Volkswagen Beetle RSi

Provkörning av Volkswagen Beetle RSi

Basfakta

Motor

Tvärställd V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 84/95,9 mm, volym 3 189 cm3. Max effekt 224 hk (165 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med Haldexkoppling. 6-växlad manuell låda. Hastighet vid 1 000 r/min på sexan 36,5 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare. Fram fjäderben med triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och längsgående länkar.

Styrning

Kuggstång med servo, 2,5 rattvarv. Vändcirkel 10,9 m.

Bromsar

Skivor, de främre ventilerade. Låsningsfritt system, EBD.

Hjul/däck

Fälgbredd 9 tum. Däck 235/40 R18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251,5, längd 410, bredd 181, höjd 147, spårvidd fram/bak 155,5/155,5. Tjänstevikt 1 500 kg, maxlast 320. Tanken rymmer 63 l.

Fartresurser*

Toppfart 225 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, 0-400 m 14,8 s, segdragning 80-120 km/h på femman 7,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,67, landsväg 0,92, blandad körning 1,19 l/mil. 

*Tillverkarens uppgifter

Busbubblan

Efter att ha agerat blickfång i Volkswagens montrar på en rad bilsalonger världen över är det nu dags för 250 stycken Beetle RSi att inta vägarna. Eller varför inte racerbanan?

New Beetle som började säljas 1997 har betytt enormt mycket för Volkswagen, inte minst i USA. Däröver har amerikanarna tagit den gullegulliga bilen till sitt hjärta och under de första åren var väntetiderna enorma. Dessutom har den uppmärksamhet Beetle fått smittat av sig på övriga VW-produkter som också säljer allt bättre i USA. 

I Europa kunde en liknande eufori anas när Beetle först kom hit 1999 men intresset svalnade snabbt när den nya bubblan visade sig vara slö, klumpig, opraktisk och omotiverat dyr. Fast även i Europa har Beetle tjänat som en tydlig symbol för Volkswagen och värdet av all uppmärksamhet den fått kan inte vara försumbart.

För att skapa ytterligare surr kring modellen visade Volkswagen i januari 1999 konceptstudien Beetle RSi på bilsalongen i Detroit. Pressmaterialet berättade om en värsting med dubbelturboförsedd V6-motor och fyrhjulsdrift men klargjorde också att någon produktion skulle det troligen inte bli tal om.

Men även efter Detroit dök RSi upp - i olika stadier av utveckling - på en rad bilmässor världen över och med tiden blev VW allt tydligare i sin ambition att serietillverka modellen. Nu har man gjort slag i saken och motorsportsavdelningen Volkswagen Racing har i samarbete med den mexikanska fabrik där alla Beetle tillverkas producerat en liten serie till stora delar handbyggda Beetle RSi. Totalt 250 bilar har byggts och varje exemplar är individuellt numrerat. Till Sverige kommer bara fyra bilar.

Ett av dessa exemplar tar vi till motorbanan Mantorp Park i närheten av Linköping. Förvandlingen från harmlös accessoar till busbil är fascinerande. Under den korta motorhuven sitter en förstorad version av den kompakta V6-maskin som normalt sitter i Golf och Passat. Några dubbelturbo blev det aldrig men motorn är i alla fall på 3,2 liter och ger 224 hästkrafter vid 6 200 r/min och 320 Nm vid 3 000 r/min. Räkna med att få se samma motor i en rad modeller från VW-koncernen framöver, närmast i tid är troligen den SUV som planeras komma i höst.

Beetle RSi finns bara i silvergrå metallic och karossen har byggts på med åtta centimeter i bredd. Hjulen mäter 18 tum och är klädda med 235/40-däck. Framspoilern är hämtad från raceversionen som deltar i Beetle Cup och bakom det stora luftintaget under stötfångaren sitter en extra stor kylare. Aktern domineras av en enorm vinge och två kromade slutrör från trimfirman Remus. 

Inuti är skillnaderna mot standardbubblan ännu större. Massor av specialtillverkade detaljer gör att det känns mycket påkostat. De djupt skålade framstolarna kommer från Recaro och är klädda i orangefärgat läder liksom baksätet. Mätarna framför föraren känns igen från Lupo GTI och kompletteras av tre mindre på mittkonsolen. Dörrsidorna och instrumenthuset framför föraren är av kevlar och innertaket helt klätt i alcantara. Anrättningen kryddas av en rad detaljer i solid aluminium.

Mitt emellan stolarna sitter en startknapp i aluminium flankerad av en plakett som berättar att detta är bil nummer 57. Jag trycker till och får ett rappt, glatt, vasst mullrande motorljud till svar. Recarostolen går bara att justera i längsled - höjd och ryggstödslutning är förutbestämda och det gäller att inte vara för kort om man överhuvdaget ska kunna se ut. Långt ovanför mitt huvud kupar sig taket och jag tänker att jag måste se ganska löjlig ut där jag knappt når med nästippen ovanför sidorutans nederkant. Långt där framme sitter vindrutan, sedan är det svårt att greppa vad som sker. Beetle är en oöverskådlig bil redan från början och med den låga sittpositionen i RSi blir det knappast bättre.

Den feta läderratten är greppvänlig men den korta växelspaken är för knubbig och kort för att fungera riktigt bra. Men den är kul att kolla på. I med ettan och iväg längs depårakan. Att dra RSi genom växlarna upp till sexan är fantastiskt roligt. Motorn svarar fint och rappt och på vägen upp till maxvarv passeras flera "effektexplosioner" som förgyller upplevelsen. Avgasljudet är genuint rejsigt och uppmuntrar till körning på onödigt låg växel.

Beetle är byggd på samma bottenplatta som Golf och chassit är en standardlösning. I RSi är fjädring och dämpare är hårt satta och karossen har styvats upp jämfört med originalet. Ett tydligt bevis för detta är den förstärkning som sitter mellan hjulhusen bak och som omöjliggör fällning av baksätetets ryggstöd.

Färden blir stötig på alla underlag och på riktigt dålig väg lyser det enkla ursprunget verkligen igenom och hjulupphängningrna hänger inte riktig med. Styrningen är ganska snabb men inte riktigt så där kommunikativ och exakt som man skulle önska sig. 

Men väggreppet och uppträdandet här på Mantorp är imponerande. Beetle RSi är fyrhjulsdriven och kraften fördelas mellan hjulen med hjälp av en Haldexkoppling. Systemet sörjer kontinuerligt och omärkligt för att det eller de hjul som har bäst grepp också får mest kraft. Extremt effektivt men inte lika roligt som en fast kraftfördelning. Ett aktivt antisladdsystem (ESP) ingår i standardutrustningen men det är mycket, mycket sällan det griper in ens vid riktigt dumdristig körning, i alla fall på torrt underlag. Snabba gasuppsläpp i kurva resulterar endast i en lätt tyngdpunktsförskjutning men absolut ingen svansviftning och bara vid mycket okänslig körning lyckas jag få framhjulen att kasa en aning. Ett snabbt gasuppsläpp senare är jag i spår igen.

I det offentliga rummet fungerar Beetle RSi precis som VW tänkt - den väcker enorm uppmärksamhet och många kommer fram och pratar. Efter de vanliga undringarna om acceleration, motor och pris kommer frågan "Varför?" upp.

För vem är egentligen intresserad av att köpa en trimmad folka för 610 000 kronor? VW säger att Beetle RSi ska ses som ett investeringsobjekt och att den begränsade upplagan borgar för en god avkastning. Sådant är svårt att sia om, men risken att köparen går med rejäl förlust borde vara påtaglig. Visserligen är bilen i många stycken extrem men ting som tillverkas i första hand för samlare brukar sällan hålla värdet. Hur många har inte blivit besvikna över den dåliga värdeutvecklingen på sin kompletta serie "dekorativa jultallrikar" eller sin samling "litterrära klassiker i exklusiva halvfranska band". Av de fyra bilar som kommit till Sverige har ingen sålts till någon privatperson utan antingen behållits av generalagenten eller beställts av återförsäljare som skyltmaterial.

Men Beetle RSi är ett kul avbrott i VW:s flora av vardagsvagnar och ett bevis för att företaget blivit mer intresserad av att bygga körglada bilar. 

För den som trots allt struntar i att det går att få en Porsche Boxster billigare och lägger ut 610 000 kronor på en RSi löper extremt liten risk att möta en likadan. 

Om inte VW släpper ett RSi-paket för 19 500 kronor till den vanliga Beetle förstås. Sådant har ju hänt förr.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!