Provkörning av Volkswagen Golf GTI

Provkörning av Volkswagen Golf GTI

På håll kan man ta den för en vanlig Golf, men bakom ratten är det ingen tvekan. Golf GTI undanber sig all beblandning med dussin-Golfar. Sportchassi, sportratt och sporthögtalare (!) talar ett eget språk.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen bjuder på en ovanlig karamell när man visar upp sin nya Golf GTI i fashionabla St Tropez på Franska rivieran. Två gamla ”ur-GTI” är med på visningen och det är fritt fram att provköra.

Den gamla motorn går lite ojämnt först, men efter tag tar den sig. Vilket drag! Man får ligga på ganska höga varv, men det rör på sig ordentligt. I alla fall känns det så. 

 Åldern märks på styrningen. Fruktansvärt odistinkt och trög. Växellådan är också märklig. Med golfbollen i handen måste jag sträcka på armen för att hitta trean. Hjälpte passageraren till förr i tiden? 

 Alla har väl någon relation till en Golf GTI. Själv minns jag att jag var avundsjuk på en kamrat som hade råd att köpa en ny Golf GTI i slutet på 70-talet. Sportig som få tills den dag oljetryckslampan började lysa på Sveriges första motorväg, mellan Malmö och Lund. ”Det är nog fel på varningslampan, det klarar sig till Malmö” trodde kamraten som hade en optimistisk syn på livet. Sedan tvärskar motorn, och min avund och kamratens optimism upphörde samtidigt. Det var dyrt att byta motor även på den tiden.

 I dag känns ungdomsbilen ganska avlägsen. Golf generation VI är en fantastiskt mogen bil, välisolerad, tyst och bekväm. Den grunden finns kvar även i GTI-upplagan. På stadsgatorna borde en bil som är sänkt 22 millimeter fram och 15 millimeter bak kännas ordentligt stötig. Men Golf GTI VI klarar skivan, även om jag hörde baksätespassagerare klaga.

 Vädret, +12 grader, gör att strandboulevarden får anstå. Annars var det här topless-modet spirade under det syndiga 1960-talet. I dag har vår egen nationalsymbol Victoria Silvstedt utvecklat den avklädda traditionen i St Tropez den enda möjliga vägen; genom att glömma den undre halvan av bikinen. 

 Jag tar vägen österut mot Ste Maxime, känd för att husera vår egen kungafamilj under ferier. Där viker vägen av mot bergen, kurvar till sig ordentligt och min GTI får äntligen bekänna färg. 

 Motorn är Volkswagens vid det här laget klassiska direktinsprutade tvålitersmotor med turbo. Maxeffekten är 211 hästkrafter vid 5 300 varv, men stoppet kommer först vid 7 000 varv. Det är ett grymt klipp i motorn.

 DSG-lådan växlar snabbare än tanken. Vill man kan man växla manuellt. Den enda nackdelen med det manuella läget tycker jag är att man saknar känslan av vilken växel man har i. Med sex växlar är det inte helt lätt att veta om det är trean eller fyran man kör i. Bara en siffra i instrumentdisplayen avslöjar växelläget. 

 Med en traditionell manuell låda känner man rent fysiskt på spaken vilken växel som är i. 

 Men det får vara hur det vill med motor och låda – det är ljudet som man får gåshud av. Volkswagen har förstått att det inte är hastigheten i sig som hetsar upp oss förare. Det är hur fort man tror det går som ger känslan. Därför har Volkswagen byggt en högtalare – jo, det är sant! – i motorrummet. Mellan turboaggregatet och själva motorn sitter en T-koppling på luftröret. På denna har man satt en liten låda med ett membran. Lådan är öppen i ena änden. Lufttrycket får membranet att röra sig och ”högtalaren” ger därmed ifrån sig ett bitigt skall. Volkswagen kallar uppfinningen för ”bark tube”, ett skallrör fritt översatt. Enligt experterna från fabriken ska ljudet bara kunna avnjutas i kupén, utanför ska det inte kunna höras. 

 Om det är högtalaren som gör skillnad vet jag inte, men en sak är säker. I en Golf GTI låter det som om man kör i 150 km/h när man fullgasaccelererar till 100 km/h. 

 Med alla decibel fylkade kring trumhinnor och i örontrumpeter kommer jag att tänka på Hakkas-Berra, en för trogna Teknikens Värld-läsare legendarisk biltrimmare. Det började med ett brev till insändarsidan, någon gång i slutet av 1970-talet. Skribenten ondgjorde sig över alla fjolltrim bland motorfolk och lanserade sitt eget recept. Så här löd det.

 1/ Med en tvåtums mejsel huggs ett hål i ljuddämparen.

 2/ Eltejp anbringas längs karossidan.

 3/ En tung motorsåg i kofferten ger bilen rätt lutning. 

 Brevet var undertecknat ”Hakkas-Berra”.

 Vilken man! Redaktionen beslutade att mannen måste hittas och sände en expedition till Hakkas, omkring 110 mil i nordlig riktning. Byns korvkiosk visade sig vara navet för bilintresset i bygden, men ingen där kände någon Hakkas-Berra. Det ryktades att det var någon från grannorten Gällivare som hade hittat på allting ”för att jävlas”.

 Men nu vet vi att han egentligen flyttade till Wolfsburg, Tyskland. Grattis, Berra! Det låter kanon! Synd att du inte fick med motorsågen. Kanske nästa gång?

 Standard på GTI är ett nytt anti-sladdsystem som sägs motverka understyrning. XDS kallas det och Volkswagen hävdar att bilen går betydligt mer neutralt tack vare att framaxelns innerhjul bromsas in mer vid hård kurvtagning. 

 Som tillval kan man slå till på DCC, Dynamic Chassis Control. Det är ett adaptivt chassi där stötdämparna på bråkdelen av en sekund anpassar sig efter det som körsituationen kräver. Föraren kan välja mellan tre program: comfort, normal och sport. I sportläget blir också styrningen mer direkt, och det är först då skillnaden blir påtaglig. Personligen tror jag att de som köper DCC för 8 400 kronor nog gärna skulle vilja känna en större skillnad – ”få mer för pengarna” så att säga. 

 Alla tillval går inte i GTI-anda. Volkswagen erbjuder också automatisk parkering. Det nya systemet är finkalibrerat och behöver nu bara en lucka som är 1,1 meter längre än bilen. Förut krävdes 1,4 meter. Med den nya tekniken kör bilen flera gånger fram och tillbaka i luckan innan den är nöjd. 

 Adaptiva farthållare som upptäcker bilar framför och bromsar in respektive accelererar automatiskt börjar bli vardagsmat i lyxklassen, och finns som tillval även till GTI. 

 En sak förvånar mig. Att så många här i Cannes, Ste Maxime och St Tropez stannar upp, tittar och ger tummen upp så snart jag parkerar. De verkar se att det är en ny GTI-modell, och inte en vanlig Golf. Och det är inte alldeles enkelt. För enligt Volkswagen har man följt upp en gammal GTI-tradition som går ut på att inte tillföra något alls på karossen. Det är bara emblemen, den röda bården i grillen, spoilern och fälgarna som man kan ta en GTI på.

 Invändigt är det lite enklare. Sportratt som är platt nedtill. Svart innertak, självklart. Provbilen har den klassiska tartanrutiga klädseln ”Jacky”, ett mönster som har följt med sedan 1976. Sportstolarna är smala och gör att bredbakade GTI-entusiaster får svårt att klämma sig ner i stolen och ett helvete att ta sig ur. 

 Jag har också svårt att ta mig ur bilen, men det har andra orsaker. Det är ju en kanonkul bil att köra. Som dessutom tål att lyssnas på. 

 Synd bara att den är så dyr. När första GTI:n kom, slogs och segrade var prispåslaget drygt 20 procent. Nu är prispåslaget över 60 procent jämfört med basmodellen. 100 000 kronor för en högtalare och en turbosnurra!

 Någon tjänar bra med stålar på vår GTI-förälskelse.

Volkswagen Golf GTI

Pris

259 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 5 300 r/min, max vridmoment 280 Nm vid 1 700 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad låda alt 6-stegad automatlåda (DSG).

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare runt om. Fram triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, elektrisk servo. Vändcirkel ca 11,0 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och skivor bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/45-17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 421, bredd 178, höjd 147, spårvidd f/b 153/151. Tjänstevikt ca 1 393 , maxlast ca 477, max släpvikt 1400. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 240 km/h, (DSG 238 km/h). Acceleration 0-100 km/h 6,9.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 1,0, landsväg 0,58, blandad körning 0,73 (DSG: 0,74) l/mil. CO2 170.

Skatt

1 410 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr