Provkörning av Volkswagen Golf GTD

Provkörning av Volkswagen Golf GTD

Knappt har vi bekantat oss Volks­wagen Golf GTI förrän det är dags för GTD – det sportiga alternativet för dieselvännen. Med i det närmaste identisk uppsyn men med 40 hästkrafter färre ställer man lätt frågan: är det något att ha?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Utgångsläget kunde ha varit bättre. Det kommer bitvis ganska rejäla skurar och tempot i trafiken är stundtals sövande lågt på de slingriga vägarna kring österrikiska Kitzbuhl, nära den tyska gränsen. Det hela är extra irriterande eftersom jag sitter i en Volkswagen Golf GTD – en dieselbil med sportambitioner.

Alldeles nyss, på autobahn skulle man kunna kunna trott att jag satt i något betydligt saltare. Inte bara VW-förare utan även annat folk körde i kapp för att få en glimt av nyheten. Men så är det också här modellen kommer att ha sin huvudsakliga marknad, hemma i Sverige siktar Volkswagen på cirka 100 sålda bilar per år, hälften av vad bensinkusinen GTI når upp till försäljningsmässigt.

 Nå, vad är det jag kör? Jo, sjätte generationens Volkswagen Golf utrustad med den i koncernen så vanliga 2,0-liters common rail-dieseln med ett effektuttag på 170 hästkrafter vid 4 200 varv per minut och med ett vridmoment på 350 Newtonmeter mellan 1 750 och 2 500 varv per minut. Det ska ge bilen en prestanda på 0-100 km/h på 8,1 sekunder och en topphastighet av 220 km/h och när såväl regndroppar som trafik glesnar så blir jag varse om att det inte finns någon orsak att tveka på de siffrorna.

 Namnet GTD ska naturligtvis koppla till klassiska GTI som när den kom 1976 var unik med sina prestanda jämförbara med ”riktiga” sportvagnar. Visuella kopplingar fanns redan 1982 när modellnamnet GTD debuterade och naturligvis finns de kvar även i dag. Frontpartiet är det samma som hos GTI men här är ränderna i grillen kromade. Gentemot en vanlig Golf är GTI chassit sänkt 22 millimeter fram och 15 millimeter bak, hos GTD 15 runt om. Det är mörktonade lyktglas bak, som hos GTI, samt även en diffusor – här anpassad till de två parallella avgasrören. Japp, det är 17-tumshjul men en halv tum smalare i utförandet ”Seattle”. 

 Inne hittar vi likadana stolar, ratt och rutiga klädsel som i GTI men även här har de röda inslagen fått ge vika för en mindre iögonfallande kulör.

 Som standard i Sverige finner vi bland annat multifunktionsratt, tiltande ytterbackspegel på passagerarsidan vid backning, uppvärmda vindruterspolarmunstycken, farthållare, tvåzons klimatanläggning och sju krockkuddar.

 I tillvalslistan finns mycket att välja på, även mindre sportiga ting som backvarnare och parkerings­assistans. Högst upp på önskelistan hos de flesta blir nog den omsusade och kvicka DSG-lådan som du antingen låter växla per automatik eller så manövrerar du med spaken eller via paddlar på ratten. Med tillvalet DCC (Dynamic Chassis Control) väljer du med en knapp normal-, sport eller komfortläge för kalibrering av fjädring, styrning, broms- och gasrespons. Festen kommer dock av sig en smula då skillnaden är mindre än vad man väntar sig. Kanske inte så konstigt, att ändra en bils uppförande allt för mycket med bara en knapptryckning skulle vara direkt livsfarligt.

 Kalla mig tråkig eller konservativ – bäst till min rätt finner jag mig i en manuellt växlad tredörrarsvariant med tygklädsel av tidigare nämnda rutmönster. Att DSG inte alltid är optimalt i prestandabilar kan du läsa om på sidan 44 i detta nummer. 

 Visst är GDI kul att köra och den levererar fart men inte någon hundraprocentig sportbilskänsla. LeMans-segrar och WTCC-titar borde övertyga mig om diesel och sport hör ihop men jag saknar ottomotorns klang och varvvillighet. Då är avgasljudet är höjdpunkten och riktigt maffigt när man ligger kvar på växlarna. Hos GTI har man höjt ljudupplevelsen med ett intill turboaggregatet monterat membran, en så kallat ”bark-tube”. Hos GTD har man i stället ljudtrimmat avgassystemet, ej att förväxla med det hos Audi TT med samma motor som kom för något år sedan.

 Så för vem passar GTD? För dig som suktar efter dugliga prestanda och samtidigt söker låga drifts­omkostnader – GTD ska komma ner i 0,53 liter vid blandad körning enligt Volkswagen. Bilen passar dessutom förvånande bra i höga motorvägsfarter.

 Velar du mellen GTI och GTD så får du inte direkt hjälp av prissättningen – de kostar på öret lika i basutförande.

Golfdiesel i sportkostym inget nytt

Golfdiesel med sportambitioner har vi sett förr. Genom åren har de presenterats antingen som GTD eller GTI/TDI. I nummer 16/1982 testade vi den första varianten och receptet då var det samma som i dag: turboassistans och lånade attribut från GTI. 1982 handlade det om skrämbreddare, mattsvart dekor, golfbollsväxelspak och GT-ratt. Skillnaden i antalet hästar mellan GTI och GTD var kusligt nog även då 40 stycken, 110 mot 70.

Volkswagen Golf GTD

Pris

259 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar,

4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750-2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 6-stegad automat (DSG) som tillval.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/45-17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 420, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 154/151. Tjänstevikt 1 404, maxlast 550, max släpvikt 1 500. Tank 55 liter.

Fartresurser*

0–100 km/h 8,1 s, toppfart 220 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,72, landsväg 0,47, blandad körning 0,56 l/mil. CO2 189 g/km.

Skatt

3 118 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!