Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 2,0 TDI 4Motion

När Volkswagen Arteon uppdaterades under 2020 presenterades även kombiversionen Shooting Brake. Vi kör nyheten i dieseldriven tappning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det här hade kunnat vara en extremt kort rapport om ett ansiktslyft av det mildaste slaget. Ett fåtal försiktiga designförändringar som blivit verklighet för att ge den uttalade nischprodukten Volkswagen Arteon, med gammaldags kraftkällor, ytterligare år av livskraft. När du tittar på fronten hos ”nya” Volkswagen Arteon – det krävs minst sagt ett tränat öga för att se skillnaderna gentemot föregångaren. Tro mig, jag har jämfört länge och väl för att lista ut allt, tills jag lite tappade intresset – det är ju inte där det större nyhetsvärdet finns. Men när vi ändå är inne på ämnet, grillen runt nummerskylten har en ribba färre än tidigare. Luftintagen under strålkastarna har fått lite annorlunda utseende och raden av lysdioder löper över hela frontens bredd från botten av strålkastarna. Varken kioskvältande information eller mycket att skriva hem om. Egentligen. Kanske tycker vissa av er att Arteon som modell är just så, ointressant just för att den inte riktigt är som alla andra. En uppsminkad Passat till ett... exklusivt pris. Eller är det därför den kan bli intressant?

När Volkswagen uppdaterade Arteon under 2020 så var nyhetsvärdet enligt oss främst koncentrerat till två punkter. Att Arteon kommer som laddhybriden eHybrid, med samma kraftkälla som i Passat GTE, samt att nya kombiversionen Shooting Brake lanseras. Övriga nyheter omfattar bland annat prestandamodellen Arteon R med fyrcylindrig motor på 320 hästar och en delvis ny och mer digitaliserad förarmiljö inklusive ny ratt. Men dessa saker hamnar i skuggan av Shooting Brake, eller Arteon kombi om du så vill.
Alla motorer och drivlinor finns tillgängliga till såväl vanliga Arteon som Shooting Brake, liksom framhjulsdrivna TSI 150-versionen.

Nya Shooting Brake (höjd 146 cm jämfört med Passat på 152 cm) har en utsträckt form där bakrutans flacka vinkel ger bilen ett eget utseende inom VW-familjen – men inte helt olikt Volvo V90. Totallängden 487 centimeter är bara några millimeter längre än vanliga Arteon i femdörrarsutförande. Den tilltagna längden tillsammans med den förhållandevis låga höjden ger ett lågt och långt intryck. Snyggt? Meningarna går isär, själv tycker jag att den är snygg men andra röster hävdar att den ser tillplattad ut.

1 av 5: Kul att Volkswagen faktiskt lanserar Shooting Brake. Kommer inte bli en storsäljare, men väl en image-produkt. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 5 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 av 5 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 av 5: Arteon är en tydlig marginalprodukt. Smart med backkamera under emblemet. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
5 av 5 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

När jag öppnar dörren påminns jag om ytterligare en av dessa speciella detaljer hos Arteon, de karmlösa dörrarna. En signal om exklusivitet, men kanske från en tid som flytt? Bra ljudkomfort hör definitivt till begreppet lyx i dag, något som historiskt varit svårare att kombinera med karmlösa dörrar. Men Volkswagen Arteon klarar detta bra, vilket till stor del beror på de tjockare akustikrutorna. Provkörningsbilen rullar på 20-tums nordiska dubbfria däck ska tilläggas.

Förarmiljön står för en betydligt större nyhet än exempelvis frontens försiktiga lyft. Direkt märks den nya ratten med de beröringskänsliga ytorna, som även har tryckkänslig funktion. Dessa funktioner fungerar bra och på det stora hela taget är ratten skön att hålla i. Noterbart är att Arteon har korta 2,1 rattvarv stopp till stopp.

Förarmiljön är nu mer digital än tidigare då även klimatanläggningen fått liknande reglage som på ratten. Men till skillnad från exempelvis nya Volkswagen Golf, där lejonparten av funktionerna sköts via skärmlösningen, så finns det fortfarande en separat panel till klimatanläggningen i Arteon (väldigt lik den i uppdaterade Tiguan). Bra, det funkar men är inte lika bra som vreden den ersätter. Något Oskar Krüger var inne på vid tidigare provkörning av just uppdaterade Volkswagen Tiguan.
De så kallade ergoComfort-stolarna (14 100 kr extra) är sköna, även vid långresan. Men den nästan kolfiberliknande klädseln på sidorna ser konstig ut och materialet följer inte alltid stolens form – det ser lite kantigt ut. Något som även märks på mittarmstödet fram där klädseln redan är lite veckad.

Körmässigt är Arteon lite större och lite direktare än Volkswagen Passat. Den snabbare styrningen passar biltypen och testbilen är utrustad med DCC justerbar stötdämpning. Med vinterdäck på vinterväglag känns det inga större skillnader när jag väljer de sportigare inställningarna. Däremot märks att stötdämpningen blir i svagaste laget, att bilen gungar vid större ojämnheter i vägen, när komfortläget är aktiverat. Det är långt ifrån detsamma som komfortabel gång. Efter att justerat runt en hel del hamnar jag tillslut i normalläget, vilket passar bra.

Den dieseldrivna maskinen, som för bara några år sedan var extremt populär, skickar nu dubbla signaler. Att kallstarta Arteon och få lyssna på den råa dieselgången känns passé, här hade den ljudlösa gången i laddhybriden gjort biltypen mer rättvisa. Men maskinen går snålt, runt 0,6 l/mil vid motorvägstempo och du kommer minst 80 mil på en tank – ofta längre. DSG-växellådan fungerar bra, även om ett visst mått av seghet finns kvar på lägre varv och start från stillastående. Respons vid omkörning är bra och fyrhjulsdriften ger bilen en bra spårstabilitet även vid dåligt väglag.

1 av 10: Tydligt markerad midjelinje och kraftig lutning på bakrutan kännetecknar Arteon Shooting Brake. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
2 av 10 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
3 av 10 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
4 av 10: Klimatanläggningen går att hantera med handskar på. Men förra generationens vred var ännu bättre. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
5 av 10: Head-up-display med glasskiva som höjs upp ur instrumentpanelen är inte så bra. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
6 av 10 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
7 av 10: Bra utrymme i baksätet och bra komfort även vid längre resor. Lägre takhöjd än i exempelvis Passat. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
8 av 10: Djupt lastutrymme med rejäl inre tröskel. Golvet går upp intill ryggstödet. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
9 av 10 Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld
10 av 10: Provbilen har fyrcylindrig diesel på två liter och 200 hästkrafter. Går hyfsat snålt. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Hårdfakta visar att axelavståndet, liksom tidigare, dels är oförändrat (som sig bör vid en ansiktslyftning) och dels fem centimeter längre än hos Passat. Lastutrymmet lider till viss del av formen, den flacka bakrutan och den inåtlutade taklinjen stjäl utrymme och Arteon Shooting Brake redovisas för 590-1 632 VDA-liters bagageutrymme med baksätet uppe/fällt. Det kan jämföras med Passat som erbjuder 639/1 769 liter och Volvo V90 som erbjuder 560/1 526 liter. I vardagslastningen märks ett lastutrymme med raka sidor och djup inre tröskel. Gott om plats under lastskyddet, men själva lastöppningen är lägre vilket kanske begränsar ditt lastande någon gång då och då. Men normalt i vardagen? Nej, det skulle jag inte säga. 

Baksätet har en stor genomlastningslucka, men det hade varit bättre med 40/20/40-delning. Det tycker vi borde vara standard, inte minst då grundpriset för Arteon Shooting Brake 2,0 TDI 4Motion ligger runt 120 000 kronor högre (från 489 900 kronor) än jämförbar Passat. Visst, du får något annat. I mina ögon något snyggare, som dessutom har fått stå modell för kommande elkombin ID. Space Vizzion (lanseras 2023). Men det blir dyrt, inte minst då modellen är långt ifrån fullutrustad i standardutförande. Jag är skeptisk. Kanske allra mest för att Arteon Shooting Brake, trots sin form, inte sticker ut mer än vad den gör.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

VW Passat Sportscombi GT 2,0 TDI 4Motion DSG
Samma motor och drivlina i den vanliga karossen. Fem centimeter kortare axelavstånd och tio centimeter kortare totalt. Priset skiljer nästan 120 000 kronor mellan karosserna.
Pris: 370 800 kronor.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Audi A6 Avant Proline Sport 40 TDI quattro S tronic
I stort sett samma pengar köper en 204 hästar stark A6 med liknande drivlina. Bättre komfort än hos Arteon Shooting Brake.
Pris: 500 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!