Provkörning av Volkswagen Jetta 2,0 FSI Comfortline

Provkörning av Volkswagen Jetta 2,0 FSI Comfortline

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Från att ha varit, oavsett namn, en bil som man knappt vetat om funnits har nya Jetta en framtoning som borde tilltala en större köpkrets. Har ärvt allt det bra från femte generationen Golf och adderat en tilltalande look till detta. Det borde kunna funka!

Basfakta

Motor

 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1984 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6000 r/min, max vridmoment 200 Nm vid 3500 r/min.

 Kraftöverföring  Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak fyrlänkad axel.

 Styrning

 Kuggstång med el-servo. Vändcirkel 10,9 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälg 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 VR 16.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 258, längd 455, bredd 178, höjd 146, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt ca 1?320, maxlast ca 590, max släpvikt 1400. Tank 55 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 211 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 1,08, landsväg 0,61, blandad körning 0,78 l/mil.

 *Tillverkarens uppgifter

 

Jetta - återkomsten

Större än Golf mindre än Passat. Så positionerar bilbyggarna från Wolfsburg Jetta när modellen återigen finns i svenska försäljningshallar.

Kommer du ihåg VW Jetta? En VW Golf med påhängd bakdel som gav den ett separat bagageutrymme. Ingen direkt storsäljare i början av 80-talet och de allra flesta tycks ha förmultnat bort.

 Nu är Jetta tillbaka på den svenska marknaden, utan att egentligen någonsin varit borta, den har bara haft andra namn ? Vento eller Bora.

 I USA har modellen alltid hetat Jetta och varit en stor succé för Volkswagen. Så stor att den under flera år varit den mest säljande europeiska bilmodellen i landet. Man ska då också veta att japanska Toyota Camry, som är den bäst säljande utländska modellen i USA överhuvudtaget, säljer tre gånger så mycket. 

 Sedan introduktionen i USA i början av 2005 har 42000 bilar sålts, och nu är det dags att erövra Europa.

 I Sverige räknar man dock inte med någon gigantisk försäljning. Svenska Volkswagen nämner 500 sålda bilar per år. Det är mindre än vad fabriken i Mexico spottar ur sig på en dag, 850 stycken...

 Det vore enkelt att klassificera VW Jetta som en Golf med bagagelucka, men det vore felaktigt. Faktum är att det bara är några få karossdelar som är identiska med Golf. Karossidorna är helt annorlunda, taket likaså och förstås bakdelen. VW har bemödat sig om att göra en snygg fyradörrars sedan med coupéliknande linjer. För att inte störa harmonin har VW skippat skyddslister längs sidorna vilket kan/kommer att straffa sig på storköpsparkeringen.

 Den kromade grillsargen är ett annat knep för att försöka placera Jetta som en lite sportigare, modernare familjebil och hitta bort från forna Jetta-ägare som ofta befann sig mellan pensionen och graven.

 Undertill är det däremot inget som skiljer Jetta från Golf, utöver mindre justeringar på fjädring och bussningar. Hjulställ och plattform i övrigt är identiskt. Även invändigt känner sig en ägare till VW Golf serie 5 väldigt hemma.

 Eftersom nya Golf har bra egenskaper på vägen kommer det inte som någon överraskning att då även Jetta har det. Synnerligen stabil rakt fram och bjuder inte på några direkta problem vid kurvtagning heller. Den elektromagnetiska styrningen, som även finns i Golf, är utmärkt.

 Fram sitter man väldigt bra i både tyg och läderstolar. Höj/sänk-månen är väldigt generös. Baksätesdynan är sänkt en aning för att ge mer plats för huvudet. Det fungerar bra, men dynan ger dåligt stöd för låren. Baksätet inget för tre fullvuxna.

 Detta trots att Jetta med sina 178 cm är bredare än både Golf (176) och förra generationen Passat (175 cm).

 Storsäljaren, om man nu kan kalla det så, tror VW att 2,0 FSI med sina 150 hästkrafter blir. En helt okej motor som parats med sexväxlad manuell låda som standardutrustning. Direktinsprutade FSI-motorer har lite råare gång än andra och i högre farter är motorljudet rätt ansträngt. Den sexväxlade lådan fungerar väl och det är inga problem att finna lägena, som det annars kan vara i sexväxlade lådor med trånga spalter.

 Den klenare bensinmotorn på 1,6-litersvolym har 102 hk och saknar direktinsprutning. Är faktiskt tystare än modernare 2,0 FSI och överraskande rask på Autobahn. Att det är lite tunt med effekt vid omkörningar är förståeligt.

 Vid introduktionen i mitten av november kommer även en FSI Turbo på 200 hk att finnas. Samma motor som sitter i Golf GTI, men Jetta får inte sportbeteckningen utan kommer att kalla den 2,0 T. Det blir heller ingen sportinredning som i GTI.

 På dieselsidan kommer 2,0 TDI med antingen 140 eller 170 hästkrafter. Endast den förstnämnde fanns tillgänglig vid provkörning, men vi kan konstatera att den räcker nog vad gäller styrka och fartresurser.

 Jetta är generöst utrustad redan i grundmodellen Trendline: luftkonditionering, cd/radio, elhissar till alla sidorutor, elstyrda yttre backspeglar, sex krockkuddar (möjligt med två till) och aktiva pisksnärtskydd i framstolarnas nackstöd. Antispinn och antisladd finns också med.

 I Comfortline tillkommer bland annat övervakning av lufttrycket i däcken, farthållare, parkeringshjälp, färddator och så vidare.

 Sportline omfattar ett 15 mm sänkt chassi och en stötighet bilen inte behöver. Möjligen ett alternativ till 200-hästarsmotorn.

 Anledningen till att köpa Jetta i stället för Golf är förstås ett separat, större bagageutrymme. Jetta rymmer 527 liter. Med nedfällt baksäte (40/60) ryms 190 cm lång last. Tyvärr blir inte golvet helt plant. Maxlasten är minst sagt generöst tilltagen. För 1,6-versionen tillåts hela 602 kg och det ska bli intressant att se Jetta i älgtestet med den lasten.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!