Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Provkörning av Volkswagen Golf GTI

Med 245 hästkrafter är inte nya Golf GTI starkare än föregångaren, effekten är nämligen densamma. volkswagen har i stället fokuserat på väghållningen, räcker det för att vara konkurrenskraftig?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Uppstarten är subtil och skulle kunna tillhöra nästan vilken Golf som helst. Tvålitersmotorn under huven är i stort sett samma som tidigare, det som skiljer är att den nya motorn är snällare mot miljön då den fått partikelfilter, ökat bränsletryck och effektivare katalysator. Effekt och vridmoment är samma som tidigare: 245 hästkrafter och 370 newtonmeter. Nu när Golf GTI är här i helt ny generation, den åttonde i ordningen, är det överraskande att Volkswagen inte gett motorn mer kärlek. Dels är kraften i underkant om vi ställer nya Golf GTI mot sina huvudkonkurrenter Honda Civic Type R (320 hk), Ford Focus ST (280 hk) och Hyundai i30 N (275 hk) med flera. Men motorn i Golf GTI har heller aldrig haft en lika underhållande karaktär som konkurrenterna. Till viss del rättfärdigar Volkswagen den relativt oförändrade motorn med den vassare Clubsport-versionen som kommer strax efter årsskiftet. I den är effekten uppskruvad till 300 hästkrafter.

1 av 3 Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 av 3 Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
3 av 3: Precis som tidigare har Golf GTI ett avgasutblås per sida. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Hannovers flygplats försvinner i backspegeln och den tyska landsbygden tornar upp sig. Att Golf GTI fortfarande erbjuds med manuell växellåda är ett glädjande besked, och även om det inte är klassens bästa ger den rätt känsla. Och första intrycket av bilen är över förväntan.
Främst är det den direkta styrningen som överraskar. Runt nolläget är styrningen spänd och framvagnen reagerar på minsta rattutslag. Känslan som förmedlas är bra och bilen känns redan här mycket sportigare än föregångaren. Men trots den direkta styrningen blir inte bilen nervös, styrningen känns naturlig och påverkar inte stabiliteten negativt. Som standard har bilen olika körlägen där bland annat tyngden i styrningen påverkas, som tillval har provkörningsbilen även ställbara stötdämpare. Ett tillval som kostar 9 300 kronor extra och ger möjligheten att ställa om bilens hårdhet, och det i större utsträckning än tidigare. Bilen är alltid hård, men för att vara en GTI är det en komfortabel bil. Chassit är sänkt med 15 millimeter.

1 av 3: Lägre, aggressivare strålkastare som binds samman av en röd list. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 av 3: GTI-emblemet har centrerats under VW-loggan. Tidigare stod GTI till vänster. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
3 av 3: Provkörningsbilen rullar på 19-tumsfälgar, som standard ingår endast 17-tummare. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

245 hästkrafter må inte vara mycket jämfört med konkurrenterna, men bilen känns ändå rapp. Precis som tidigare går 0-100 km/h på 6,3 sekunder, toppfarten är begränsad till 250 km/h. Accelerationsangivelsen gäller för GTI med dubbelkopplingslåda, den manuella versionen börjar säljas runt årsskiftet och kommer till kund i början av 2021. För den finns i skrivande stund inga officiella siffror.
Den turbomatade motorn är bra. Men det är snarare körbarhet än underhållning som är utmärkande. Det finns gott om kraft redan från 2 000 r/min och kraftregistret sträcker sig en bit över 6 500 r/min. Men det är inte någon spännande motor, den är lite för karaktärslös och har ett lite för tamt motorljud för att bli riktigt underhållande. Inte heller växellådan är särskilt inspirerande, i klassen finns det klart roligare manuella lådor. I Golf GTI är slagen lite för långa och kopplingen är lite för okänslig. Dessutom kan inte bilen mellangasa själv. Men trots en relativt oinspirerande motor- och växellådskombination är det kul att köra. Tillsammans med den pigga styrningen är helhetskänslan mekanisk och involverande.

1 av 2: Motorn är inte den mest inspirerande, men vridmomentet och körbarheten imponerar. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 av 2: Lika rymlig som vanliga Golf, genomlastningslucka underlättar på skidsemester. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Lagom till bilbyte för att prova på nästa växellådsalternativ växlar vädret tvärt och regnet börjar droppa ner från himlen. Snabbt in i nästa bil som är identisk invändigt med enda skillnaden att växelspaken bytts ut till den lilla vippbrytaren som känns igen från vanliga Golf.
Precis som i föregångaren, och som i de flesta automatväxlade produkter från Volkswagen-koncernen, är det automatväxlade alternativet en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (DSG). 354 900 kronor kostar bilen med DSG-låda, med det manuella alternativet bör köparen spara, i runda slängar, 15 000 kronor.

I det vanliga Drive-läget sker uppväxlingarna tidigt, ibland för tidigt. Körandes i landsvägstempo lägger sig bilen gärna på en för hög växel och vid lätt gaspådrag växlar den inte ner utan ligger kvar. Den är tillräckligt stark, men det uppstår en otrevlig, huvudvärksframkallande resonans i kupén. Ljudet försvinner när bilen växlar ner, antingen via växlingspaddeln på ratten eller genom att lägga i sportläget. Det problemet märktes inte av i den manuellt växlade bilen.
Växlingarna är snabba och sömlösa, men lite för tama för att det ska kännas riktigt sportigt. DSG-lådan klarar av jobbet, men för den som gillar att handskas med en manuell växellåda är det ett roligare alternativ. Oavsett val av växellåda sitter det en elektronisk differential på framaxeln som fördelar kraften till till hjulet med mest grepp. Vid tidigare körningar på bana har föregående Golf GTI visat brister, men på vanlig väg övertygar accelerationsgreppet i den nya bilen. När det är riktigt blött har framdäcken svårt att få ner kraften i backen, men när asfalten är torr eller lätt fuktig imponerar bilen vid gaspådrag ut ur kurvor i låga hastigheter.

1 av 4: Körlägesväljaren är tryckkänslig och sitter under pekskärmen – inte helt lättanvänd under färd. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
2 av 4: Digitala mätare i Golf GTI med speciell design. Tydliga med tillgång till olika vyer. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
3 av 4: Den lilla växelväljaren är väldigt liten, Golf GTI kommer också med manuell låda. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen
4 av 4: Klassisk sätesklädsel och sköna stolar med en bra kombination av sport och komfort. Foto: Ingo Barenschee / Volkswagen

Nya Volkswagen Golf GTI är roligare att köra än sin föregångare. Men den är varken lika snabb eller lika rolig att köra som bilarna den ställs mot. Det som gör Golf GTI till ett intressant alternativ är dess vardagsegenskaper där den tjänar på att inte vara lika extrem som många av sina konkurrenter.

Rivaler

Hyundai i30 N Performance
En mer hårdkokt typ än Golf GTI. Roligare, men inte lika vardagskompatibel med en hård chassisättning.
Pris: 339 000 kronor.

Foto: Ford / charliemagee.com

Ford Focus ST
Precis som i30 N är Focus ST sportigare än Golf GTI. Vridstark motor med 280 hästkrafter och 420 newtonmeter.
Pris: 377 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr