Provkörning av Volkswagen Beetle Cabriolet Dune TSI 220

Oj, har Volkswagen återupplivat Beach Buggyn?! Nej, det har de inte. Beetle Cabriolet Dune må föra tankarna till det glada sextiotalets strandliv men så värst mycket mer än en dyrare och tuffare Beetle är det inte.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vill du åka till Amsterdam och köra på sanddyner med en Beach Buggy? När en sådan fråga kommer från chefen svarar man förstås inte nej. Det ska dock visa sig att redaktionschef Engström överdrev lockelsen i uppdraget en smula (för första gången någonsin, reds anm), förmodligen i syfte att få jobbet gjort snabbt. Amsterdam är visserligen Amsterdam, men sanddynerna är inga sanddyner och Beach Buggyn är ingen Beach Buggy. Provkörningen går snarare ut på att köra Volkswagen Beetle Dune Cabriolet genom Amsterdams förorter.

Eftersom det är en cabriolet som ska provköras regnar det. Så brukar det vara. Det regnar mycket, och blåser. Det betyder inte bara att det inte är tal om att cabba ned utan också att det inte är läge för några äventyr i den blöta sanden. Beetle Dune är nämligen ingen terrängbil, och absolut inte någon Beach Buggy. Dune-versionerna av Beetle och Beetle Cabriolet är snarare specialdesignade varianter av originalbilarna. Dune-tillägget innebär framför allt tio millimeter högre markfrigång, 13 millimeter bredare spårvidd, svarta skärmbreddare, bakluckespoiler samt underkörningsskydd och tröskellister lackerade i silver.

Guldfärgade inredningsdetaljer och sömmar livar upp den gamla Beetlen.

En Beetle Dune kan också beställas med för modellen unika fälgar och den senapsgula färgen Sandstorm Yellow Metallic. Temat fortsätter på insidan där instrumentbrädan är lackerad i samma färg som karossen. Det låter som små modifieringar, men de har stor effekt. Beetle Dune sticker ut ur trafikbilden ännu mer än en vanlig Beetle och holländarna vänder sig om för att spana in den märkliga bilen. Just de här holländarna borde ändå vara vana vid knasigheter. Här i området Noordwijk an Zee, som är en av Nederländernas rikaste orter, byggde ölmagnaten Freddy Heineken en pampig villa med grönt tak.

Nu när vi har vant oss vid Volkswagens moderna MQB-bilar erbjuder Beetle en resa tillbaka i tiden. Tillsammans med Scirocco utgör Beetle det gamla gardet och innehåller delar från förra generationen Golf. Under körning märks det främst på instrumenteringen som inte är lika uppdaterad och funktionell som i de nyare bilarna. Dessutom är styrningen inte lika len och behagligt inställd och chassisättningen är hård.

Volkswagen Sverige tar hit Beetle Dune med två bensinmotorer. 1,4-litersmotorn med 150 hästkrafter är det mindre alternativet och kostar från 282 000 kronor. DSG-låda kostar 14 500 kronor extra. Ett roligare alternativ är den 2,0 liter stora 220-hästarsmotorn som sätter riktigt bra fart på Beetle. Den säljs bara med dubbelkopplingslåda och kostar från 332 000 kronor. Vill man ha sin Beetle Dune med plåttak i stället för fällbart tygtak sparar man 40 000 kronor.

Ska man köpa en Beetle Dune? Ja! Om du ändå funderar på att köpa en Beetle eller Beetle Cabriolet gör du klokt i att betala extra för Dune-tillägget. Visst, du får varken en Beach Buggy eller en riktig terrängbil, men du får en lite roligare och ännu mer udda folkabubbla. Och det kostar bara 8 000 kronor extra.

Stor spoiler på bakluckan ingår i Dune-paketet.

Volkswagen Beetle  Cabriolet Dune TSI 220

Pris

332 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 4 200 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500-4 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 215/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 254, längd 429, bredd 182, höjd 156, spårvidd f/b 157/158. Markfrigång 15. Tjänstevikt 1 571, maxlast 404, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,9 s, toppfart 228 km/h. Bränsleförbrukning: Stad 0,90 l/mil, landsväg 0,55 l/mil, blandad körning 0,68 l/mil.

CO2 157 g/km (DSG).

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 372 kronor per år.

Rivaler

Range Rover Evoque Convertible Si4

Britterna har fått solsting och förvandlat Evoque till en cabrioletsuv. Riktig fyrhjulsdrift, 240 hk, hög markfrigång och skyhögt pris.

Pris: 582 900 kronor.

Mini Cooper S Cabrio

Utbudet av högbyggda cabbar är snålt. Mini Cabrio är låg, men är desto sportigare och trendigare.

Pris: 259 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!