Volkswagen Caddy 2,0 SDI

Provkörning av Volkswagen Caddy 2,0 SDI

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Elektronisk direktinsprutning. Kompression 19:9. Borrning/slag 81/95,5 mm, 1968 cm3. Max effekt 70 hk (51 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 140 Nm vid 2400 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak stel axel, bladfjädrar. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar 

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 441, bredd 180, höjd 183,5, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1570, maxlast ca 300, max släpvikt 1300. Tank 60 liter.

Fartresurser

Toppfart 142 km/h. Acceleration 0-100 km/h 20,5 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 0,63 l/mil.

Prålfritt

När enklaste småbil utmärks av yvig design och lyx får man leta i lastbilskretsar för att hitta den prålfria nyttobilen.

Tidigare har Volkswagen Caddy inte varit någon framgång som personbil. En allför rå och spartansk framtoning har gjort att potentiella kunder valt till exempel Renault Kangoo i stället.

I första hand är även nya Caddy tänkt att transportera saker. Av de 2000 bilar som importören räknar med att avyttra årligen på den svenska marknaden lär runt 90 procent vara täckta skåpbilar.

Men samtidigt är man sugna på att locka till sig personbilskunder. Ett par hundra köpare hoppas man ska välja personbilsvarianten Caddy Combi.

Bakom optimismen finns det faktum att Polen-byggda Caddy till över 50 procent består av komponenter från Touran och nya Golf. Det bör sörja för ett mer civiliserat intryck.

Men allting är ju relativt. När Teknikens Värld bekantar sig med Caddy i Freiburg och Schwarzwalds svindlande natur slår vi snabbt fast att detta är fortfarande i första hand ett nyttofordon. Inte ens en plattform till stora delar identisk med VW Touran och framvagnen från nya Golf kan ändra på detta faktum.

Ta bara motorerna. I första omgången kommer Caddy bara finnas med 1,4-liters bensinmotor på 75 hk eller med en tvåliters diesel på 70 hk. Lite senare dyker en 1,6-liters bensinmotor på 102 hk upp liksom VW:s rosade 1,9 liters TDI-motor, här med 104 hk. 

Vänta in dem. Småmotorernas prestanda är inte gångbara om man vill slippa planera sina omkörningar miltals i förväg.

Caddys starka sidor ligger i stället på ett annat plan: 

Nyttan.

Lastkapaciteten slår det mesta på marknaden. Som minst, med insynsskydd och baksätet upprätt, lastar Caddy 626 dm3. Tar man bort dessa hinder och köper till ett lastnät stuvas 1266 dm3. Fälls baksätet är rymdmåttet 2305 dm3.

Och till skillnad från många andra så kallade laståsnor går det faktiskt att köra ut de där cementsäckarna till landet. Lastvikten är runt 650 kg för de femsitsiga versionerna. 

Priset för detta är en antik bakvagn med stel axel och bladfjädrar.

Caddy Combi kan även göras sjusitsig med en extra rad bak. Samtliga sittplatser har trepunktsbälten med bältessträckare. 

Baksätet är även furstligt vad utrymmet beträffar. Man sitter upprätt och har långt till islagsytor vart man än skådar. Det samma gäller insteget, skjutdörren på högersidan öppnar hela 70 cm, rekord för klassen. Vill man ha skjutdörr även på vänster sida kostar den extra.

Caddy Kombi kommer att få krockkuddar fram, avstängningsbar på passagerarsidan. Sidokuddar ser i dagsläget ut att bli tillval.

En skillnad mellan person- och skåpbil är naturligtvis bakluckan. Skåpbilen har dubbeldörrar, den högra öppnar först (bra om man står intill en vägkant). Kombi har en vanlig hänglucka. Det invändiga handtaget består av en snodd, vilket inte alls är dumt. Ett annat lastbilsarv är de enorma ytterbackspeglarna, en stor tillgång på trånga utrymmen.

Inredningen är låt oss säga nykter men ändå inte direkt avskalad. Enkla textilier, lättbegriplig instrumentering och vettig reglage-gruppering. Men så ska en bil av Caddys typ inte behöva någon tillvänjning alls. Flera förare ska kunna hoppa in bakom ratten varje dag. Fast inte samtidigt.

Det är därför ingen överraskning att Caddy kommer bäst till sin rätt i tätorten. Behändigt tar man sig fram på Freiburgs medeltida gator (avstängningsskyltarna kan ju inte gälla ett nyttofordon som Caddy). 

Runt-om-sikten är god och man lär sig snabbt var karossen börjar och slutar.

På landsväg är det slut på det roliga. Motorsurret är påtagligt i tvålitersdieseln och inte heller väghållningen håller personbilsklass. Att köra rakt fram är visserligen inga problem, men att ta sig genom kurvor kan vara förenat med viss spänning. Bakvagnen på den olastade Caddy Combin har en benägenhet att lätta från den regnvåta asfalten i Schwarzwalds skarpa böjar.

Skåpbilsversionen är stabilare, men så hade provexemplaret också 350 kg barlast som tyngde ned bakaxeln.

Att antisladdsystemet ESP bara finns som extrautrustning till 1,6 och TDi-versionerna inger betänkligheter. Däremot har Caddy har motorbromsreglering, MSR, som standard, vilket innebär att hjulen inte börjar slira när man hastigt släpper gasen. Dessutom är lastavkännande bromssystem standard.

Priserna är inte bestämda när detta skrivs. Importören säger dock att de kommer att ligga mellan fem och åtta procent över motsvarande Renault Kangoo-varianter, Det innebär i runda tal 130 000 kronor för Caddy 1,4 och 145 000 för Caddy 1,6 och SDI.

Den dieseldrivna 1,9 TDi blir betydligt dyrare, men så är den säkerligen den särklassigt bästa Caddy-modellen.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!