Volkswagen Golf R32

Provkörning av Volkswagen Golf R32

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd V6, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,3. Borrning/slag 84,0/95,9, volym 3189 cm3. Max effekt 241 hk (177 kW) vid 6250 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift med Haldexkoppling. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson) med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/40 R18W.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 252, längd 415, bredd 174, höjd 144, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt ca 1480, maxlast ca 520. Bensintank 62 liter.

Fartresurser*

Toppfart 247 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,6 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 1,64, landsväg 0,86, blandad körning 1,15 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Sista rycket

Fjärde generationen Golf sjunger på sista versen och värstingen R32 är tänkt hålla intresset för modellen uppe ett tag till. Den lyckas.

Volkswagen Golf har byggts och sålts i mer än 21,5 miljoner exemplar sedan bilen introducerades 1974. Dagens modell är den fjärde generationen i ordningen, en helt ny femte generation börjar säljas nästa år.

För Golf IV kommer nu ett sista dödsryck innan efterträdaren tar vid. Det handlar inte om något blygt litet sprattlande utan om en rejäl spark bakut: Golf R32 med 241 hk och fyrhjulsdrift - den snabbaste serietillverkade Golfen någonsin.

Bilen baseras på Golf V6 4Motion, tills nu toppversionen i utbudet med sin 2,8-liters V6 och drivning på alla fyra. I R32 sitter det i grunden samma kompakta motor med 15 graders vinkel mellan cylinderraderna. Men maskinen har arbetats om på så många punkter att Volkswagen kallar den nykonstruerad.

Volymen har ökat till 3,2 liter, vridmomentet förbättrats från 270 till 320 Nm och antalet hästkrafter har galopperat från 204 till 241. Det är för övrigt den här motorn som sitter i V6-versionen av VW:s lyxkryssare Phaeton.

R32 skiljer sig från sina enklare, motorsvagare Golfsyskon genom ett omfattande stylingpaket. Fronten har fått tre ordentliga luftintag i spoilern, designen ska föra tankarna till Porsche 911 Turbo. Ovanför bakrutan finns en liten takspoiler och den kraftiga bakre stötfångaren rinner ned och omringar två kromade avgaspipor. Sidokjolar och 15-ekrade 18-tumsfälgar kompletterar bilden. 

Det hela påminner om en mer eller mindre smakfullt hemmatrimmad Golf ur en tillbehörskatalog.

Bilen kan fås i tre speciallackeringar: "reflex silver metallic", "black magic pearl" eller som på bilderna "deep blue metallic".

En sportig interiör har skapats med hjälp av de vanliga knepen: svart läder kombinerat med paneler, lister och detaljer i matt aluminium.

Ett par rejäla sportstolar är en självklarhet men här tycker jag att Volkswagen tagit i lite för mycket. Stolarna är bland de kralligaste jag suttit i men på tok för stora. Det är möjligt att män med kroppsstorlek som Helmut Kohl sitter fast som i ett skruvstäd, själv glider jag omkring i sidled och stöter dessutom irriterande ofta armbågen i det överdimensionerade sidostödet när jag växlar. Något justerbart svankstöd finns inte och det integrerade nackskyddet fyller ingen funktion eftersom det hamnar alldeles för långt ifrån huvudet.

Förarmiljön är annars den samma som i vanliga Golf, känslan av kvalitet och skärpan i detaljer är möjligen ännu bättre i R32. Ratten är en riktig feting, snudd på för tjock den också.

Om nu någon, trots bilens alla omsorgsfullt utformade tuffa attribut, fortfarande tror att detta handlar om en vanlig Golf så är det bara för vederbörande att vrida om startnyckeln. Ur avgaspiporna kommer ett mäktigt muller, naturligtvis också det noggrant och omsorgsfullt kalibrerat. Volkswagens ansvariga motoringenjörer är mycket stolta över att de lyckats skapa precis ett sånt ljud som en sann och entusiastisk förare vill ha.

Och visst, det är bara att erkänna: Ljudet från avgassystemet är mycket påtagligt och låter helrätt. Hela tiden. Högt och tydligt. På alla varvtal. Jättehäftigt - i tio minuter. Sen tröttnar i alla fall mina öron.

Chassit har FÖRstyvats rejält med hårdare fjädring och kraftigare krängningshämmare både fram och bak. Jämfört med standard-Golf är R32 sänkt med 20 mm och den sportigare sättningen är påtaglig redan i låg fart. 

De tunna lågprofildäcken gör sitt bästa för att förmedla varenda skarv och ojämnhet i vägbanan in till kupén, det är både stötigt och obekvämt. Men det blir aldrig lika olidligt som i till exempel Subaru Impreza WRX.

Den som funderar på en Golf R32 bryr sig förmodligen inte så mycket om fjädringskomfort i låg fart utan är mer intresserad av vägegenskaper och fartresurser. Och det som offrades på komfortens altare har föraren igen när det kommer till väghållning.

R32 ligger nämligen riktigt fint på vägen och karossen kränger nästan inte alls i kurvorna. Styrningen är omkalibrerad och svarar mer direkt än i någon annan Golf.

Men att detta är en tung pjäs går inte att komma ifrån. En tjänstevikt på nästan ett och ett halvt ton är mycket och känslan av busbil som man slänger runt i kurvorna med lite hursomhelst infinner sig aldrig. Att köra snabbt rakt fram är däremot melodin för R32. De breda däcken, det kraftiga vridmomentet och fyrhjulsdriften ger imponerande grepp. Bilen suger sig fast i asfalten, enligt Volkswagen accelererar den från noll till 100 km/h på 6,6 sekunder.

Bilen är i grunden framhjulsdriven och fortfarande tydligt understyrd. Fyrhjulsdriften kommer från svenska Haldex och arbetar blixtsnabbt utan att man egentligen märker av den. När framhjulen tappar fäste skickas kraften via en elektroniskt kontrollerad lamellkoppling till bakaxeln.

Vid tidigare tester i Teknikens Värld har bilar som Audi S3, Golf V6 4motion och Seat Leon VR6 TT4 visat sig ha överraskande dåligt uppträdande på ojämn väg och i undanmanöversituationer. Under den korta provkörningen av Golf R32, som ju är av samma grundkonstruktion, märkte jag inte av några sådana tendenser. Vi får ge närmare besked i ett framtida test.

Motorn är bilens starkaste kort. Maximalt vridmoment 320 Nm finns enligt Volkswagen mellan 2800 och 3200 r/min men det finns imponerande mycket kraft redan strax under 1000 r/min. Det gör maskinen mycket körbar och lätt att hantera, man kan i princip peta i vilken av de sex växlarna som helst och trampa till på gaspedalen.

Gaspedalen styr för övrigt pådraget elektroniskt ("drive by wire") och har jämfört med i VW Phaeton programmerats för att ge mer direkt respons. Och det märks, förmodligen är det en vanesak men i början känns gaspedalen ovanligt nervös.

Motorn har inte bara bra med kraft på lågvarv utan även en härlig spets högre upp i registret. Max effekt 241 hk nås vid 6250 r/min och maskinen låter sig villigt varvas till 7000 varv. På det hela taget är det en mycket behaglig och väl avstämd V6, helt enkelt.

Den sexväxlade lådan fungerar riktigt bra. Den är kanske inte exceptionellt rapp eller precis men väldigt lättskött, med fin känsla.

Volkswagen introducerar Golf R32 på de flesta europeiska marknader i slutet av sommaren. Till en början tillverkas den bara i tredörrarsutförande, nästa år kommer bilen med fem dörrar. Priset är 31950 euro i Tyskland och förväntat pris i Sverige är ca 320000 kronor när bilen kommer hit i september. Volkswagen räknar med att sälja 50-100 Golf R32 i Sverige per år.

Standardutrustningen är omfattande: sex krockkuddar, sidokrockgardiner, aktiva antispinn- och antisladdsystem, farthållare, klimatanläggning, radio/cd, regnsensor, paraply (!) och så naturligtvis mängder av R32-emblem på stolar, ratt, dörrlister, kylargrill och baklucka.

Tanken är att det i framtiden ska lanseras fler topptrimmade Volkswagenmodeller med R-emblem som tecken på extra trimning. Precis som Opel med OPC och Audi med RS hoppas Volkswagen åstadkomma samma bokstavssoppa med R som M är för BMW och AMG för Mercedes. Om nu försöket med Golf R32 slår väl ut.

Vi får väl se, R32 har vad som krävs när det gäller motor, fartresurser och kvalitetskänsla. Men i mitt tycke har Volkswagen tagit i i överkant och fläskat på med för mycket testosteron.

Behåll motorn, byt ut de löjliga stolarna, sänk vikten genom att ta bort en massa lyxutrustning och fimpa fyrhjulsdriften. 

Då skulle R32 bli en riktigt, riktigt rolig bil och inte blott ett desperat dödsryck från den fjärde generationen Golf.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr