. Vägljudet letar sig med lätthet in. Allt är av enklaste sort. I ”datorn” framför ratten finns endast en trippmätare och en angivelse för när elen är slut. Momentan elförbrukning går till exempel inte att utläsa. Alla bilar säljs med App Connect för samman­koppling med din telefon, ­vilket är bra då navigation saknas. Backkamera finns inte att tillgå och ­parkeringssensor finns endast bak, inte fram.

Enklast möjliga stolar som funkar bra för den korta resan genom stan. Foto: Patrik Lindgren

Stolarna är enkla i tyg och fungerar bra på resan, man ­kommer ju inte särskilt långt. Ratten är helt fri från knappar och bilen saknar farthållare. Luftkonditionering finns, men klimatanläggningen saknar ett automatiskt läge. Självklart är det inget fel att som företag vilja köpa en transportbil med enkel utrustning för att hålla nere kostnaderna. Handen på hjärtat brukar denna typ av bilar behandlas rätt hårt.

Men priset är ändå högt. 392 800 kronor exklusive moms är mycket pengar för en bil, även om den går på el. Att bjussa på mer utrustning hade varit ett litet plåster på såren. Dragkrok kostar 5 500 exklusive moms. Som jämförelse kostar Caddy med lång hjulbas, bensinmotor och 5-växlad manuell låda från 199 600 kronor exklusive moms.

Sparsmakat. E-Caddy startas med nyckel, precis som VW:s minsting e-Up. Foto: Patrik Lindgren

En liten ljusglimt i mörkret: på min provtur visar sig räckvidden vara längre, utan att köra eltorsk sträcker jag den till 14 mil med ytterligare en mil kvar i batteriet. Jag kör å andra sidan aldrig någon last och det är varmt ute. Batteriet på 37,3 kWh är placerat under ­skåpet och inkräktar inte på lastutrymmet som är lika stort som hos vanliga Caddy. Det ryms fortfarande 4,2 kubikmeter med 635 kilogram i nyttolast.

Elmotorn på 113 hästkrafter räcker för biltypen, accelerationen är linjärt stegrande som i vilken elbil som helst, om än inte kittlande i magen. Faktum är att ett S-läge finns att peta i, och ja, det går kanske aningen fortare om man riktigt känner efter. Toppfarten är strypt till 120 km/h (det ni, Volvo) för alla bilar i Sverige. I Tyskland finns en billigare version som endast toppar 90 km/h.

Instrumentpanelen känns igen, men visar här kraftanvändning i tiotal procent. Foto: Patrik Lindgren

När jag släpper gasen går energin som alstras från bromskraften tillbaka in i batteriet, men beter sig här likt ingen annan elbil jag kört. När jag släpper gasen frirullar bilen för en sekund eller två, för att sedan motorbromsa kraftigt. Gaspedalen kräver tillvänjning för att få till en mjuk körstil.

Ibland, när bilen står stilla med tändningen på, låter den brr brr brr brr. Fråga mig inte vad det är. Det påminner om när en mobiltelefon ljudlöst ligger och vibrerar under en tröja. Jag börjar flertalet gånger förvirrat leta efter min telefon. När jag skjutsar min flickvän tittar hon plötsligt irriterat på mig:

– Det ringer, Glenn! Nej, det är bilen!

Drivlinan står racing- och trimfirman ABT för, kända från Formel E. Foto: Patrik Lindgren

Volkswagen ABT E-Caddy är som ni ­kanske märkt ingen vidare bra bil. Den känns som ett hopplock med vänsterhanden. Och vem är den till för? Stockholmsbaserade budfirman Ryska Postens bilar går i snitt 20 mil om dagen på en vanlig åttatimmars arbetsdag. De kör Nissan e-NV200 mest innanför tullarna som de uppger räcker till 20-30 mil. Jag kan bara tänka mig en köpare. Hantverkaren som inte bor alltför långt från sina kunder och som törs be om lite stödladdning väl på plats.

Lastar fortfarande bra, skåpet bak är orört. Sidodörr på höger sida underlättar. Foto: Patrik Lindgren

Jag ställer bilen för laddning under ­natten, med en mils räckvidd till godo i batteriet. Morgonen efter tycks den inte tagit emot laddning. Jag kontrollerar sladden, laddar i en timme till. Nu är den plötsligt full till ­hälften, något som är omöjligt med tanke på den svaga kraft det vanliga vägguttaget jag laddar genom ger. När jag återigen kör E-Caddy tom, med en mil kvar i batteriet, ändrar den sig igen. Nu säger den fem mil kvar. Jag kör lite till, stannar, startar om. Fortfarande fem mil. Kör lite till. Nej! Nu har den en mil igen och indikerar febrilt - ladda! Som sagt, ett hopplock.

Volkswagen ABT E-Caddy Maxi Skåp

Pris: 392 900 kronor exklusive moms, säljs nu. Miljö­bonus 60 000 kronor.

Motor: El. Max effekt 110 hk (82 kW), max vridmoment 200 Nm, batterityp litiumjon, 37,3 kWh. Max laddeffekt 7,2 kW AC, 50 kW DC.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare fram och bak. Bak stel axel med bladfjädring.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak.

Hjul: Plåtfälg. Fälgbredd 6 tum. Däck 195/65 R15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 301, längd 488, bredd 179, höjd 183, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 16. Tjänstevikt 1 758, maxlast 532. Max släpvagnsvikt 1 960. Bagagevolym 4,2 kubikmeter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h i.u, toppfart 120 km/h.

Elförbrukning (WLTP): Blandad körning 2,74 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 12,3 mil.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Nissan

Nissan e-NV200

Struttig gång och bladfjädrar gör inte gott för komforten, men räckvidd och pris är bättre i Nissans elfraktare.

Pris: 316 720 kronor exklusive moms.

Renault Kangoo Z.E Maxi

Går att få med endast förarplats för den som vill lasta långa plankor eller rör. 23 mils räckvidd enligt WLTP är bättre och bör skänka ett visst lugn.

Pris: 316 100 kronor exklusive moms.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!