Foto: Volkswagen

Provkörning av Volkswagen ID.4 1st Max

Första syskonet till Volkswagen ID.3 är här. Som enda svenska media får vi ett smakprov på efterlängtade eldrivna suven ID.4 klädd i lätt maskering.

Efter tre kommer fyra och det fortare än vi vågade hoppas på. Eldrivna golfklassaren ID.3 har precis landat i Sverige men Volkswagen sparar inte på krutet och ID.4 är redan på ingång. Plattformen som förkortas MEB och står för Modular Electric Drive Kit är grunden för både ID.3 och ID.4 men kommer även ligga som grund för ett gäng eldrivna modeller under de kommande åren.

Kanske mest intressant är kombimodellen som än så länge kallas Space Vizzion. Även en minibuss – ID. Buzz – kan vi vänta oss, talespersonerna för Volkswagen påstår att samtliga visade elbilskoncept planeras att bli verklighet. Och det är inte bara inom Volkswagen det rullar ut nya elbilar, systermärkena Audi, Seat/Cupra och Skoda får alla varsin ID.4-motsvarighet.

PROVKÖRNING: Så upplevs Volkswagen ID.3

ID.4 är aerodynamisk med en luftmotståndskoefficient på 0,28. ID.3 har 0,27. Foto: Volkswagen

Batterikapaciteten varierar mellan 52 och 77 kilowattimmar där det större är det som erbjuds vid lanseringen. Elmotorn sitter monterad på bakaxeln och driver enbart bakhjulen, senare under 2021 kommer en fyrhjulsdriven version med dubbla elmotorer. Elmotorn i de första bilarna producerar 204 hästkrafter (150 kilowatt) och 310 newtonmeter men svagare motorer kommer att lanseras tillsammans med det mindre batteriet. Med det stora batteriet uppgår räckvidden till 520 kilometer och bilen kan snabbladdas med en laddeffekt på 125 kilowatt. Storleksmässigt är ID.4 betydligt större än ID.3, på längden mäter ID.4 458 centimeter vilket är jämförbart med Volkswagen Tiguan som är 449 centimeter lång. Till skillnad från ID.3 får ID.4 dra släp med en vikt på upp till 1 200 kilo.

Under maskeringen följer ID.4 trenden att sammanlänka bakljusen. Foto: Volkswagen

För ovanlighetens skull tar jag plats i passagerarsätet på ett av de absolut första exemplaren av ID.4 för skjuts ut till Volkswagens testbana i Ehra-Lessien. De fyra bilarna på plats är testbilar vilket märks när sittpositionen blir lidande på grund av en tjock sladdhärva på golvet. Bortsett från testutrustningen är interiören väldigt lik den i ID.3 med samma avskalade och moderna känsla.

Skärmlösningen är densamma med en liten skärm framför ratten och en större uppstickande skärm centralt. Största skillnaden är att i ID.4 kan skärmen uppgraderas från tio till tolv tum i storlek. Nästa nyhet hittas mellan framstolarna där ID.4 har en ännu rymligare mittkonsol med två stora fack. Två fack som kan konfigureras efter behov genom att flytta mugghållaren och ändra plats på skiljeväggar.

PROVKÖRNING: Så upplevs Skoda Enyaq

Som enda svenska media får Teknikens Värld ett smakprov på eldrivna suven ID.4. Oskar Krüger bakom ratten. Foto: Volkswagen

20 minuter senare tar vi oss igenom grindarna och in på testbanan. Som passagerare upplevs bilen som bekväm – välisolerad och med ett lugn vid både inbromsningar och gaspådrag. Stötkomforten kunde ha varit bättre, bilen känns stelbent och snappar upp många mindre ojämnheter. Vilket inte är så konstigt när det sitter 21-tumsfälgar (!) på bilen, standard är 18 tum och med det stora batteripaketet ingår 19-tummare.

Volkswagen ID.4 har inget förvaringsutrymme under huven, i stället finns det ett fack under lastgolvet. Foto: Volkswagen

På förarplats startas bilen genom att trycka ner bromspedalen. På höger sida om skärmen som agerar mätarkluster väljs färdriktningen och bilen smyger iväg. Provkörningen är kort och uppstyrd med körning i samlad trupp bakom följebil. Med andra ord blir det mer som ett smakprov, en längre provkörning på riktiga vägar kan vi vänta oss i oktober.

Kolonnen styr upp på en stor oval, accelerationen är måttlig, något svagare än väntat med tanke på den kraftfulla motorn. 0-100 km/h anges till 8,5 sekunder, toppfarten till 160 km/h. Här spelar vikten in, exakt hur tung ID.4 är säger inte Volkswagen, men en tjänstevikt på en bit över två ton kan vi utgå från. Asfalten är slät och blir ingen riktig prövning för varken stabilitet eller däckljud, men med de breda däcken (235 millimeter fram och 255 millimeter bak) finns det risk för vägbuller på grövre asfalt. ID.3 har 215 millimeter breda däck oavsett val av fälgstorlek men eftersom ID.4 är tyngre måste den ha bredare däck.

Bilen laddas genom laddluckan som sitter höger bak, Volkswagen har övergett laddluckan fram. Foto: Volkswagen

Efter ett varv på ovalen styr vi bort från asfalten och in på diverse terrängbanor, för trots att ID.4 inte är någon utpräglad terrängbil är den likväl en suv. Prövningarna är enkla och ID.4 tar sig fram utan problem, bitvis är vägarna riktigt gropiga, men komforten och framkomligheten är bra och bilen känns stryktålig.

Skogen tar slut och anläggningens handlingbana står näst på tur. Här överraskar bilen positivt med ett bra beteende. Styrningen är avslappnad men ändå skarp, framvagnen följer rattrörelserna bra och greppet är övertygande. En viss bakhjulsdriven känsla märks, men det utan att greppet i bakvagnen försvinner på något obehagligt vis. Nej, främst beskrivs ID.4 som tryggheten själv att köra, enda gången bakdäcken tappar fästet är vid fullgas ut från banans långsammaste kurvor där det gnisslar till en kort sekund innan bilen får fäste.

På höger sida av mätar­klustret sitter växelväljaren. Foto: Volkswagen

Slutet närmar sig för den korta provkörningen men ett moment i programmet återstår. På anläggningen har Volkswagen byggt en halkbana med konstsnö. Ett gäng koner står uppställda nästan som ett älgtest, bilen framför tar sats och... snurrar runt. Som efterföljande bil förstår jag varför, ID.4 tappar greppet bak snabbt och beter sig oväntat överstyrt. Ingenting att dra för stora växlar på eftersom bilarna rullade på sommardäck. Men likväl inget klockrent beteende.

Avskalad interiör med en stor, högt monterad pekskärm i centrum. Foto: Volkswagen

Bakom kulisserna gömmer sig en omaskerad, gul-guldlackerad ID.4 och de maskerade bilarna döljer inga hemligheter. Strålkastarna påminner starkt om de på ID.3 och baktill binds ljuskällorna ihop av en tunn lysdiod. Den 23 september presenteras bilen officiellt, då får vi även reda på vad ID.4 kommer att kosta. Vad vi vet är att Skoda har släppt preliminära priser på systerbilen Enyaq där en bil med det lilla batteriet kostar 452 500 kronor och med det stora batteriet kostar bilen 551 100 kronor.

Volkswagen ID.4 1st Max

Pris: Ingen uppgift, säljstart 24 september.

Motor: Elmotor. Max effekt 204 hk (150 kW), max vridmoment 310 Nm. Batterityp litiumjon, 77 kWh.

Kraftöverföring: Motor bak, bakhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Däck fram: 235/45 R21, bak: 255/40 R21.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 458, bredd 185, höjd 161, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 1 200. Bagagevolym (VDA-liter) i.u.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 8,5 s, toppfart 160 km/h.

Förbrukning (WLTP): Elförbrukning i.u. Räckvidd 520 km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 360 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Skoda

Skoda Enyaq iV 80

Systerbil till ID.4 med samma plattform men djärvare design. Dröjer till början av nästa år.

Pris: 551 100 kronor.

Tesla Model Y Long Range

505 km räckvidd och 0-100 km/h på 5,1 sekunder. En dyrare bil, men Teslas laddnät ger mervärde.

Pris: 719 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!