Retromodeller har ett inbyggt dilemma som ofta tar dem in i en återvändsgränd. Hur ska uppföljaren kunna ta designen framåt när den i grunden bara blickar bakåt? Jaguar S-Type och Chrysler PT Cruiser klarade inte av det utan fick läggas ned. Men nya Beetle som kom 2012 bevisar att motsatsen är möjlig. Designen är både mer retro och mer modern än den Beetle som presenterades 2002.
Det gäller också den purfärska cabrioletversionen som Teknikens Värld har provkört på franska rivieran. Precis som den ”vanliga” Beetle har cabrioletversionen blivit sportigare. Kupol-looken är nedtonad. Suffletten är planare och ger Beetle en mer aggressiv profil.
Jag gillar anrättningen på en gång. Vindrutan är ganska rak, och Beetle är bekväm att kliva in i. Ett himmelrike jämfört med plåtcabbarnas långsträckta vindrutor som tvingar mig till en bakåtlutad limboposition när jag ska sätta mig bakom ratten.
Själva sufflettkonstruktionen är high tech. Tre lager ger en ypperlig ljudisolering, och med suffletten uppfälld är bilen inte bullrigare än en ”vanlig” Beetle.
Fällningskonstruktionen är effektiv. Jag kan fälla ned taket i upp till 50 km/h och det går ruskigt snabbt, 9,5 sekunder. Eftersom suffletten ligger ovanpå bagageluckan är lastutrymmet ovanligt stort för att vara en cabriolet, 225 liter. Volymen finns oavsett om taket är av eller på.
Designen är en tydlig flirt med ”folkabubblan”. Suffletten veckas samman ovanför midjelinjen, för att extra tydligt markera att här gömmes inga vikta plåthögar i bagaget. Som en subtil hälsning till gamla ”Bubblan” viks suffletten som i gamla tider så att insidan kommer uppåt. En extra bagagefördel är att baksätets ryggstöd är fällbart, till skillnad från förra generationen.
I det stora hela känns formen igen från Beetle Cabriolet som kom 2002, men bilen är samtidigt moderniserad på så många punkter att bilen känns som en ny bil. Den är 15 centimeter längre, och det är gott om benutrymme i baksätet. Framstolarna är skönt fullstora och ger bra stöd.
Beetle ser inte bara sportigare ut, den är också sportigare att köra. Om det beror på att cabrioletmodellen har fått torsionsbakaxeln utbytt mot en multilänkupphängning eller på alla 114 kilo förstärkningar vill jag låta vara osagt, men resultatet är prima – bekvämt och alldeles lagom ”tight”. Den sexväxlade lådan är lättjobbad, men vill du slippa växla finns den snabba, automatiska DSG-lådan som tillval för 14 500 kronor. Men den erbjuds inte till 1,2 TSI.
Volkswagen har öppnat orderböckerna på Beetle Cabriolet för leverans till sommaren. Priset startar på 215 900 kronor för basmodellen med turbomotor på 1,2 liter och 105 hästkrafter. Den räcker väl till för bilen och dessutom väldigt snål. Enligt EU-körcykeln drar den 0,61 liter per mil och jag hade inga problem att köra på 0,65 liter per mil på landsväg enligt färddatorn. Motorn har två ventiler per cylinder, snudd på ovanligt 2013.
Gillar man mer effekt finns 1,4 TSI med 160 hästkrafter för 241 900 kronor. Övriga är 2,0 TSI, 200 hästkrafter, för 281 900 kronor samt dieselversionen 1,6 TDI, 105 hästkrafter för 241 900 kronor.
Jämfört med vanliga Beetle innebär Cabriolet-priset ett påslag på 37 400 kronor. Mycket pengar, men Beetle Cabriolet får trots det en konkurrenskraftig prislapp jämfört med konkurrenterna.
Dessutom har den en riktig sufflett – det bidrar till charmen.
Rivaler
VW Golf Cabriolet 122 hk
Golfcabben bygger på gamla Golf-serien och ingen vet när ersättaren kommer. Men ”gamlingen” duger gott. Mycket kompakt sufflett och bra lastutrymme både med sufflett av och på.
Pris: 252 500 kr.
Mini One Cabrio 98 hk
Den ser bra ut, och har precis som Beetle retrocharm. Suffletten är dock irriterande mycket i vägen för bakåtsikten. Det hjälper heller inte att fälla taket, suffletten tar stor plats oavsett.
Pris: 189 400 kr.
Volkswagen Beetle Cabriolet TSI 105
Pris
215 900 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Turbo, direktinsprutning. Kompression 10,0. Borrning/slag 71,0/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 175 Nm vid 1 550–4 100 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel i.u.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 215/60-R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 254, längd 428, bredd 181, höjd 147, spårvidd f/b 158/155. Markfrigång i.u. Tjänstevikt ca 1 388, maxlast ca 372, max släpvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225 liter.
Fartresurser*
Toppfart 178 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,7 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,61 l/mil. CO2 142 g/km.
Garantier
2 år nybilsgaranti, 12 år rostgaranti.
Skatt
860 kr/år.
* Tillverkarens uppgifter.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.