Volkswagen Cross Up Foto: Erik Wedberg

Provkörning av Volkswagen Cross Up

Cross Up ger sken av att vara en minibil redo för äventyr. Så länge äventyren sker inom asfaltens gränser går det bra, men annars tar det snabbt stopp.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är inte svårt att förstå biltillverkarnas iver att prångla ut bilmodeller som ser ut som suvar. Den stora suvtrenden må ha lagt sig men nu är det en småsuvstrend som sveper över marknaden. Opel har till exempel fått dubbla produktionstakten av sin lilla Mokka, det samma gäller för Peugeot och deras 2008.

Istorleksklassen under dessa har Fiat Panda länge härjat ostört men nästa år kommer Opel Adam i suvstuk och nu lanseras Volkswagens lilla Up i crossutförande.

Förnamnet Cross gör inte Up till någon terrängbil, det försöker inte ens Volkswagen själva inbilla sig. Markfrigången är bara 15 millimeter högre än hos vanliga Up, 16 centimeter totalt, och det gör ju ingen terrängbil. På sidorna finns svarta gummilister runt hjulhusen och fram och bak finns silverlackade plastbitar som i bästa fall kan fungera som hasplåtar för engångsbruk. På taket finns rejäla rails. Behöver det nämnas att fyrhjulsdrift inte är möjligt?

Nej, det är fel, rentav taskigt, att se på Cross Up som en wannabe-suv. Den ska i stället ses som toppversionen i Up-utbudet. Cross Up säljs nämligen bara i ett utförande och det är med nästan all utrustning som går att få. Cross Up har all utrustning som High Up har och lite till, till exempel den visuella stylingen men även den större motorn med 75 hästkrafter.

Bortsett från den fullutrustade interiören är det omöjligt att som förare ”känna” Cross-utförandet. Fjädringen är varken mjukare eller hårdare än vanligt, Cross Up går lika riktningsstabilt, bekvämt och välavstämd som en vanlig Up. Det ska nog gå att köra Stockholm-Cannes tur och retur även i den här...

Prispåslaget för Cross-utförandet är 12 000 kronor mot High Up som är den högst utrustade Up-versionen. Är takrails, gummilister, 15 millimeter längre ned till marken och 16-tumsfälgar värt det? Nej, självklart inte. Den vettige köper en vanlig High Up och lägger de tolv tusenlapparna på bensin men det går inte att förneka att Cross Up ser lite charmigare ut.

Ännu bättre är kanske att lägga lite extra pengar på gasdrivna Eco Up, eller varför inte eldrivna e-Up som kommer senare i år. Snart borde väl suvtrenden bytas mot en elbilstrend?

Rivaler

Fiat Panda 4x4

Storleken större än Up men billigare i grundutförande. Med 85-hästarsmotor och fyrhjulsdrift är Panda 4x4 unik i sitt slag och mer ”äkta” än Cross Up.

Pris:139 000 kronor.

Volkswagen Cross Up

Pris

142 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamrem. 4 ventiler per cylinder. 999 cm3, 75 hk (55 kW) vid 6 200 r/min, 95 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 356, bredd 165, tjänstevikt 996, maxlast 304, tankvolym 35 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 5 tum, däck 185/50 R16.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 14,2 s, toppfart 167 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58, landsväg 0,41, blandad körning 0,47. CO2 109 g/km.

 

Skatt

360 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!