Foto: Hans Hedberg

Provkörning av Volkswagen ID.3 1st Plus

Det är den viktigaste bilmodellen från Volkswagen sedan Golf presenterades 1974. Kanske är det den enskilt viktigaste bilnyheten i Europa de senaste tio åren. Och äntligen har vi fått köra den: nya Volkswagen ID.3.

Det presenteras ett 50-tal nya bilmodeller varje år – bara i Europa. Lägg sen till minst tre gånger så många nya karosser och en hel drös med nya drivlinor till fjolårets nyheter. Var tredje år ska alla de här nya bilarna och varianterna få en lättare ansiktslyftning och ibland ytterligare ett motoralternativ.

I den här floden av bilnyheter så dyker det då och då upp bilar som är viktiga på riktigt. Ibland förstår vi först senare betydelsen av en bil, som till exempel när Tesla Model S presenterades 2008, och ibland har vi längtat och trånat efter att bara få se och känna, som till exempel när Volvo visade sin nya XC90 på den nya plattformen.

Volkswagen ID.3 är allt det här och lite till. Det är en bilnyhet som vi redan på förhand förstår kommer att få stor betydelse för elbilens stora genombrott, framför allt hemma i Tyskland som ligger några år efter Sverige. Och vi har längtat, som vi har längtat, att få komma in bakom ratten och trycka på startknappen.

Jo, den har faktiskt en startknapp trots att det inte behövs. Marknadsavdelningen på VW tyckte att det var att gå lite för långt att plocka bort knappen som finns till höger på rattstången. Men den behövs inte då nyckeln väcker ID.3 till liv.

”Kepsen” över bakluckan har faktiskt en aerodynamisk funktion. Allt handlar om lågt luftmotsånd och lång räckvidd. Foto: Hans Hedberg

Interiören är ett mellanting mellan det öppna landskapet i till exempel Tesla Model 3 och det mer instängda i säg Polestar 2. 10-tumsskärmen mitt på instrumentbrädan påminner om den i nya Golf, och jo, de små knapparna under skärmen är lika svåra som Golf. Instrumentbrädan sitter lågt och designen är lekfull som i en Up! Vill du inte peka dig fram på skärmen eller styra 5,3-tumsskärmen framför ratten med pekknapparna på ratten så kan du säga ”Hello ID” och röststyrningen är aktiverad. Jag lyckades att få den att förstå ”höj volymen" på svenska till och med, men under en period verkade ID.3 helt döv. Till vänster om ratten sitter ett mindre gäng knappar för olika ljus.

1 av 3: Kupéutrymmet är jämförbart med storebror Passat. Foto: Hans Hedberg
2 av 3 Foto: Hans Hedberg
3 av 3 Foto: Hans Hedberg

De korta överhängen, batteriet i golvet, elmotorn på bakaxeln och kylare i fronten ger innerutrymmen som i en mellankombi, till exempel VW:s egen Passat. Mina 189 centimeter sitter väldigt bra på alla fem platser, inte minst tack vare bra takhöjd och ett helt platt baksäte. Med det 1,36 kvm stora panoramaglastaket blir det en verkligt ljus och öppen planlösning.

ID Light är en finurlig nyhet. Det är en led-slinga som löper under vindrutan och visar till exempel åt vilket håll jag ska svänga, i blått, hur batteriet laddas, i grönt och den kan varna föraren, i skrikande rött.

Väljer du utrustningsalternativet Plus får du ratt- och stolsvärme, fler USB-C-kontakter, 2-zons klimatanläggning och till och med värme i vindrutespolningen. Ett fint paket för svenska förhållanden.

Version Batteri, kWh Räckvidd, km WLTP Listpris, kr Klimat- bonus, kr Pris efter bonus, kr Privat-leasing*, 36 mån/ 3 000 mil, inkl moms,kr/mån Business lease*, 36 mån/ 4 500 mil, exkl moms,kr/mån
ID.3 Life 58 427 434 900 60 000 374 900 4 280 3 770
ID.3 Business 58 427 473 900 60 000 413 900 5 305 4 590
ID.3 Family 58 427 484 900 60 000 424 900 5 420 4 680
ID.3 Style 58 427 469 900 60 000 409 900 5 065 4 395
ID.3 Tech 58 427 503 900 60 000 443 900 5 895 5 060
ID.3 Max 58 427 527 900 60 000 467 900 6 510 5 550
ID.3 Tour 77 572 531 900 60 000 471 900 5 515 4 780

* I månadskostnaden för privatleasing ingår bland annat service och 12 månaders betalskydd. I månadskostnaden för business lease ingår bland annat service och försäkring.

Alla som kört en Volkswagen känner igen sig. ID.3 är behagligt förutsägbar och väldigt enkel att köra. Styrningen är följsam och avvägd. Det som skapar frågetecken är ett hoppig och stötig framvagn. Problemen finns inte på de släta fina tyska landsvägarna men så fort vägen blir sämre eller med lite längre gupp så börjar det att leva om. Det finns såväl 18- som 19- och 20-tumshjul till bilen och beteendet tyder på ett däck- och hjulproblem.

ID.3 niger lite fint vid stark acceleration och det påminner så härligt om den gamla bakhjulsdrivna tiden som nu är på väg tillbaka. Där flera konkurrenter gått för snabbast möjliga acceleration har Volkswagen en lite mer återhållsam respons i både gas och bromspedal. Tack för det, för därmed slipper jag den där svävande känslan som gör mig lätt åksjuk.

Tiotumsskärmen är högt placerad medan instrumentpanelen är låg. Foto: Hans Hedberg

Hela ID.3-familjen har ett effektuttag från elmotorn på 150 kW, eller 201 hästkrafter. Det kommer en drivlina med en effekt på 143 hästkrafter, i alla fall till ID.3 med 45 respektive 58 kWh. Hela motorpaketet väger bara 90 kg.

Energiåtervinning är en viktig funktion för alla elbilar och Volkswagen har valt två lägen, Drive och Brake. I Drive är det energiåtervinning först när bilen bromsas men i Brake bromsas bilen med 0,3 g och ner till nästan helt stillastående. Det är inte lika kännbart som Nissans e-pedal men det ger heller inte samma ryckiga körning. En effektiv återvinning och motorbroms har fått VW att välja trumbromsar bak. Fram sitter mer konventionella ventilerade skivor på 330 mm. Växelspaken sitter lite gömd bakom ratten till höger och är svår att manövrera.

Foto: Hans Hedberg

Vi kör på kurviga och tyska landsvägar där ID.3 är stabil och utan överraskningar. I Sport Plus-paketet, som i Sverige ingår i utrustningsalternativet Max ingår adaptivt chassi där körlägena Eco, Comfort och Individual påverkar stötdämpning, respons från elmotorn och styrning. I Sport Plus ingår också progressiv styrning. Med adaptiva dämpare och differentialen i samverkan ska ID.3 bli väldigt rollstabil i kurvorna. Men det får vi testa när de fullutrustade modellerna kommer till Sverige. Redan nu vänder ID.3 snabbt och styrningen är en av bilens styrkor.

Mycket av exteriördesignen präglas av olika detaljer för att håller nere luftmotståndet. Med en koefficient på 0,27 ska ID.3 spara energi så långt det är möjligt. De platta fälgarna är ett exempel och varje liten detalj på bilen handlar om att minska motståndet och få luften att släppa taget. Det är av den anledningen som VW valt bort möjligheten att ha rails, takräcke och därmed takbox.

Det skulle påverka för mycket. I stället finns en dragkrok för cykelhållare och väskor som har en maximal lastvikt på 55 kg. Led-lampor fram och bak, där blinkersen kan svepa inifrån och ut och där bromsljusen bildar ett tydligt X, ska också bidra till designen och få ID.3 att ge ett vänligt intryck. Totalt finns sex olika färger att välja på men det är överlag nedtonat. Inget i ID.3:s design stör eller säger emot. Vissa tycker att det är tråkigt men det här är en bil som VW tänker sälja till massorna, den ska inte sticka ut för mycket.

1 av 4 Foto: Hans Hedberg
2 av 4 Foto: Hans Hedberg
3 av 4: ”Carryover” från alla andra Volkswagen-produkter. Foto: Hans Hedberg
4 av 4: Väljaren för körläge sitter på höger sida av ratten. Foto: Hans Hedberg

ID.3 är också den första bilen med ett nyutvecklat operativsystem döpt till vw.os. Systemet använder Automotive Cloud som baseras på Microsofts molntjänst Azure. VW och Microsoft har tillsammans utvecklat tekniken som är en plattform för all kommunikation till och från bilen via internet. Volkswagen har haft stora mjukvaruproblem på de ID.3-bilar som byggts under vintern och våren men ingen vet om det beror på Automotive Cloud eller på något mer lokalt i bilen. Under en period tvingades VW parkera färdigbyggda bilar i väntan på ny mjukvara. Programvaran använder två kraftfulla datorer (In Car Application Servers), som sköter om all teknik och all kommunikation i bilen. Datorerna tillåter också uppdateringar över internet och all kontakt med en app i din smartphone. App Connect och en del av tekniken för information med hjälp förstärkt verklighet på vindrutan har försenats och bilar levereras just nu utan den mjukvaran men med löfte från VW att den kommer senare.

Paus och play? Roliga symboler på pedalerna. Foto: Hans Hedberg

Det räckte heller inte med att utveckla en mängd nya tekniker till bilen. För att ytterligare sätta press på organisationen byggde VW om sin fabrik i Zwickau för att framför allt minska klimatavtrycket av produktionen av ID-bilarna. VW tvingade batterileverantören LG Chem att använda grön el i sin fabrik då produktionen av batteriet står för 43 procent av en elbils klimatavtryck i produktionsledet. Volkswagen började bygga de första ID.3-bilarna i Zwickau i september förra året och serieproduktionen började i november. Det egna dotterbolaget Volkswagen Kraftwerks levererar grön el till fabriken och produktionen klimatkompenseras dessutom. LG Chem använder sin batterifabrik i Polen för att bygga ID-batterierna och precis som andra tillverkare är de inte öppna med exakt varifrån de hämtar de viktiga metallerna till cellproduktionen.

ID.3-bilarna med det minsta batteriet, på 45 kWh har en maximal laddkapacitet på 50 kW. Men det mellanstora batteriet – som är merparten av försäljningen i dag – kan snabbladdas med 100 kW. Senare har VW lovat maximalt 125 kW på alla modeller, det är också standard på modellerna med det största batteriet. Laddkapaciteten är en av de saker som ska kunna uppdateras över internet.

Hela batteripaketet är 14 centimeter högt och 145 centimeter brett. Det mellanstora batteriet är 144 centimeter och det största 182 centimeter långt. Mellanstora har nio moduler och det större 12, det större batteriet väger 495 kg vilket betyder att VW lyckats gå under tumregeln på 7 kg per kWh batteri.

Batteriet är vätskekylt men kan också värmas med samma vätska. Rätt temperatur på batteripaketet är viktigt för livslängden och laddkapaciteten. VW lovar minst 70 procents prestanda från batteriet efter 8 år eller 16 000 mil.

Volkswagen har döpt hela assistanssystemet till IQ.Drive där filkörningsassistent, autobroms för andra trafikanter på vägen och även vid sväng, hjälp att styra runt hinder och bromshjälp vid parkering. Vid provkörningen lever filkörningsassistenten sitt eget liv och vingelvarnar trots att jag sitter med båda händerna på ratten och styr spikrakt fram. Det händer kanske 50 gånger under vår provkörning. Kanske är även det här ett av mjukvaruproblemen som VW brottas med.

1 av 4 Foto: Hans Hedberg
2 av 4 Foto: Hans Hedberg
3 av 4 Foto: Hans Hedberg
4 av 4 Foto: Hans Hedberg

Standard är också Eco Assistance där bilen säger till föraren när det är dags att släppa på gasen inför kurvor eller korsningar. Eco Assistance arbetar tillsammans med navigatorn och optimerar förbrukningen.

Men det finns förstås ytterligare tillval. Paketet Assist System innehåller bland annat att bilen stänger rutor och drar åt bälten vid en eventuell kollision.

Det finns en nivå till på assistanspaket, ett Assist System Plus. Där finns framför allt tekniken för att göra ID.3 lite mer självkörande där filkörningsassistenten också styra in bilen i körfältet. Där finns också den adaptiva farthållaren. De lite mer avancerade hjälpsystemen i Assist System Plus kallas Travel Assist och det finns ett Emergency Assist som ska stanna bilen helt och helst köra till vägkanten om något händer så att föraren inte kan köra bilen.

385-1267 VDA-liter får plats i bagageutrymmet. Foto: Hans Hedberg

Den tysk-ungerske musikproducenten Leslie Mandoki fick uppdraget att skapa det ljud som ID.3 ger ifrån sig när jag kör långsammare än 20 km/tim, VW:s ljud är igång till cirka 30 km/h. Enligt EU-regler som infördes i september 2019 måste alla elbilar låta i låga farter. EU-kravet kallas Acoustic Vehicle Alerting System och varje tillverkare har fått ett unikt ljud. Du ska alltså kunna höra om det är en elbil från Kia eller Volkswagen som kommer smygande i parkeringsgaraget. Ljudet är subtilt och försiktigt.

Så tyst har aldrig en så här viktig bilnyhet lämnat parkeringen i Wolfsburg.

Historien bakom ID-familjen

Dieselgate: Redan när den stora dieselskandalen briserade i september 2015 hade Volkswagen inlett en stor satsning på en serie nya elbilar. Skandalen skyndade på projektet som skulle ge Volkswagen en helt ny och klimatvänlig image. Elbilarna fick leda förändringsarbetet.

I.D Concept. Foto: Volkswagen AG

Bilsalongen i Paris 2016: Konceptbilen I. D Concept presenterades och med den VW:s hela omställning från bensin- och dieselbilar till elbilar. I. D Concept var, skulle det visa sig, väldigt lik den färdiga ID.3. Concept beskrevs som en bil i Golfklassen men med innerutrymmen som en Passat.

Produktionsstart: I maj 2019 bekräftade Volkswagen att ID.3 skulle börja byggas med de första leveranserna sommaren 2020. VW fick inom 24 timmar 10 000 förhandsbokningar och när den färdiga bilen visades på salongen i Frankfurt hösten 2019 hade orderböckerna svällt till 30 000 beställningar. Lagom till produktionsstarten förnyade VW också sin logotyp.

ID. R. Foto: Volkswagen AG

Rekord på rekord: För att marknadsföra elbilssatsningen byggde Volkswagen racingbilen ID. R som slog rekord i backtävlingen Pikes Peak Hillclimb, varvrekordet för elbilar på Nürburgring och även rekordet på Goodwood Festival of Speed Hillclimb.

Mjukvaruproblem: Produktionsstarten i den kraftigt moderniserade fabriken i Zwickau stördes av mjukvaruproblem. Flera byggda ID.3-bilar fick parkeras i väntan på mjukvaruuppdarering. Produktionen stördes också av coronapandemin men VW lovade under hela våren 2020 att hålla fast vid målet att leverera de första bilarna till kunder sommaren 2020.

Första leveranserna: Alla som förhandsbeställt en ID.3 fick möjlighet att köpa en specialversion döpt till ID.3 1st. Utrustningsalternativen var 1st, 1st Plus och 1st Max. Alla ID.3 1 st kom med gratis laddning upp till 2 000 kWh och alla ID.3 1st har det mellanstora batteriet på 58 kWh.

Fler versioner: Den 20 juli öppnade Volkswagen för beställningar av de produktionsklara modellerna. Då fanns sju olika modeller att beställa men den billigaste versionen samt fler utrustningsalternativ på versionen med största batteri kommer senare.

Säljs med laddning: Alla sju ID.3-modeller har snabbladdningsfunktion. ID.3-kunder får full åtkomst till offentliga laddningsstationer i Europa, inklusive IONITY-nätet. I Sverige ingår WeCharge Go i ett år, vilket innebär att köpare av någon av de sju förkonfigurerade modellerna utan månadskostnad kan ladda via IONITY till priset 6,29 kronor/kWh. Detta kan uppgraderas till alternativet WeCharge Plus som innebär en månadskostnad på 115 kr och laddning för 3,40 kr/kWh.

ID. Vizzion. Foto: Volkswagen AG

Fler ID-bilar: Volkswagen har redan visat suven ID.4 och den klassiska folkabussen ska få nytt liv med hjälp av coola ID. Buzz. VW har också gett grönt ljus till ID Space Vizzion och flera spännande konceptbilar väntas resultera i produktionsklara bilar. Att VW börjat modellbeteckningen med en 3:a tyder också på att det kommer mindre bilar de kommande åren.

Från vänster till höger: ID. Buzz, ID.3 och ID. Crozz. Foto: Volkswagen AG

Volkswagen ID.3 1st Plus

Pris: 471 900 kronor.

Motor: El. borstlös likströmsmotor. Max effekt 201 hk (150 kW), max vridmoment 310 Nm, batterityp litiumjon, 62 kWh brutto, 58 kWh netto. Snabbladdning 100 kW.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlade reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: (PREL) Krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,2 m.

Bromsar: Ventilerade skivor fram, trumbromsar bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 215/50 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 426, bredd 181, höjd 157, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 1 869 kg, maxlast 541 kg, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 385-1 267 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 7,3 s, toppfart 160 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): 17,1 kWh per tio mil. Räckvidd 34 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, Batteri 8 år/16 000 mil.

Skatt: 360 kronor per år.

Rivaler

Tesla Model Y

Teslas lilla suv ska klara drygt 50 mil på en laddning och modellen är ett större hot mot de etablerade biltillverkarna än Model 3.

Pris: från 634 000 kronor.

Foto: Polestar

Polestar 2

Volvos premiummärke Polestar har redan rullat fram sin första elbil. PS2 är också den första bilen med nytt operativsystem från Google. Något högre elförbrukning än ID.3.

Pris: 659 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!