Volkswagen Beetle Turbo

Provkörning av Volkswagen Beetle Turbo

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

MOTOR

Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 5 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 81,0/86,4 mm, volym 1 781 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 210 Nm vid 1 750-4 600 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell.

FJÄDRING/HJULSTÄLL 

Skruvfjädring. Fram fjäderben med triangellänkar. Bak halvstel axel. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING 

Kuggstång, servo, 3,8 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL/DÄCK (CM/KG) 

Fälg 6 tum, däck 205/55 R16.

MÅTT/VIKT (CM/KG) 

Axelavstånd 251, längd 408, bredd 1172, höjd 150, spårvidd fram/bak 151/150,. Tjänstevikt 1 360, maxlast 310. Tank 55 liter.

PRESTANDA (FABRIKSUPPGIFTER) 

Toppfart 203 km/h. Acceleration 

0-100 km/h 9,1 s. Bränsleförbrukning EU-norm blandad körning 0,83, stad 1,11, landsväg 0,67 l/mil.

Turbobubblan

Fler hästkrafter men ändå en ljummen bil med högt pris.

Jag väntar hellre på turbomodellen, sade kollegan Dag Hogsten efter att ha testat Beetle med den gamla tvålitersmotorn. Nu slipper Dagge vänta längre, för nu är den här. Under huven sitter samma turbomaskinen som i VW Golf GTI, Skoda Octavia, Seat Alhambra med fler. Lättrycksturbo, 1,8 liter och 150 hästkrafter i skalbaggen gör den nästan lika rolig att köra som att titta på.

Jag skriver "nästan", för någon riktig busbil är det inte. Till karaktären påminner Beetle Turbo om senaste generationen Golf GTI: väluppfostrad, lillgammal och oftast slätkammad. Alls ingen bråkstake. Skulle till äventyrs färden riskera att gå överstyr finns för övrigt ett aktivt antisladdsystem som tar hand om riskabla situationer.

Prislappen har hamnat på 191 900 kronor, vilket innebär ett turbotillägg på 14 900 kronor jämfört med tvåliters motorn. Prisvärt?

Absolut. Den svagare tvåliter motorn på 115 hästkrafter passar möjligen i Volkswagens lastbilsprogram, men inte i en förmodad glädjekälla som Volkswagen Beetle. Turbomotorn ger bubblan den kick som man förväntar sig. Det är klart att en bil som ser rolig bil ska vara rolig att köra!

Och det är Beetle Turbo. 0-100 km/h på 9,1 sekunder talar om att det finns resurser. I likhet med Golf är bilen lugn och trygg att köra i de flesta situationer. Undanmanövertest klarade Beetle med glans även utan antisladdsystem.

Men den kunde ha varit ännu roligare. Beetle blir aldrig riktig uppfriskande bakom ratten. Det är en ganska svulstig bil som känns större än var den är eftersom man inte riktigt ser var bilen börjar och slutar. 

Den lustiga formen ger också stora praktiska nackdelar. Beetle har ett fullkomligt löjeväckande bagageutrymme, ett baksäte som barn växer ur innan de har konfirmerat sig.

Kupén ser rymlig ut, men det är främst för att vindrutan börjar långt fram. I verkligheten innebär kupolformen bara att du har mycket instrumentpanel att damma av och att du kan syssla med detta iklädd hög hatt. 

Samtidigt är formen bilens enda köpsignal. "Så söt bil du har?" är fortfarande, drygt ett år efter den svenska introduktionen, den vanligaste kommentaren från folk.

Men om jag fick råda Dagge skulle jag fortsätta vänta. Tills köplusten gått över. För även om pristillägget känns motiverat är prislappen hysteriskt hög i förhållande till vad bilen erbjuder.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!