Volkswagen Lupo GTI

Provkörning av Volkswagen Lupo GTI

Basfakta

Motor:

 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,5 Borrning/slag 76,5/86,9 mm, 1 598 cm3. Max effekt 125 hk (92 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 152 Nm vid 3 000 r/min.

Kraftöverföring:

 Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Passivt antisladdsystem (antispinn)

Fjädring/hjulställ: 

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak torsionsaxel.

Styrning: 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,4 m. 2,9 rattvarv mellan fulla hjulutslag.

Bromsar: 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck: 

Fälg 6,5 tum, däck 205/45 R 15.

Mått & vikt (cm):

 Axelavstånd 232, längd 352, bredd 164, höjd 146, spårvidd fram/bak 142/140. Tjänstevikt 978, maxlast 342, max släpvikt 800 kg. Tank 34 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter):

 Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 s. Bränsleförbrukning EU-norm blandad körning 0,7 l/mil.

Arga leken

Läckerbiten Lupo GTI ser farligare ut än vad den är. Den roligaste folkan sedan Golf GTI 1976.

Det första du lägger märke till är de kaxiga dubbla avgaspiporna som sticker ut mitt under stötfångaren bak. De breda hjulhusen, 15-tumshjulen och spoilerpaketet drar också blickarna till sig. Nya Volkswagen Lupo GTI är en läckerbit.

Volkswagen har en GTI-tradition att leva upp till - i mitten av 1970-talet gjorde Golf GTI sensation. Under det återhållsamma och blott 950 kg tunga skalet ruvade en varvglad 110-hästarsmotor som i kombination med chassits höga närvarokänsla kunde få vem som helst att ständigt ta omvägar mellan punkt A och B. Den första Golf GTI:n bildade som det brukar heta skola och under 1980-talet hade nästan varenda tillverkare en "hot hatch" på programmet.

På senare år har VW dock svikit sina forna ideal. Golf GTI finns visserligen fortfarande men är en betydligt större, tyngre och mer komfortinriktad produkt, avsedd mer för sträckkörning på motortrafikleder än ystra lekar längs kurviga favoritvägar. Inte heller Polo som debuterade i GTI-skrud för några år sedan förmår plocka upp den fallna manteln. Polo GTI är för tung och för mjuk för att tilltala den verkligt körintresserade. Istället har entusiasterna funnit vänner i bilar som Peugeot 206 GTI och nu senast den fabulöst skojiga Renault Clio Sport.

Men innebär Lupo GTI ett trendbrott? Absolut. Det krävs inte många meter bakom ratten för att konstatera att detta är den roligaste bilen från Volkswagen på mycket länge. Eller som en provryttare uttryckte det: "Det känns verkligen att Lupo GTI är lätt i steget, som en ung grabb som med några fjäderlätta hopp tar sig upp för en trappa där alla andra stånkar."

Hemligheten är inte så mycket den i och för sig trevliga 1,6-litersmotorn på 125 hk som det faktum att Volkswagen verkligen ansträngt sig för att hålla karossvikten nere.

Motorhuv, dörrar och framskärmar är tillverkade i aluminium och hämtade från snålbilen Lupo 3L - världens första serietillverkade bil som drar 0,3 l/mil vid blandad körning (enligt EU-normen). Tack var det väger bilen strax under ett ton, det vill säga i nivå med grund-Lupon, trots att GTI:n har mer utrustning. I treliterslupon är jakten på kilon driven ännu längre. Den har till exempel ratt i magnesium samt baklucka och stolsramar i aluminium.

Inredningen i GTI matchar den förförande utsidan. Den treekrade ratten är läderklädd och ställbar i höjdled men tyvärr inte i längsled. De två instrumentrundlarna är försedda med kromade sargar liksom den lilla eleganta klockan i mitten. Instrumentbelysningen är ilsket blå, ett Volkswagensignum. Reglagen till värme och ventilation består av tre små vred och sitter irriterande långt ned på mittkonsolen. 

Liksom vi vant oss med i Volkswagenkoncernens produkter är passform och materialkänsla på topp i Lupo GTI. Men som det även visat sig i andra VW-modeller är inte den verkliga byggkvaliteten så god som det första intrycket antyder. I provexemplaret (som visserligen var en förseriebil) fick vi ständigt sätesfällningshandtagen i handen, dörrlåsen krånglade emellanåt och bakluckan var svår att stänga. Dessutom fungerade aldrig det aktiva antisladdsystem som bilen var extrautrustad med. 

Stolarna är rymliga och skålade. De går att höja och sänka liksom ratten. Skjutmånen är lite snålt tilltagen för längre förare men räcker för mig som är drygt 180 centimeter lång. 

De tämligen upprätta vindrutestolparna och takhöjden skapar en känsla av rymd för framsätespassagerna som är svår att föreställa sig när bilen betraktas utifrån. Med framstolarna i bakersta läget blir det inte mycket plats över för baksätespassagernas ben men takhöjden är det inget fel på här heller. 

Bagageutrymmet är minimalt men kan förbättras något genom att baksätets ryggstöd går att räta upp i ytterligare ett läge. Den kantiga formen gör dock att förbluffande mycket ryms om baksätet - som är delbart - fälls undan.

Motorn kommer från Polo GTI. En 1,6-litersmaskin med fyra ventiler per cylinder och variabla kamaxeltider. Den drar jämnt och fint från tomgång och har en betydligt spetsigare karaktär än många av VW-koncernens övriga motorer. Den är varvglad och låter ganska sportigt - dock inte i den omfattning som de dubbla avgasrören antyder. Maximalt vridmoment nås vid 3 000 r/min vilket gör motorn mycket användarvänlig i stadstrafik.

Den knubbiga växelspaken ligger fint i handen men slagen är väl långa och överföringen är lite okänslig. Vid snabba växlingar händer det att man missar.

Lupo GTI är sänkt 20 mm jämfört med de mer vardagliga modellerna. Den går som väntat lite småstötigt men det beror mer på lågprofildäcken än på hård fjädring. Lupo GTI kränger ganska hårt vid tuff kurvtagning. Chassit är byggt på standardkomponenter med McPhersonben fram och en halvstel torsionsaxel bak. Styrningen har bra känsla men är inte påfallande kvick - det krävs nästan tre rattvarv mellan fulla hjulutslag.

På grusväg och i halka är Lupo GTI en fröjd att hantera. Neutral i uppträdandet och understyrd först när den verkligen provoceras. Men då är det ju bara att dra till lite i handbromsen. Gasuppsläpp i kurva resulterar inte i några överraskande bakvagnskast som i exempelvis Renault Clio Sport.

På landsväg rör sig Lupo GTI tämligen lugnt och stadigt, även i riktigt höga farter. Ljudnivån är godkänd för biltypen och komforten räcker till för ganska långa körpass.

Ett problem vid landsvägskörning är den futtiga tanken. Den rymmer bara 34 liter och kör man som man bör med en GTI närmar sig bensinförbrukning ledigt en liter/milen. Dessutom börjar varningslampan för låg bränslenivå lysa redan när 26-27 liter är förbrukade. 

Ett annat bekymmer är de i och för sig effektiva Xenonlampor Lupo GTI är utrustad med. De lyser så intensivt att i princip samtliga mötande tar för givet att du glömt helljuset på. Vi möttes av många ilskna blinkningar under provperioden.

Men det stora bekymret med Lupo GTI är ändå priset. Volkswagen hoppas att du ska hosta upp 152 800 kronor för bilen. Barockt med tanke på att den större Polo GTI med samma motor kostar 137 500 kronor. 

Visserligen är Lupo GTI lite bättre utrustad men knappast överdådigt. Luftkonditionering och fjärrstyrt centrallås kostar exempelvis extra. Volkswagen väntar sig inte heller att sälja några stora mängder av Lupo GTI - endast 2 000 exemplar om året i hela Europa varav 100 bilar kommer till Sverige

ÄVEN I Jämförelse med konkurrenterna framstår Lupo GTI som dyr. Peugeot 206 GTI med 137 hk kostar 136 900 kronor och är bättre utrustad. Den är inte lika gedigen i utförandet men snäppet roligare att köra när det krokar till sig.

Ett annat alternativ till Lupo GTI är Ford Puma. Kupékaross, en ännu roligare motor och mycket rappa vägegenskaper för samma pengar.

En Renault Clio Sport kostar 178 200 kronor men är så fantastiskt rolig att det kanske, kanske kan kännas prisvärt vid vissa tillfällen. Samtidigt kan dess pockande natur bli påfrestande i längden. 

Det som ändå tilltalar hos Lupo GTI är dess lättsamma attityd. Den är ganska snäll, trots det arga utseendet. En bil att ha roligt med men som också går utmärkt att genomlida vardagen i. Precis som urfadern Golf GTI.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!