Volkswagen Amarok Foto: Jonas Borglund

Provkörning av Volkswagen Amarok 2,0 BiTDI 4Motion Automat Highline

Nissan Navara, Toyota Hilux och Isuzu D-Max har det. Och från i höst även Volkswagen Amarok. Vad för något kanske den nyfikne undrar? Svaret är: automatlåda.

Folk som kör pickup är helt enkelt som folk är mest, bekväma, och vill inte sitta och röra om i en manuell växellåda. Sitta och trampa koppling är inte speciellt kul vare sig vid kö- eller terrängkörning.

Volkswagen har tagit lite tid på sig men så har de också tänkt i lite andra banor. I stället för en tung transferlåda har man i stället en extremt låg etta i den nya åttaväxlade automatlådan, tillverkad av ZF. En konventionell hydraulisk automat och alltså ingen dubbelkopplingslåda. Lådan kan växlas manuellt med spaken och har även ett sportläge där motorn tillåts varva lite mer innan nästa växel trillar i.

Det behövs alltså ingen lågväxel när det ska köras extremt sakta i terräng eller när något tungt ska bärgas. Alla växlar mellan tvåan och sjuan har mer normala utväxlingsförhållanden medan växel nummer åtta är en renodlad överväxel som gör landsvägskörning mer ekonomisk. Motorn varvar cirka 1 750 r/min i 100 km/h. Förutom bränslebesparande så blir färden också tystare. Merkostnaden för automatlådan är 20 000 kronor.

Motorn är en vidareutveckling av den 163-hästars biturbodiesel som alltjämt finns kvar. Uppdaterad ger den 180 hästkrafter och 420 newtonmeter, det sistnämnda redan vid 1 500 r/min. Automatlådan går endast att få till 180-hästarsmotorn, som också går att kombinera med sexväxlad manuell låda men då ger 400 Nm.

Med automatlåda har Amarok permanent fyrhjulsdrift med en Torsendifferential som flyttar kraften mellan fram- och bakaxel. Den har också spärrbar differential i bakaxeln. Hill Descent, utförsbackehjälp är också värdefullt och Amarok är otroligt duktig i terräng – och ännu smidigare med automatlådan.

Med manuell växellåda kan man välja ett annat fyrhjulsdriftsystem. Inkopplingsbar fyrhjulsdrift med lågväxel. En lite mer heavy duty-version med kraftigare fjädrar och som tål dryga ett ton last på flaket. Övriga nyheter till modellår 2013 är 12 års rostskyddsgaranti, lås till bakläm samt utökad dragvikt. Nya tillval är fler färger, parkeringsvärmare med fjärrkontroll, mobilförberedelse och navigation.

Volkswagen har även flyttat produktionen av bilar avsedda för Europa från Argentina till hemlandet.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!