Jättesnabb och jättekul

Provkörning av Volkswagen Golf GTI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Volkswagen Golf gti 3-d

Motor

4-cylindrig rak med 2 överliggande kamaxlar. Direktinsprutning, turbo, laddluftkylare. Max laddtryck 0,7 bar. Kompression 10,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, volym 1984 cm3. Max effekt 200 hk (147 kW) vid 5100 r/min. Max vridmoment 280 Nm vid 1800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 6-växlad manuell och automatisk låda med dubbelkoppling (DSG). Hastighet vid 1000 r/min på 6:an: 50,37 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar. Bak dubbla längs- och tvärlänkar på varje sida.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter. 3,0 rattvarv.

Bromsar

Ventilerade, låsningsfria skivor fram och bak. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Hjul

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 WR17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 422, bredd 176, höjd 147. Spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt 1420 kg, maxlast 440 kg. Bränsletank 55 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 7,2 s (DSG 6,9 s), toppfart 235 (233 km/h). 

Förbrukning*

Landsväg 0,62, stad 1,10 (1,08), blandad körning 0,80 (0,79) l/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Back on track

Alla vet vad en Volkswagen Golf GTI är, äntligen kommer den i ett skick som gör de tre bokstäverna rättvisa.

Efter flera generationer som utrustningspaket kommer Golf GTI som egen modell igen, med skarpare och bättre sportprofil än det mesta till överkomligt pris. Det här kan bli en klassiker.

Innan jag reste på det här uppdraget lovade jag redaktionschef Carl Legelius att inte tjata om första generationens Golf GTI i rapporten. Inga andra generationer heller, de är inte lika mycket att tjata om.

När planet hade landat alldeles vid F1-bossen Bernie Ecclestone's makalösa anläggning Paul Ricard i södra Frankrike, där jag skulle genomlida två dagar, stod emellertid en vit Golf GTI Mk1 i ankomsthallen, renoverad till bakteriefritt skick. Jag drogs dit som av en osynlig kraft men lyckades slita mig redan efter ett varv runt den lilla ärtan. Strongt tycker jag, Carl.

Paul Ricard anlades 1969-1970 som säker F1-bana i en tid när förarna dog som flugor i Grand Prix-cirkusen. Frankrikes GP kördes här 1971-1990, avåkningszonerna är stora som B&W-parkeringar och i dag är inriktningen tester och "events". Att se en så magnifik bana utan publikläktare är en smula märkligt. För GTI-provkörningen var slingans 5,8 kilometer kortade och en provisorisk chikan fanns på långa rakan, "Le Mistral".

Snart hälsades jag välkommen av den rutiga tygklädseln i en knallröd, tredörrars GTI (det finns femdörrars också) och gled på plats i en välkomponerad, lagom skålad och estetiskt tilltalande förarstol, greppade den i nederkant avfasade, konturerade läderkringlan, vred på startnyckeln och hörde bergsluften fyllas av ett ljud ingen Golf GTI frambringat tidigare. Varmt, kärnigt, förväntansfullt - vad har ni gjort? hann jag tänka innan flaggvakten gav mig klartecken att gasa ut mot böjarna.

Jag har med åren funnit det klokt att kvickt ställa sig ett par frågor vid tillfällen som dessa, "Vad är det jag sitter i?" framför allt.

Nya Golf GTI har den 200-hästars, turboladdade tvålitersmaskin med skiktad direktinsprutning (FSI) som Audi och snart också Skoda använder (i nya Octavia RS). Det finns 280 Nm vridmoment från 1800 - 5000 r/min, framhjulsdrift, en sexväxlad manuell låda eller DSG (Direct Shift Gear med dubbla kopplingar och manuell/automatisk växlingsmöjlighet), 15 millimeter sänkt fjädring runt om, 20 procent styvare krängningshämmare bak, ventilerade skivor även bak, dubbla avgaspipor, svarta dekoreffekter här och var, allt toppat av en diskret röd rand runt kylargrillen i frontens svarta spetsskägg.

En klart aptitlig syn, lite boy racer som Honda men på ett mer moget vis. Nya Golf GTI skiljer sig från det övriga programmet mycket mer än de senaste generationerna gjorde och det är just det som är meningen. Trehundra exemplar siktar den svenske importören på under 2005 (lanseringen hos VW-handlarna sker i januari), pris 242900 kronor med tredörrarskaross och manuella lådan (femdörrars 5600 extra), ytterligare 14000 med DSG. I standardutrustningen ingår klimatanläggning, cd/radio, aktivt antisladdsystem och ruggigt snygga 17-tumshjul, bland tillvalen finns 18-tummare, läderklädsel, farthållare, multifunktionsratt... hela batteriet. Redan grundutrustningen förefaller välvald.

Färdigfunderat, jag och kollegan i högerstolen vrålar i väg och lämnar givetvis alla förhållningsorder i startbåset. Tag det lugnt?! 

Golf GTI griper sig an banarbetet som ett dreverekipage på säsongens första jakt, pulvret sprider sig ymnigt och jämnt direkt från tomgång och bilen går med precis rätta klippet till 100 km/h på tvåan. I med trean, fullt spett, och jag måste säga det igen; det här ljudet är bara så rätt! 

Mellan växlingarna smäller det snyggt till ur piporna, rakt in i ryggraden. Jag trycker ner farten allt vad det går, växlar ner - det kommer en ljudstöt där också - och tyglar den första, skarpa högerböjen så nära en lysgrön apexkon jag bara kan. 

Ut på rakan drar vi via en liten 

S-böj, knappt förnimbar ESP-parering där, och så fullt skott ut på rakan. I chikanen börjar jag märka hur styrningen är kvickare än i normal-Golf och programmerad för en starkare retur. Nu är vi ute på Le Mistral igen, jag hinner nästan varva ur på fyran (180 km/h) innan jag lättbromsar in i en lång, svag högerböj där jag om några varv vet att jag kommer att hålla fullt.

Sedan missar jag en skarpare krök rätt rejält, men bilen vare sig doppar med näsan, skriker med däcken eller får ESP-slaven att rycka in. Lätthanterlig var ordet, Golf GTI är inte neutralstyrd men bra nära och ytterst handhavarvänlig även när det är skräp bakom ratten.

Vi kramar de sista sekunderna ur banpasset eftersom vi inte vill kliva ur, men motas till sist ut på en landsvägsslinga i omgivningen. Den är inte dum den heller, försök ta dig upp i bergen kring La Ciotat nästa gång du ställer kosan mot Franska Rivieran, här slingrar vägarna som i en tallrik nudlar och vägbeläggningen är hur nyfin som helst. GTI:n rullar påfallande tyst och trots all den kurvdramatik som breder ut sig tappar bilen aldrig fattningen det minsta; styrning, bromsar, grepp och växellåda fungerar sällsynt harmoniskt ihop och vi kan inte låta bli att hissa ned rutorna en smula för att höra avgasklangen rulla mellan berg och dal.

Smolken då? Lite stötighet i låg fart hör till receptet, men är ändå långt, långt ifrån exempelvis Honda Type-R. Tredörrarskarossen ger ingen vidare sikt bakåt, insteget i baksätet är en smula bökigt. Å andra sidan erbjuder det förträfflig plats för två, det finns två tydliga skålningar där också. 

Volkswagen planerar att tillverka 15000 exemplar under 2005 vid fabrikerna i Wolfsburg och Mosel, en siffra som låter en smula konservativ. Nittiotre procent av de tillfrågade i en stor undersökning (gissa vem som var beställaren) förknippade genast "GTI" med Volkswagen och ingenting annat. 

Det beror på att den första generationen gjorde sådant avtryck. Ingenting talar mot att den nya generationen blir lika betydelsefull.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!