Provkörning av Volkswagen Golf GTI Clubsport

Effekten är imponerande men Volkswagen Golf GTI Clubsport bjuder på mycket mer än så. Hårdare fjädring, bättre aerodynamik och elstyrd differentialbroms är några av nyheterna.

Volkswagen har gjort jubileums-versioner av Golf GTI fyra gånger tidigare, vid 20, 25, 30 och 35-årsfiranden. Nu när Golf GTI fyller 40 år är det dags igen, denna gången heter den Golf GTI Clubsport.

Volkswagen har så klart skruvat upp effekten jämfört med vanliga Golf GTI. Turbomotorn på två liter levererar nu 265 hk och 350 Nm, 35 hästkrafter mer än vanliga Golf GTI. Inte nog med det så har Clubsport begåvats med en så kallad Boost-funktion där effekten höjs till hela 290 hk och 380 Nm under cirka 10 sekunder. När motorn hunnit återhämta sig, tar ungefär 10 sekunder, fungerar Boost-funktionen igen. Detta är för att göra slitaget minimalt men även erbjuda kraftig acceleration och mycket körglädje. Motorn kommer från grunden från Golf R och ger nästan lika mycket effekt. Clubsport är som vanliga GTI enbart framhjulsdriven medan Golf R driver på alla fyra. Detta sparar vikt och Golf GTI Clubsport har en angiven tjänstevikt på endast 1 375 kg, DSG-lådan ökar vikten till 1 395 kg. Detta ger att GTI Clubsport gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder och toppar 249 km/h med DSG-lådan, 6,0 sekunder och 250 km/h med manuell låda.

Golf GTI har länge varit en populär bil och har efter sju generationer sålts i över två miljoner exemplar. Det vinnande konceptet är en liten lätt bil med en hel del kraft under huven till ett överkomligt pris. Nu hedras den med specialversionen Clubsport.

Körningen ägde rum på Portimão som ligger utanför Faro i södra Portugal. Jag har kört på många av Europas bästa banor men denna är nog bannemig den roligaste. Extremt ­kuperad med många snabba kurvor både uppför och nerför vilka satte bilen på rejäla prov. Som racingförare har jag tävlat med bakhjulsdrivna bilar och har hela tiden varit lite skeptisk till framhjulsdrivet då jag tycker att de bara understyr och är tråkiga att köra.

Den snygga och greppiga alcantara-ratten är svår att släppa ifrån sig.

Volkswagens tekniker förklarar för mig hur den nya elektriskt kontrollerade differentialen gör att bilen varken understyr eller överstyr genom att ge rätt kraft till rätt hjul. Det låter ganska orealistiskt i teorin men han har rätt. Jag blir mäkta imponerad när jag gasar fullt mitt i kurvan på tvåans växel och bilen kommer dit jag styr med knivskarp precision. Diffen jobbar perfekt med antisladden och endast vid alldeles för hård och sen instyrning känns det att elsystemen jobbar. Kör man rätt funkar det utmärkt, kraften går till rätt hjul och det varken spinner eller understyr. Riktigt kul att köra och imponerande att en framhjulsdriven bil får ner så pass mycket effekt i banan!

Speciellt för Clubsport är även en hårdare fjädring som modifierats för mer grepp tack vare uppdaterat aerodynamik-paket. Till Clubsport finns även Michelin Sport Cup 2 däck som tillval, bra på banan men småfarliga om det är blött.

Här njuter vår yngste redaktionsmedlem på en av Europas roligaste banor.

Annat som är nytt i Clubsport är den progressiva styrningen som gör att mindre styrvinkel behövs för att styra bilen. Mellan fulla rattutslag är det nu bara 2,1 rattvarv jämfört med 2,75 hos vanliga GTI.

Nyheten som syns mest är såklart den uppgradera aerodynamiken. Det ger ett tuffare utseende men det är inte det som är huvudtanken. Vingarna genererar mycket marktryck, mest genom den stora vingen på bakluckan och genom splittern på främre stötfångaren. Vingarna märks av då bilen är väldigt stabil i snabba kurvor trots en del ojämnheter i asfalten. I fronten har Volkswagen gjort det lättare för luften att passera bilen genom luftintagen framför framhjulen. Även sidokjolarna har fått ny design för att ge bättre aerodynamik. Förutom bakvingen hjälper även nya diffusern till att suga ner bilen mot marken.

För en så pass lätt bil behövs inte större bromsar.

Inuti GTI Clubsport är det ­typiskt Volks­wagen. Största skillnaden är Alcantararatten med rödmarkering och sportstolar. Provbilen var även extrautrustad med skalstolarna som tillval, på bana sitter man bra utan att det ska vara för hårt eller för trångt. Väljer du manuell växellåda hälsar GTI Clubsport till tidigare GTI med växelknopp som liknar en golfboll. Clubsport finns även med 6-växlad DSG-låda som fungerar bra men den manuella lådan är riktigt fin så det vore synd att välja bort den. En annan detalj som kommer från tidigare Golf GTI är svarta dekorer på sidan av bilen som även utsmyckas med Clubsport-loggor. Både 3- och 5-dörrar finns att välja mellan.

Bilen har inte fått något officiellt pris i Sverige men kostar 34 500 euro i Tyskland. Bilen finns att köpa i Sverige i början på 2016 men den första leveransen dröjer till sommaren.

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Pris

Ca 34 500 euro, säljstart början av 2016, första kundleverans sommaren 2016.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 290 hk (213 kW) vid 5 350-6 600 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 1 700-5 300 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 1 längsgående länkarm och 3 tvärställda länkarmar.

 

Styrning

Kuggstång med elmotordriven servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 428, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 154/152. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 375, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 380-1 270 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,0 s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,70. CO2 162 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 2 år.

 

Skatt

3 440 kronor per år.

Rivaler

Honda Civic Type R

Foto: @ Patrik Lindgren

Mer effekt med lägre pris, dessutom snabbaste framhjulsdrivna bilen runt Nürburgring.

Pris: 319 900 kronor.

 

Seat Leon Cupra 290

Foto: @ Patrik Lindgren

Lika mycket maxeffekt som GTI Clubsport men inte lika tekniskt avancerad i drivning och chassi. Prisvärd!

Pris: 290 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!