Provkörning av Volkswagen Golf Plus TDI/105

Provkörning av Volkswagen Golf Plus TDI/105

Första Intrycket

VW Golf Plus är ingen bil som omedelbart väcker habegär. Men efter att ha kört den, och framförallt skärskådat alla smarta lösningar invändigt framstår den som ett mycket köpvärt alternativ.

Basfakta

Pris

 198800 kr (mars 2005) 

 Motor

 4-cyl tvärställd radmotor, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 19,0. Borrning/slag 79,5/95,5 mm, cylindervolym 1896 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 1 900 r/min.

 Kraftöverföring 

 Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

 Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, och undre triangellänkar, bak fyra länkarmar på varje sida.

 Styrning

 Kuggstång med servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul Fälg

 6 tum, däck 196/65  HR 15.

 Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 258, längd 421, bredd 176, höjd 158, spårvidd f/b 154/152. Tjänstevikt ca 450, maxlast ca 550, max släpvikt 1400. Tank 55 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 181 km/h. 

 Acceleration 0?100 km/h 12,3 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 0,75, landsväg 0,48, blandad körning 0,58 l/mil.

 *Tillverkarens prel. uppgifter

 

Större Golf för 7000 kronor mer

Ytterligare 6900 kronor ger dig en rejäl plusmeny när du köper Golf. Plusmenyn innehåller 85 mm högre bil, fler förvaringsutrymmen och skjutbara säten där bak.

Vid en första anblick tycks Golf Plus vara riktigt lik vanliga Golf. Men ställ dem bredvid varandra och skillnaden är uppenbar. Framförallt är Golf Plus högre med sina 158 cm, 95 mm skiljer för att vara exakt. Men det mesta är unikt för Golf Plus: dörrar, motorhuv, stötfångare, framskärmar, tak, stålkastare och baklyktor. Den enda gemensamma nämnaren är egentligen chassit. 

 Även om en hel del vikt skjutit i höjden har enligt VW den lägsta tyngdpunkten bara flyttats 15 mm uppåt. Golf Plus är en bil för de som vill åka personbilsmässigt, men gärna ha mer utrymme och flexibilitet. Samtidigt tycker de att en MPV som Touran är för mycket. En kundkrets VW förstås inte kan ignorera. Enligt VW kommer Plusmodellen att stå för 25 procent av den totala Golf-försäljningen. Det låter väl optimistiskt.

 När bilen introduceras i Sverige i maj räknar importören med att sälja 800 bilar fram till årsskiftet. Detta ska då jämföras med att vanliga Golf säljer 8000 exemplar per år i Sverige.

 De 95 mm mer luft som Golf Plus får i kupén ger förstås extra rymd uppåt. Men det är inte hemligheten med modellen.

 Sätena sitter nästan lika mycket högre, 75 mm fram/85 mm bak. Insteget till sätena blir därmed betydligt enklare, inte oviktigt för personer som inte längre är tonåringar.

 Den högre sitthöjden har kompletterats med att instrumentpanelen även den flyttats högre upp. Det ger en känsla av att du kör MPV trots att du känner att du rattar personbil. Optiskt lurar VW passageraren med dubbla ventilationsutblås placerade ovanpå varandra. Det ger en upplevelse av höjd. Panelen är unik för Golf Plus, synnerligen välstädad och tillika väl fungerande.

 Baksätet är en historia för sig. 

 Bakre sittraden består av tre separata stolar, var och en skjutbar i längdled med 16 cm. Ryggstöden är likaledes justerbara i lutning.

 Stolarna är inte urtagbara (skulle ge för mycket MPV-känsla säger VW) men ryggstöden är förstås fällbara för att ge ett någorlunda plant lastgolv. Ryggarna går att fälla framåt var och en för sig. Mittstolens baksida förvandlas till antingen bekvämt armstöd, förvaringsplats för småsaker och drycker eller till en stor förvaringsbox för exempelvis leksaker. Allt beroende på vilken utrustningsnivå du lägger dig på.

 Höger framstols rygg är fällbar framåt (kostar 1800 kr) vilket möjliggör transport av halvmeterbreda föremål som är cirka 230 cm långa.

 Bagageutrymmet är också finurligt. De skjutbara bakstolarna ger möjlighet till utvidgning av storleken, det varierar mellan 395 och 505 liter. Med tre fällda ryggstöd ryms 1450 liter bagage. Bagagegolvet är dubbelbottnat, täckskivan klarar 200 kilo last. Under denna har du möjlighet att förvara till exempel smutsiga stövlar eller sportutrustning.

 Men VW har varit smartare än många av konkurrenterna. Täcklocket kan tas bort helt och då ökar lastdjupet med en dryg decimeter. Normalt får då locket i sig förvaras i ett garage där det blir stående och blir smutsigt. Men i Golf Plus går det att lägga locket i botten på undre lastutrymmet. Visserligen förlorar du någon cm i höjd men det är det värt.

 En annan bra detalj är att det bakom hjulhusen, invändigt, sitter små täckbrickor som då de sitter där gör lastutrymmet fyrkantigt och skänker stöd åt lastat bagage. Men vid behov, till exempel om en liten men lång golfbag ska ta plats längst bak, kan de plockas bort.

 Det finns inga emblem som förkunnar att det är en Plus, men ligger du bakom en avslöjar den sig när föraren indikerar att han ska svänga. Baklamporna använder, för första gången i Golfhistorien, lysdiodsteknik (LED) och när blinkers fälls ut indikeras detta med en orange ring. 

 Vad VW inte erkänner är att Golf Plus i framtiden kommer som fyrhjulsdriven och även i Cross Country-utförande med förhöjd markfrigång. Våra källor säger annorlunda. Och, om efterfrågan kommer, kan VW även tänka sig att bygga en Golf Plus GTI!

 När bilen introduceras blir det med fem motoralternativ, alla väl kända från Golf. 

 Med bensin i tanken blir det möjligt att välja på 1,6 (174400 kr) 1,6 FSI (184200 kr) eller 2,0 FSI (prel. 213400 kr). Dieselalternativen är tvenne, TDI/ 105 hk, som räcker alldeles utmärkt, för 198 800 eller TDI/140 hk för 218400 kr.

 Det innebär att Golf Plus bara blir 6900 kronor dyrare än motsvarande VW Golf, eller om du så vill cirka 20 600 kronor billigare än Touran.

 Bland extrautrustning du kan tänkas vilja ha finns sidokrockkuddar bak ( 2900 kr), farthållare (3200 kr), färddator och yttertempmätare (2500 kr) eller elsollucka i glas (8000 kr). I samband med det sistnämnda har du då möjlighet att välja till fyra extra fack i taket för 200 kr. Som mest kan annars Golf Plus förses med inte mindre än 43 fack eller fästanordningar för prylar och ting.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!