Provkörning av Volkswagen Golf 1,5 TSI Evo BMT

Numera verkar det som om uppdatering av bilar sker mest för sakens skull. Det ska till en expert eller nörd för att omedelbart identifiera VW Golf årsmodell 2017.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Den regerande europamästaren har tränat sig i form för sin avslutande säsong. Han ser ungefär ut som tidigare men det kan ändå räcka till nya rekord. Ingen annan bil ­säljer så mycket i Europa som Golf, det gäller även Sverige där den 2016 tog över rollen som Sveriges mest sålda bil.

Varför det? Därför att de allra flesta inte behöver mer bil än så här och kanske inte behöver släpa omkring på en kombibakdel eller en högbyggd kaross. En lagom bil helt enkelt. Varken speciellt underhållande eller billig, men inte heller trist och svindyr. Så varför ändra på ett vinnande koncept.

Motorn är spökligt tyst och förklaringen till att vi plötsligt upplever vindbrus och vägljud från Golf som vi aldrig gjort tidigare.

Teknikerna på Volkswagen har tassat försiktigt runt Golf och bytt ut dess stötfångare, monterat LED-lampor bak och en främre spoiler med större lufthål. Jag säger inte att det är så, och om så kommer det aldrig att erkännas, men man undrar hur stor del i försiktigheten Dieselgate har. Det känns som om varenda avdelning på Volkswagen fått order att skära ner på kostnader. Från den egna currywurst-tillverkningen till chefslönerna.

Nja, kanske ändå inte. För den som tycker sig ha råd till det och användning för det finns en, för bilstorleken, gigantisk skärm att addera. Den kan skötas med geststyrning sägs det men det fungerar bara på några program och till största delen inte ens där. När vi viftat oss trötta på Mallorca flygplats kommer en tyska i VW-uniform (tänk SVT-sporten!) springande och säger att jag viftar för snabbt. Så här ska du göra säger hon och gör som hon blivit tillsagd att göra. Ingen skillnad.

Geststyrning kan säkert bli bra någon gång i framtiden men jag ser inte den stora fördelen med det. Varför inte satsa resurserna på att utveckla röststyrning i stället? Då har du dessutom händerna på ratten i stället för i luften. Att begära runt 20 000 kronor (beroende på version) för ett system (Discover Pro) som fungerar halvhjärtat tycker jag är övermaga. Röststyrning finns hos många biltillverkare men fungerar oftast bedrövligt, i klass med geststyrning trots fler års utveckling. Jag önskade att systemet skulle ringa mamma och fick svaret att jag skulle åka till en Marina i Palma Mallorca. Nej, mamma är inte där, det vet jag med största säkerhet. Så det som bjuds av infotainment i uppdaterade Golf känns – sådär. Visst har 9,2-tumsskärmen väldigt bra upplösning, men den är till liten nytta.

Nya 1,5 TSI Evo BMT är alltså något så ovanligt i dag som en upsizing i stället för downsizing då den i framtiden ska ersätta 1,4 TSI. De två kommer emellertid att säljas parallellt under en period, tills lagret av 1,4 är slut. Den stora skillnaden är cylinderavstängning och sänkt friktion i motorn vilket märks på dess tonläge. Motorn är spökligt tyst och förklaringen till att vi plötsligt upplever vindbrus och vägljud från Golf som vi aldrig gjort tidigare. Tyst. Effektiv. 0,49 liter/mil med DSG-låda. Rolig? Nej, väldigt linjär och hetsar aldrig någonsin upp sig. När jag ser motorn i uppskuret tillstånd kan jag konstatera att det inte är aktuellt för Volkswagen att återgå till kamkedja och det finns väl goda anledningar till det.

Geststyrning pratar VW mycket om och det kanske blir bra i framtiden när det fungerar. Nu, bara löjligt.

DSG-lådan är för övrigt ny med sju växlar och paddlar framför ratten (ingår i pris) och kommer att på sikt ersätta alla sexväxlade versioner. Motorn går att beställa snart men räkna inte med leverans förrän i sommar. Ännu senare kommer en 130 hk stark 1,5 TSI Evo. Först i världen säger VW om frihjulsfunktionen som stänger av motorn helt när föraren lyfter foten från gasen. Hmm, hört talas om Saab V4 för drygt femtio år sedan?

LED-lampor i baklyktorna är förvisso inte helt nytt men nu bjuds det som standardutrustning i alla Golf.

Tyvärr fanns inte motorn tillgänglig för provkörning, sak samma med GTI (nu 245 hk som standard) Golf R (310 hk) och e-Golf med utökad effekt och räckvidd. De ska presenteras individuellt senare och det är en väldigt spridd skur av uppdaterade Golf som kommer. En stor del av dem kommer inte förrän som 2018 års modell. Instegsversionen 1,0 TSI 110 hk kommer att kosta 199 900 kronor. Sista chansen i livet att köpa en ny Golf för under 200 000 kronor, och med samma effekt som första GTI. Skynda att fynda!

Volkswagen Golf 1,5 TSI Evo BMT

Pris

241 500 kronor, säljstart mars, första kundleverans sommaren.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/85,7 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) mellan 5 000 – 6 000 r/­min, max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 426, bredd 180, höjd 149, spårvidd f/b 155/152 Markfrigång 13. Tjänstevikt 1 317, maxlast 493, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 270 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 216 km/h. Bränsleförbrukning: Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0.51 l/mil. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.

 

Skatt

426 kronor per år.

Rivaler

Opel Astra 1,4 Turbo 150 hk

Senaste generationen Astra blev riktigt bra och är numera en av de hårdaste konkurrenterna till Volkswagen Golf.

Pris: från 202 900 kronor.

Ford Focus 1,5 Ecoboost 150 hk

Foto: Andreas Libell

Ford Focus är en av de mer underhållande bilarna att köra i klassen och det är ingen överraskning att den är företagets storsäljare.

Pris: från 213 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!