Basfakta
Teknik
R4, 1 390 cm3. 75 hk vid 5 000 r/min, max vridmoment 128 Nm vid
3 300 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad låda. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, ABS.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 252, längd 415, bredd 174, höjd 144. Tjänstevikt 1 170, maxlast 450, släpvikt 1 000.
Fartresurser*
Toppfart 171 km/h,
0-100 km/h 13,5 s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning
0,64 l/mil.
*(enl. tillverkaren)
Golf utan tillsatser
VOLKSWAGEN GOLF har blivit riktigt dyr. Volymmodellen med 1,6-litersmotor på 105 hk börjar på 149 800 kronor.
Men nu introducerar VW en snikversion - City. För 129 900 kronor får du en tredörrars Golf med 1,4-litersmotor. Ytterligare 4 000 kronor köper två dörrar till, en bra investering. Femdörrarsmodellen är enklare att leva med och blir lättare att sälja när den dagen kommer.
Golf 1,4 har 75 hk och effekten räcker till i vardagslag. Motorn har skaplig kraft på låga varv och hänger med bra i ryckig stadstrafik. På landsväg och framför allt vid omkörningar går det trögare.
Motorn är rå i gången och småsurrig genom på alla varvtal. På grund av lägre utväxling blir ljudnivån ganska hög i motorvägsfart. I 100 km/h ligger varvtalet runt 3 100 r/min.
Inredningen andas basbil på ett sympatiskt sätt. Klädseln är enkelt utförd men känns slitstark, ratt och växelspaksknopp är plastiga men reko på något vis.
Det viktigaste i säkerhetsutrustning ingår; dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar och ABS-bromsar. Excesser som luftkonditionering och centrallås som ingår i övriga Golfmodeller saknas.
Kvar är den känsla av fullvuxen bil som Golf är bäst i mindre mellanklassen på att erbjuda. Fina innerutrymmen, stort bagageutrymme, bra fjädringskomfort och en känsla av god kvalitet.
Frågan är bara om du är mogen nog att motstå allt det extra som går att kryssa för i utrustningslistan. Om inte försvinner idén med Golf City.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital Prenumeration
ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR
Gratis första månaden - därefter 99/mån.
Ingen bindningstid.
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.