Volkswagen Beetle Cabriolet 1,8T

Provkörning av Volkswagen Beetle Cabriolet 1,8T

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 9,5. Borrning/slag 81,0/86,4 mm, volym 1781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 220 Nm vid 2000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda. Hastighet vid 1000 r/min på femman: 37,4 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak halvstel torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. 3,1 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälgbredd 6 tum, däck 205/55 R16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 408, bredd 172, höjd 150, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt 1445, maxlast 360, släpvagnsvikt 1000. Tankrymd 55 l.

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,3 s. Toppfart 202 km/h (enl. fabrik).

Bränsleförbrukning Blandad körning 0,81, landsväg 0,64, stad 1,11 l/mil (enl. EU-norm).

Herbie utan hatt

Se upp Chrysler P/T Cruiser Turbo Cabriolet, här kommer en nischbil till med sikte på sommartoppen.

Gräddvit lackering och svart tygsufflett gör verkligen formerna rättvisa, aldrig har väl en VW Beetle sett så rätt ut som just detta exemplar, det allra första i Sverige med fabrikens ständigt närvarande 1,8T-maskin.

Turbomotorn under huven (där framme...) har som alltid både must och mogen karaktär. Växellådan känns direkt i överföringen och bidrar till att bilen fungerar finfint som vardagsvagn, med hög omkörningspotential som krydda. Hela den mekaniska anrättningen är identisk med förra generationens Golf GTI, men det riktiga roliga är att turbosnurran här har ett alldeles eget ljud. Inte riktigt som forna smattrande folkabubblor, men inte långt ifrån. Fnurr!

I övrigt är det mesta sig likt i Beetle. Trygga men ganska oinspirerande köregenskaper (som dock visat sig vara utmärkta på vinterväg), gången blir lätt vaggande när hastigheten trissas upp. Och det gör den ju så gärna när vi inte kan låta bli att passa på med några varvs körning på Kinnekulle Ring i samband med prover för racingförarlicens.

Även om bilen svajar en aning i snabba kurvor behåller den hela tiden greppet. Beteendet känns igen från övriga närbesläktade VW-syskon.

Med vindskyddet uppspänt över baksätet och sidorutorna uppe blir färden nästan dragfri. Tacka den låga sittpositionen och den höga sidolinjen för det. Suffletten skymmer effektivt bakåtsikten, sämst är det just i nerfällt takläge. Sikten i sidobackspeglarna är dock fullkomlig, när man ser de svällande bakskärmarna och det utanpåliggande tygtaket känns det som en glad hälsning från gamla VW typ 1. Heders!

Den elstyrda suffletten (standard) manövreras smidigt med knapptryck, men öppnas/låses med ett tungrott vred. Med taket uppfällt är åkkomforten i princip lika bra som i vanliga Beetle, det vill säga acceptabelt god. Men tyvärr är det även här dålig takhöjd i baksätet.

Utomlands finns Beetle Cabriolet med en mindre motor (1,6 l/75 hk) som kanske hade stämt allra bäst på denna historiebil. Strippad på utrustning, med handjagat tak, tygklädsel på stolarna och plåtiga fälgar hade bilen säkert appellerat till fler än nu och till folkligare pris. 

Ändå: Det går inte att sticka under stol med att Beetle 1,8T Cabriolet tjusar med personlighet och, trots allt, viss användbarhet. Byggd i Mexiko, anpassad för Kalifornien, genomtysk i stilen och med 70-åriga rötter omplanterade i 2000-talet - det finns betydligt sämre recept.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!