Volkswagen eco up Foto: Volkswagen

Provkörning av Volkswagen eco Up

Med gas i tankarna ska lilla Up få fler att förstå fördelarna med att köra gasbil. Volkswagen lockar med god lastförmåga, lång räckvidd och låg driftskostnad. Endast inköpspriset avskräcker.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

De tyska doktorerna som är involverade i Volkswagens gasbilsutveckling får något speciellt i blicken när Sverige kommer på tal. De är alla högst medvetna om att Sverige ligger långt fram på gasbilsfronten och att Tyskland och stora delar av övriga Europa har en bit kvar innan fordonsgasen tar en lika stor marknadsandel som den har gjort i Sverige.

De hoppas att lilla Eco Up ska bli murbräckan på de ännu inte övertygade marknaderna. Up blir nu Volkswagens fjärde modell som erbjuds med gasdrift och samtidigt världens minsta gasbil. Eftersom Up byggs inom ramarna för Volkswagens nya MQB-plattformstänkande där bilarna byggs med byggklossar som kan bytas fram och tillbaka har gaskonverteringen av Up skett relativt smärtfritt. Redan tidigt i utvecklingen fanns gaskonverteringen i planerna och det är förklaringen till att man varken ser eller upplever någon skillnad beroende på om bilen drivs av gas eller bensin.

Gasen lagras i två tankar alldeles i anslutning till bakaxeln. Den ena sitter framför bakaxeln tillsammans med en liten bensintank som rymmer tio liter. Den andra lägger beslag på utrymmet i reservhjulsbaljan. Därmed ryms precis lika mycket bagage i Eco Up som i en vanlig Up. De två gastankarna rymmer tillsammans 72 liter gas, tillräckligt för en räckvidd på 38 mil. Med reserven i bensintanken ger det en total räckvidd på 60 mil.

Gasmotorn är i grunden samma 999-kubiksmotor som i övriga Up-bilar ger 60 eller 75 hästkrafter. Gaskonverteringen innebär bland annat högre kompression, nya tändstift samt lätt modifierade kolvar och kolvringar för att kompensera för gasens sämre smörjningsegenskaper. Resultatet är en motor som ger 68 hästkrafter och 90 newtonmeter. Prestandan är därmed klart begränsad men ändå tillräcklig för en bil som Up. Volkswagen har förstås lagt mest energi på att bilen ska gå så snålt som möjligt och det görs genom start/stopp-teknik, bromskraftåtervinning och lättrullande däck.

Förbrukningen på 0,45 l/mil, eller 0,29 kg/mil, ger en låg driftskostnad men värre är det med inköpspriset när Eco Up säljs i Sverige. Eftersom Volkswagen Sverige endast vill sälja Eco Up med det högsta utrustningspaketet High Up börjar priserna på 159 900 kronor. 

För en vanlig High Up med 75-hästars bensinmotor får man betala från 126 900 kronor och med tanke på att gaskonverteringen är en så enkel operation för Volkswagen att göra kan man undra om det stora prispåslaget är motiverat. Likväl kommer Eco Up att bli en populär företagsbil.

Rivaler

Fiat Punto 1,4 natural power

Utbudet av små gasbilar är begränsat. Fiat Punto är inte den bästa bilen i sin klass men den enda som går att köra på gas.

Pris: 169 900 kr.

Seat Mii Ecofuel/Skoda Citigo CNG

Självklart kommer även Ups syskon i gasutförande. Prisskillnaden beror på att Up blir fullutrustad i gasutförande medan Mii och Citigo kan fås med mindre utrustning.

Pris: 134 900/141 400 kr.

Volkswagen Eco Up

Pris

159 900 kronor.

 

Motor

Bensin/gas. 3-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 68 hk (50 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 90 Nm vid 3 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel med längsgående länkar.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med elmekanisk servo. Vändcirkel 9,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 5 tum, däck 165/70 R14.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 242, längd 354, bredd 164, höjd 149, spårvidd f/b 143/142. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 956, maxlast ca 340, max släpvikt 0. Tank 72 liter gas, 10 liter bensin. Bagagevolym (VDA-liter) 213–913 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 164 km/h. Acceleration 0–100 km/h 16,3 s.

 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,45 l/mil, 0,29 kg gas/mil. CO2 79 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

Skattefri första fem åren. Därefter 360 kronor.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!