Provkörning av Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSI 110 hk

Halvåret efter övriga Golf-modeller får Sportsvan en uppdatering med nya körassistenter och nya motorer samt högre säkerhet. Lika rymlig, praktisk och högbyggd som tidigare.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sportsvan går inte av för hackor. Teknikens Världs testlag har tidigare funderat på om inte Sportsvan till och med är den bästa varianten i Golf-familjen. Högre, så att det är lätt att kliva i och ur, större bagageutrymme och ett baksäte med tredelat ryggstöd. Ändå ganska kort och lättparkerad, bara 4,35 meter lång.

Men den behandlas styvmoderligt av koncernen. Först nu får Sportsvan del av de uppdateringar som halvkombi- och kombiversionerna av Golf fick ta del av för ett halvår sedan. Det betyder först och främst nya motorer. Instegsmodellens 1,2-liters fyra på 105 hästkrafter ersätts av den nya trepipen på 110 hästkrafter. Enlitersmotorn har inga problem att dra runt den större kostymen. Det ”orriga” trecylindriga motorljudet får till och med enlitersmotorn att kännas som det sportiga alternativet.

110 hästkrafter känns aldrig orkeslöst. Även den större motorn är ny i Sportsvan. En 1,5 liters, silkeslen bensinfyra med cylinderavstängningsautomatik. Cylinderavstängningen sker helt omärkligt men när månadsräkningen kommer från bensinbolaget ska det märkas skillnad. Vid låg belastning stängs två cylindrar av. Teknik som tidigare främst har prövats på V8:or. Volkswagen är först med att ta tekniken till fyrcylindriga motorer. Enligt tillverkaren sparar man fyra centiliter per mil i EU-körcykeln, och upp till en deciliter per mil i stadstrafikdelen i körcykelprovet.

Motorns 150 hästkrafter portioneras ut sömlöst genom hela registret. Det som framför allt slår mig är hur tyst 1,5 liters-motorn går. Det som hörs är väg- och däckljud, det kunde lika gärna ha varit en elmotor under huven, så tyst går den. Det behövs inte mer motor än så här i en bil av den här storleken. Ändå är det den trecylindriga enlitersversionen som kommer att säljas mest.

Köpbeslut som är ekonomiskt grundade, Volkswagen Golf Sportsvan är redan i instegsversionen en dyrköpt affär, och laddar man på med mer motor och utrustning kommer man fort upp i mellanklasspriser. Instegspriset är 214 900 kronor vilket betyder att Sportsvan är 15 000 kronor dyrare än motsvarande femdörrars Golf och 7 500 kronor dyrare än Golf kombi.

Föredrar man diesel finns det två beprövade versioner i Sportsvan-paletten, en på 1,6 liter med 115 hästkrafter och en på 2,0 liter och 150 hästkrafter. Sportsvan finns dock bara med framhjulsdrift. Interiört ser vi en ny bildskärm. Precis som i senaste Golf har knapparna som tidigare satt utanför bildskärmen integrerats i bildskärmens glas. Men två rattar finns kvar, vred som har olika funktioner beroende var man är i menyn.

I den dyraste anläggningen ”Discover Pro” har man tagit bort de två fysiska vreden, vilket knappast är en förbättring, snarare tvärtom. Undertill har Volkswagen kostat på en separat klimatanläggning, vilket underlättar inställningarna. Sammantaget har en riktigt bra familjebil blivit ännu bättre. Jag gillar Golf Sportsvan, dess takhöjd, det tredelade baksätet och det lätta insteget. Är det inte det här formatet som borde vara det naturliga?

Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSI 110 hk

Pris

215 400 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 74,5/76,4 mm, cylindervolym 999 cm3. Max effekt 110 hk (81 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 200 Nm mellan 2 000-3 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,1 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 435, bredd 181, höjd 161, spårvidd f/b 154/151. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 340, maxlast 510, max släpvagnsvikt 1 300. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 590-1 520 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,7 s, toppfart 192 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,50 l/mil. CO2 113 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

404 kronor per år.

Rivaler

Citroën C4 Picasso Live 130 hk

C4 Picasso är rymligare än Golf Sportsvan och smart paketerad med tre separata stolar i bakre raden. Basversionen har trecylindrig bensinmotor på 130 hästkrafter.

Pris: 214 900 kronor.

BMW 216i Active Tourer

BMW har en höghjuling i programmet i form av 2-serie Active Tourer. 4,34 meter lång, 1,56 meter hög och gott om plats, speciellt i förlängda, sjusitsiga Gran Tourer.

Pris: 237 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!