GTX-versionen av ID.4 har alltid svart tak och mörkgrå takstolpar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen ID.4 GTX

Glöm 4Motion, i elbilsvärlden är det GTX som gäller. Nu är volkswagens första fyrhjulsdrivna elbil här med sportig modellbeteckning, men hur sportigt är det egentligen?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är inte så att det svartnar för ögonen och pirrar i nacken. Nej, någon Tesla-rusig acceleration är det inte. Och riktigt så mycket prestanda kanske man inte vågade hoppas på när Volkswagen presenterade den nya, elektriska prestandabeteckningen GTX.

Men visst, den rödsvarta elbilen skjuter iväg effektivt ur kurvorna här på lilla Testtrack 1 i närheten av Arlanda. Volkswagen vill understryka sportigheten i ID.4 GTX och inleder därför provkörningen med bankörning. ID.4 GTX kan ta sig från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder, vilket är 2,3 sekunder snabbare än vanliga ID.4, och det är en inte helt oimponerande siffra för en familjebil av ID.4:s storlek och tyngd.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!