Volkswagen Golf GTI Jubileum 2001 och Volkswagen Golf GTI Special 1983

Provkörning av Volkswagen Golf GTI Jubileum 2001 mot Volkswagen Golf GTI Special 1983

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Golf GTI Jubileum 2001

Komfort, effektregister, motorljud.

Fortfarande för mjuk, motorn saknar riktig spets.

Basfakta

Motor 

Tvärställd 5-cylindrig 

V-motor med två överliggande kamaxlar, 

4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 81,0/90,2 mm. Volym 2 324 cm3. 170 hk (125 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 225 Nm vid 3 200 r/min. 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad låda. Hastighet vid 1 000 r/min på 5:an: 35,4 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar. Bak halvstel med bakåtriktade länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Lättmetallfälg 7 tum, 225/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 251, längd 415, bredd 173, höjd 144, spårvidd f/b 151/149. Tjänstevikt 1 390. 

Fartresurser

Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,2 s.

Bränsleförbrukning

Blandad förbrukning 0,87 l/mil.

Volkswagen Golf GTI Special 1983

Varvvillig motor, skön vägkänsla.

Bromsarna lever inte upp till bilens övriga prestanda.

Motor 

Tvärställd fyrcylindrig radmotor med enkel överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. 

1 780 cm3, borrning/slag 81/86,4 mm. 112 hk (82 kW) vid 5 900 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 500 r/min. 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad 

låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fjäderben fram med triangellänkar och krängningshämmare. Bak fjäderben, längsgående länkarmar, torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång.

Bromsar

Solida skivor fram, trummor bak.

Hjul/däck

Plåtfälg 5,5 tum, 175/70 R13.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 240, längd 384, bredd 163, höjd 140, spårvidd fram/bak 140/137. Tjänstevikt 980 kg.

Vändcirkel 

9,5 meter.

Fartresurser

Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,5 s.

Bränsleförbrukning

Blandad förbrukning1,03 l/mil.

 

Kul i ett kvartssekel

Lätt, spänstig och kraftfull - tre kännetecken för den första generationens Golf GTI. Den nya jubileums-GTI:n är duktig men inte alls lika vass i profilen.

Ibland förvånas man över vad minnet väljer ut att spara för framtiden. Inte minst när jag inser hur klara barndomsminnen en grannes röda Golf skapat. Det var en GTI med en liten bromsljusramp ovanför bakrutan. Ägaren i tjugoårsåldern hette Henrik och varje gång han körde förbi stod i alla fall jag och glodde imponerad. Känslan förstärktes av att Henrik ofta och gärna gasade lite extra så att bilen kröp ihop och fick en lätt bakåtlutad gång. Tufft! När han kom tillbaka blev det härligt "brupp-brupp" med mellangas vid nerväxling.

En barndom och, förhoppningsvis, några vuxna år senare är det dags att träffa en snarlik bil igen. I Ronneby bor Agne Kindvall, ägare till en Golf GTI i första utförandet. Vi beslöt oss för att sammanföra den senaste jubileumsversionen av Volkswagen Golf med denna "ur-GTI".

På vägen ner till Blekinge hinner jag fundera över karriären för denna modell. Vanliga Golf GTI med 1,8-liters turbomotor har tappat mycket av den spänst de tidigare modellerna hade, vilket bland annat konstaterades i det stora GTI-testet i nummer 11/00. Det känns som om Golf GTI har följt sina första ägare upp i medelåldern och förvandlats från spänstig sprinter till en lagom frisksportande soffpotatis. 

Jubileumsversionen av Golf GTI är bättre. I stället för fyran på 150 hk har denna modell märkets V5 på 2,3 liter och 170 hk. Motorn har bättre bottendrag och flexibilitet och fungerar mycket bra ihop med den femväxlade lådan. Allra bäst trivs maskinen mellan 3 000 och drygt 5 500 r/min och ljudet är härligt. Det går att åka både fort och effektivt, men jag saknar en tydlig effekttopp. Det ska GTI-bilar ha, som obstinata tonåringar. Allt eller inget liksom. 

Tidigare har vi klagat på att senaste GTI-modellen känns både framtung och understyrd med relativt okänslig styrning. Dessa beteenden finns kvar när jubileumsbilen provoceras, men uppträdandet är lite neutralare. GTI-chassits styvare fjädring och hårdare dämpning tillsammans med 17-tumsfälgar och 225/45-däck ger bättre vägkänsla. Understyrningen är inte lika framträdande och styrningen ger mig mer respons. Senaste GTI:n är absolut roligare än på länge men det är fortfarande en bit kvar till dagens mest ettriga GTI-järn Renault Clio Sport och nya Honda Civic Type R.

Stolarna ger visserligen bra sidostöd men dynorna känns snart för hårda och stumma. Efter 55 mil är jag ganska mör när jag svänger in vid vår avtalade mötesplats. Agne har inte kommit ännu, men snart hörs ett typiskt "brupp-brupp" när den otroligt fina Golf GTI:n från 1983 dyker upp på mellangas.

De första testerna av ur-GTI:n var nästan lyriska. Bilen beskrevs som extremt lätt i steget och den varvvilliga 1,6-litersmotorn på 110 hk gav sportbilsprestanda. Agnes GTI är tillverkad sent 1983 och är en av de sista med första karossen. Tjänstevikten hade då gått upp med 50 kg och motorn var på 1,8 liter och 112 hk. 

Redan när jag öppnar dörren känns tydligt skillnaden mot den nya. Allting är lättare, spinkigare. Jag sätter mig i stolen och förvånas över hur bra spänst den har, trots att bilen har rullat 16 000 mil. Vänsterhanden landar på den karaktäristiska GTI-ratten med sina fyra runda tutknappar medan högern söker sig ner till golfbollen, växelspaksknoppen.

Motorn hoppar i gång direkt, går jämnt och fint och låter mycket. Jag lägger i ettan, rullar ut från parkeringsplatsen och märker direkt att styrningen är mycket lättare och känsligare. Ingen servo här inte. Vid första korsningen märks även en av bilens nackdelar, bromsarna. På den punkten är nya Golf GTI flera ljusår bättre. 

Balansen i ur-GTI:n är helt annan, den är mer "ett med vägen". Vid testet i nummer 5/83 konstaterades att bilen var lindrigt understyrd och mycket lättkörd, egenskaper som står sig.

Även i makligt tempo finns en påtagligt sportighet, bilen "vill" väldigt mycket och verkar kunna leva upp till ambitionen. Jag bryr mig inte om att ljudnivån är hög, redan vid 3 000 r/min låter motorn som en riktig friskus.

En lätt bil, alltså, vägde in på 930 kg. Den senaste är drygt 400 kg tyngre, den största anledningen till att magin gått förlorad. Givetvis beror en stor del av viktökningen på en mycket bättre säkerhetsnivå, men en sådan går faktiskt att kombinera med roliga egenskaper också. Det har andra visat.

Jag faller för den 18 år gamla bilen. Ingen klimatanläggning eller ljudisolering i världen kan uppväga den tydliga busidentiteten med svarta skärmbreddare, röd list i grillen och varvvillig motor, detaljer som skiljde Golf GTI från övriga modeller. 

Dagens version sticker inte ut från Golfprogrammet lika mycket, är inte sportig på samma sätt och saknar den enkelheten. GTI-identiteten är ganska påklistrad. Fast visst uppskattar jag komforten på den 55 mil långa hemresan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!