Provkörning av Volkswagen Jetta 1,6 Eco Bifuel

Provkörning av Volkswagen Jetta 1,6 Eco Bifuel

I framtiden måste en bil kunna hantera flera sorters bränsle för att möta nya miljömål. Vi kör VW Jetta anpassad för tre sorters bränslen – etanol, bensin och gas.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Gasbilar har utsatts för befogad kritik, mycket på grund av att infrastrukturen med gastankställen är dåligt uppbyggd vilket i första hand innebär begränsad räckvidd. Ofta kommer man inte längre än 20–25 mil på en tank gas och reservbränslet – för de allra flesta gäller bensin – räcker bara till hälften av detta. I miljöbilstestet i nummer 3/08 fick gasbilen Volkswagen Touran Ecofuel åka trailer till testplatsen för att kunna köras på det rätta bränslet. Avstånden mellan gasmackarna är långa norr om Uppsala.

Gatubolaget i Göteborg är tillsammans med Tekniska verken i Linköping föregångare i Sverige när det gäller gasbilar. Båda parter verkar för ökad gasbilsanvändning och är mer eller mindre med i utvecklingen av tekniken.

 Vi lånar en VW Jetta 1,6 Eco Bifuel av kommunägda Gatubolaget. Bilen ingår i en större bilflotta som testas av göteborgarna. Bland de övriga finns gasbilar från bland annat Ford och Fiat. Unikt för VW Jetta är att den är konverterad från en Multifuel vilket innebär att det går att tanka bilen med tre bränslen.

 – Mycket flexibelt och bra ur både användar- och miljöperspektiv, säger Ove Eriksson, avdelningschef för Teknisk service på Gatubolaget.

 Jetta-modellen är dock enligt honom inte optimal för kommunens tjänsteuppdrag, men enligt uppgift jobbas det på en liknande version av både den senaste Golf VI och kombimodellen Variant.

 Konverteringen är enkel utförd. Där vi vanligtvis finner reservhjul finns fyra röda cylinderformade gastuber. Installationen känns lite amatörmässig, men förklaras av att provbilen är en tidig prototyp. Bilarna konverteras i efterhand. Tyvärr tar arrangemanget plats från bagageutrymmet.

 Bakom ratten märks knappt den nya mix-tekniken. Framför växelspaken finns en knapp märkt ”Bi-fuel” som kopplar in gasdriften samt en liten gasmängdsmätare. Det är allt.

 Jag slår på och av gasdriften – det enda som märks är ett milt ryck när tekniken ställer om sig. Kör förbi det klassiska landmärket Gasklockan nere vid hamnen och provtankar Jettan. Proceduren är enkel: på med munstycket och vrid om spärren. Ingen lukt eller spill, faktiskt känns gastankning både renare och fräschare än när man tankar på vanligt vis.

 Med svajande oljepriser och livlig debatt om framtidens bränsle känns det helrätt att köra bil som fixar en häxblandning av de flesta av marknadens bränslen. En gaskonvertering som den på provbilen kostar i dagsläget cirka 30 000 kronor, ett pris som skulle kunna sänkas om fler ville satsa på blandbränsletekniken.

Volkswagen Jetta 1,6 Eco Bifuel

Pris

Cirka 225 000 kronor.

Motor

E85/gas/bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor med 1 överliggande kamaxel och 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 81,0/77,4 mm, volym 1 595 cm3. Max effekt 102 hk (75 kW) vid 5 600 r/min. Max vridmoment 148 Nm vid 3 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak fyrlänkad axel.

Styrning

Kuggstång, el-servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 258, längd 455, bredd 178, höjd 146, spårvidd fram/bak 153/153. Tjänstevikt 1 520, maxlast 350 kg. Taklast 75. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 12,2 s, toppfart 184 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

(Bensin) Stad 0,99, landsväg 0,60, blandad körning 0,74 l/mil. CO2 178 g/km.

Skatt

720 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!