Provkörning av Volkswagen Caddy Maxi Life 1,9 TDI 105

Provkörning av Volkswagen Caddy Maxi Life 1,9 TDI 105

En högbyggd och utsträckt transportbil med personbilskomplex, kan det vara något? Vi skickade Anders Helgesson till Spanien för att ta reda på vad funkisformade VW Caddy Maxi Life har att ge.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen har en tradition att bygga personbilar baserade på transportbilar. Först ut var VW Typ 2, den numera klassiska folkabussen. Styrkan med bilar av den här typen är att de kan förena nytta med nöje. En stabil grundkonstruktion gör att bilen tål mycket last samtidigt som personbilslika interiörer höjer komforten till anständiga nivåer. De här egenskaperna gör dem populära bland hantverkare och andra småföretagare som vill kunna använda bilen både i tjänsten och privat. Men behöver man verkligen vara egenföretagare för att uppskatta Caddy Maxi Life?

Tekniskt är grundkonstruktionen något av ett hopplock av olika VW-delar, exempelvis är framvagnen lånad från VW Golf. Jämfört med vanliga Caddy har Maxi förlängts med 47 centimeter. 15 centimetrar har gått till överhänget bak medan resterande 32 centimeter har kommit hjulbasen tillgodo. Med ett axelavstånd på över tre meter och en kaross på 478 centimeter finns förutsättningar för en riktigt rymlig bil.

 Bakom ratten är det mycket riktigt känslan av rymd som imponerar. Det låter kanske klyschigt, men här går det verkligen att behålla stormhatten, kockmössan – eller vad man nu föredrar för huvudbonad – på utan att riskera att slå i innertaket. Sittpositionen är upprätt och stolen har en ”tysk” stoppning, vissa kan uppfatta den som väl hård. För mig fungerade stolen bra, men efter drygt 25 mils körning började jag sakna ett justerbart svankstöd.

 Instrumentbrädan är nyktert formgiven, fantasilöst kanske en del skulle säga. Plasten är hårdare och tunnare än vad vi är vana vid från VW:s personbilsdivision men det innebär inte att det är något större fel på funktionen för det. Ovanpå panelen finns det fack att lägga orderblock, pennor och följesedlar i och skulle inte det räcka finns det ett lucklöst handsfack framför passageraren. Instrumenteringen är till stora delar lånad från Golf vilket innebär tydliga mätare och lättbegripliga reglage, men med tanke på bilens tydliga brukskaraktär hade knapparna till luftkonditioneringen gärna fått vara större.

 Baksätet fungerar bra med tillräcklig bredd för tre vuxna, men det som förvånar mest är den tredje sätesraden. Som vuxen och normalvig kan det vara en utmaning att krångla sig bak till en tredje rad, men i Maxi går det förvånansvärt lätt. Baksätet fälls undan och den höga karossen, i kombination med generöst öppnande skjutdörrar, ger ett fint insteg. Ben- och fotutrymmet är inte överdrivet stort men det räcker till även om man ska åka längre än till närmsta fotbollsplan. Med sju personer på plats finns det fortfarande 62 centimeter bagageutrymme kvar och det räcker ganska långt. För den med stort lastbehov går den tredje raden att lyfta ur helt och stuvar man ordentligt går det att proppa in 3,7 kubikmeter last. Precis som på en vanlig kombi är bakluckan hängd i ovankant, men eftersom luckan är både stor, tung och öppnar högt blir den svårstängd. Två sidohängda dörrar hade varit en smidigare lösning.

 Ute på vägen kan Maxi Life inte dölja sitt ursprung. Visserligen sväljer framvagnen vägens ojämnheter, men den stela bakaxeln med tillhörande bladfjädrar gör att bilen går hårt och lite småstruttig. Det ska tilläggas att bilen kördes tom, med 200 kilos last kommer fjädringen att fungera bättre. Även i måttliga farter är däcks- och vindljudet tydligt och på grov asfalt fungerar karossen som en resonanslåda. Trots den kantiga karossen upplevs bilen som lite diffus och svåröverblickbar. Parkeringssensorn för 3 500 kronor får betraktas som en vettig investering. I provbilen satt det en 1,9-liters TDI-motor på 105 hästkrafter. Bilen är ingen raket, 0–100 km/h tar 13,5 sekunder men vridmoment på 250 Nm gör att motorn räcker till. För den som vill går det att byta bort den femväxlade manuella lådan mot en sexväxlad automatlåda (DSG) men då ökar förbrukningen något, från 0,64 l/mil till 0,70 l/mil. För svenskt vidkommande finns det även en tvålitersdiesel på 140 hästkrafter samt en 1,6-liters bensinare på 102 hästkrafter.

 För att svara på den inledande frågan kan jag sammanfattningsvis konstatera att man inte behöver vara egenföretagare för att attraheras av Maxi Life. Att färdas sju vuxna är inte unikt för en bil i den här storleksklassen, men att det dessutom ryms en hel del bagage tillhör inte vanligheterna. Komforten är inte i nivå med en modern personbil, men sett till pris och funktion kan Maxi Life mycket väl vara ett prismedvetet alternativ till en vanlig MPV.

Volkswagen Caddy Maxi Life 1,9 TDI

Pris

211 100 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor med överliggande kamaxel och två ventiler per cylinder. Kompression 19,0:1 Borrning/slag 79,5/95,5 mm, volym 1 896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda eller 6-växlad automat.



Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, bladfjädrar bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak stelaxel.



Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 12,2 meter.



Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 205/55 R16



Mått/vikt
(cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 478, bredd 179, höjd 183, spårvidd fram/bak 154/154. Tjänstevikt ca 1 715, maxlast ca 620, taklast 100, släpvikt 1 500. Tank i.u.



Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 13,5 s.

Toppfart 166 km/h.



Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,77, landsväg, 0,57, blandad körning 0,64. CO2 169 g/km.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!