Provkörning av Volkswagen Golf R

Fulldubbade vinterdäck, 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och en plogad isbana. Det är inte mycket mer man kan begära av livet faktiskt. Häng med på en fantastisk dag!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Volkswagen Golf är en bra bil, riktigt bra till och med. I sin sjunde reinkarnation har den återtagit tätpositionen i klassen den givit namn till.

Nu kommer Golf R i sin tredje upplaga. En bil som klarar av precis allt det en vanlig Golf gör, men också mycket mer. Vi har här den snabbaste gatbilslegala Golfen någonsin. 0-100 km/h på 5,1 sekunder förutsatt att du nyttjar den sexväxlade manuella lådan på bästa sätt. Med en DSG-låda (ej på plats vid provkörning) ska det gå ännu snabbare, 4,9 sekunder. Toppfarten är elektroniskt spärrad till 250 km/h.

Men det är inte hur fort du kan ta dig till 100 km/h som är det viktiga i det här fallet, även om sprinten applåderas av ett härligt mullrande ljud som förstärks med ljudtrimmning via högtalarna.

Den europeiska presentationen av Golf R är förlagd till Arvidsjaur. Den lilla staden med drygt 3 500 innevånare, som vintertid växer till 6 000 på grund av alla biltestare, bjuder sitt bästa. Klarblå himmel, strålande sol, och minus 25 grader. Men varför klaga? Här i Arvidsjaur, elva mil söder om polcirkeln, har det uppmätts 52 minusgrader som minst…

All körning är förlagd till sjöis, Lappidäcken är klart överdubbade. 400 styckna dubb per däck med 2,5 mm utstick. Hur skulle en polisman på dubbfria Hornsgatan i Stockholm reagera på det? Förmodligen inte så vänt. Men här på is­banan är det guld.

Golf R kan skräddarsys till hur du vill den ska agera. Med enkla knapptryck väljer du Normal, Eco eller Race. I Race-mode kan du deaktivera antisladdsystemet delvis eller helt. Golf R är den enda Golf där det senare är möjligt.

Men delvis avaktivering bjuder ändå på riktigt frikostiga uppställ innan hjälpen träder in, i princip ska du vara på gränsen till att åka av vägen.

Vi bjuds flera olika alternativ. En kurva, slalom, cirkelbana med tävling och två riktiga banor med upp till fem kilometers längd. Det är här Golf R får visa vad den kan.

Isbanekörning är förstås inte det element som de flesta Golf R-kunder får prova på, men de borde.

PeO Kjellström och Golf R

Golf R upplevs som oerhört smidig, trots sina 4,3 meters längd. Den gör precis som jag befaller. Tekniken är att bromsa inför kurvan, så att tyngden lägger sig på framhjulen. Sikta med ratten, fäll ner gaspedalen och bakänden sladdar ut och du tar dig snyggt genom kurvorna. Gång på gång.

Det är som att dansa (tror jag, jag dansar ogärna utan bil…) och Volkswagen Golf R invaggar dig i en känsla av att vara världens bästa bilförare. Jag bara åker omkring i en bil som gör som jag säger och jag tror att jag är Sébastien Ogier.

Fast ett rykte når mig att denna rallyvärldsmästare dagarna innan var här och demolerade en Golf R. Eller var det något jag drömde?

Hur som helst. Golf R är den i särklass mest underhållande bil jag kört på isbana. Den senaste generationen Haldex fyrhjulsdrift med hjälpmedel som EDS och XDS+ imponerar. Bilen har inte differentialspärrar i ordets rätta bemärkelse, men systemen agerar med hjälp av bromsarna och fungerar i stort sett likadant som en diff. Bromsar de hjul som inte har fäste och transfererar kraften över till det/de hjul som har det.

Hur bilen upplevs på väg kan jag inte riktigt kommentera. De två kilometrarna till flygplatsen i Arvidsjaur gav inte mycket. Men jag hann i alla fall konstatera att i Eco-mode tystnar det manipulerade motorljudet och Golf R känns väldigt mycket – Golf.

Golf R-motorn är baserad på den TSI 2,0 ( EA888) som sitter i GTI. För att krama ur 70 hästkrafter till har topplocket modifierats och en större turbo har monterats. Plus förstås en hel del mappning av motorn.

Markfrigången är sänkt med två centimeter jämfört med en vanlig Golf, 0,5 centimeter jämfört med GTI. Som tillval kan du välja att ha justerbar hårdhetsgrad på stötdämparna, styrning, gasrespons och växellåda (DSG).

På utsidan märks en ny front med annan stötfångare med större luftintag, unik grill, R-logotyper, större sidokjolar, liten bakvinge och avgaspiporna är flyttade ut i hörnen på den modifierade bakre stötfångaren.

Interiört sitter du i sportstolar med bra sidostöd, greppar en läderratt med rak underdel och kan stirra ner på blåa instrumenttavlor. 374 900 kronor för en Golf kan anses mycket men det är billigare än konkurrenter som Mercedes A45 AMG och dessutom Audi S3 som i mångt och mycket är en systerbil.

Det kan ju tyckas att 300 hästkrafter i en Golf räcker till, men i ett obevakat ögonblick råkar en talesman för Volkswagen avslöja att en ännu starkare Golf är på gång. Upp till 500 hästkrafter i en, troligen namngiven till, Golf R-S.

Han bet sig förmodligen i tungan efter att ha sagt detta, själv kan jag inte vänta på att sätta tänderna rejält i den!

Volkswagen Golf R

Pris

374 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,8/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 300 hk (221 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm mellan 1 800 och 5 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 längsgående länkarmar.

 

Styrning

Hydraulisk servo. Vändcirkel 10,9 m.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R 18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 426, bredd 179, höjd 145, spårvidd f/b 155/152. Markfrigång 12,2. Tjänstevikt ca 1 550, maxlast ca 460, max släpvagnsvikt 0. Tank 55 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 343-1 233 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,1 (4,9 DSG) s, toppfart 250 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,94 (0,88), landsväg 0,59 (0,59), blandad körning 0,71 (0,69). CO2 165 (159) g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 320 kronor per år.

Rivaler

Volvo V40 Cross Country T5 AWD Foto: Glenn Lindberg

Volvo V40 Cross Country T5

Spetsprodukt säger Volvo, men här blir den mer ett lagomval. T5 AWD är stark och skön att köra men inget för storfamiljen.

Pris: 336 900 kronor.

Subaru STI Racing

Subaru STI Racing

Rallyarvet är sopat under mattan, nu är det Racing som gäller för Subaru. Justerbart motortemperament. 300 hästar även här.

Pris: 389 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr