Volkswagen Golf Plus TSI 122 DSG

Provkörning av Volkswagen Golf Plus TSI 122 DSG

VW Golf i sin sjätte utgåva har visat sig vara en kompetent större småbil. Nu får den högre Golf Plus liknande uppgraderingar, plus Plus-namnet på bakluckan! Har Plus-förbättringarna gjort vanliga VW Golf onödig?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket säger att Volkswagen Golf Plus är den bästa Golfen. Den är lite högre vilket ger bättre in- och ursteg samt skjut- och lutningsbart baksäte vilket gör Plusvarianten mer flexibel.

Golf Plus har begåvats med ny grill med snipigare utseende på luftintagen och strålkastarna följer upp fejslyftet från sjätte generationens VW Golf. Men Volkswagen har valt att inte gå lika djupt i arbetet med den högre Golf Plus. Inga nya dörrhandtag, sidopaneler, eller inredningsdetaljer. 

 Invändigt märks mest att ratten kommer från sportcoupén Passat CC och att instrumenteringen lyser med vitt sken. Bara lite snofsigare i all praktisk Golf-verklighet.

 Provbilen har drivlinan som vi gillar sedan tidigare. Fyrcylindrig 1,4-liters TSI-turbomotor på 122 hk och 200 Nm kopplad till sjuväxlad dubbelkopplingslåda DSG. En fullträff helt enkelt. Gott om kraftresurser, samtidigt som bensinräkningen hålls på en behaglig nivå. DSG-semiautomaten gör Golf Plus några procent snålare över hela registret utan att fartprestanda försämras. Merkostnaden 14 000 kronor är lätt att svälja.

 Bra sikt från den högre körställningen gör Plus lättkörd tillsammans med det teflonlika samspelet mellan TSI och DSG.

 Men ute på motorvägen märks det att Plus inte fått lika rigorös ljudisolering som Golf VI. Plus bullrar, särskilt är det däcksljud som läcker in via hjulhusen. 

 Jämfört med den ”låga” Golf rollar givetvis den högre karossen vid aktiv körning, men det är mest en vanesak.

Volkswagen Golf Plus TSI 122 DSG

Pris

199 900 kronor.


Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 76,5/75,6 mm, volym 1 390 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 5 000 r/min. Max vridmoment 200 Nm vid 1 500 - 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell eller 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben, och multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65 R15.

Mått/vikt(cm/kg)


Axelavstånd 258, längd 421, bredd 181, höjd 159, spårvidd fram/bak 154/152. Tjänstevikt ca 1 440, maxlast ca 550 kg, taklast 75, släpvikt 1 300. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 10,2 s, toppfart 195 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,80, landsväg 0,53, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 146 g/km.

Skatt

1 050 kronor per år.


* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!