Vill du framstå som en skogsmulle utan att köra suv så ska du ta dig en funderare på Passat Alltrack.

Provkörning av Volkswagen Passat Alltrack TSI 220

Gummistövlar och skyddskläder gör inte Passat Alltrack till en terrängbil men det är en bra utrustning för det svenska klimatet. Då är det inte konstigt att modellen står för halva Passatförsäljningen i Sverige.

Kunderna gillar Volkswagen Passat Alltrack som blev en försäljningssuccé direkt när den introducerades på den svenska marknaden 2012. Teknikens Världs testlag förstår varför. Vi har testat Alltrack två gånger och resultatet är två segrar.

Då har ändå testmotståndet bestått av duktiga utmanare som Volvo XC70 och Subaru Outback.

Nu kommer Alltrack baserad på den åttonde generationen Passat och efter en provkörning ser vi inga tecken på att succén kommer att mattas av. Nuvarande generation Alltrack stod för drygt 50 procent av den totala Passatförsäljningen. När modellen de senaste månaderna fasats (reats) ut har det handlat om runt 90 procent!

Det enda vi egentligen inte har gillat med nuvarande Passat Alltrack är att den inte skiljer sig mer från vanliga Passat. Lagom bra men också lagom tråkig är vårt omdöme.

Det verkar ju inte köparna bry sig så mycket om men Volkswagen kanske lyssnar på media för de har i alla fall försökt att särskilja Alltrack mer från Passat. Inga jättegrejer men i alla fall.

”Ingen euforisk känsla, men ska man vara bra på allt så får man inte sticka ut för mycket.”

Ny stötfångare fram med markant svängd ”kromlist” nertill som omedelbart avslöjar Alltrack. Hasplåtarna har också en mer framträdande roll än tidigare. Den främre är försedd med unika dimljus. Bak sitter integrerade trapetsformade paneler runt avgasmynningarna. Skyddsplåtarna under bilen har bytts från stål till robust plast och på det sättet sparas hela 16 kilo i vikt.

Skulle du inte se att det är en Alltrack så talar logotyper om det för dig både fram, bak och på skärmarna. Och på instegslisterna gubevars.

Likt första generationen gör inte de speciella Alltrack-detaljerna versionen till någon bergsklättare. Markfrigången är bara knappt tre centimeter högre än en vanlig Passat vilket ger drygt 17 centimeter totalt. Inte mycket att springa till skogs med.

Så den som är ute efter en terrängbanande vagn ska se sig om efter annat. Passat Alltrack är alltjämt en bil byggd för de förhållanden vi har i Sverige med snö och is och kanske lite sämre vägar till hemmanet eller sommarhuset. Och det jobbet klarar den bra.

Samtliga modeller av Alltrack är utrustade med den senaste generationen av Haldex fyrhjulsdrift.

Volkswagen Passat Alltrack säljs med tre olika motor­alternativ:

Alltrack GT, TSI 220. Enda bensinalternativet med 220 hästkrafter, 350 Nm. Drar 0,69 l/milen, har en maximal släpvagnsvikt på 2 000 kg. 7-växlad DSG. 333 700 kronor.

Alltrack GT, TDI 190. 190 hk, 400 Nm. Ska klara sig på 0,51 liter per mil och är därmed den snålaste och miljö-snällaste i gänget med 135 gram koldioxid/km. 6-växlad DSG. Får dra 2 200 kg. 333 700 kronor.

Alltrack GTS, TDI 240. Värstingen med 240 hk och 500 Nm i vridmoment. Trots det bara 0,55 l/mil. 2 200 kilo släpvagnsvikt. 405 000 kronor. 7-växlad DSG

Samtliga Alltrack är som standard utrustade med femte generationen Haldex fyrhjulsdrift, hos Volkswagen döpt till 4Motion. Detta reagerar innan hjulspinn uppträder och om det skulle finnas risk för hjulspinn kopplar bakaxeln in. Enligt Volkswagen alltså.

Parallellt med Haldex-kopplingen, som fungerar mellan bak och framaxel, finns en elektronisk diffspärr som fungerar på alla fyra hjulen och portionerar ut kraft till icke spinnande hjulet på samma axel.

I versionerna 2,0 TSI och 2,0 TDI 240 finns även tillägget XDS+ som bromsar in innerhjulet i kurvor och ska då optimera styrningen och kurvtagningen.

Svårt att utvärdera fyrhjulsdrift på torr asfalt men glöm inte att det snart är vinter.

Standardutrustningen innehåller även start/stopp funktion och bromskraftåtervinning.

Ordning och reda, löning på fredag. I Passat Alltrack är det ordnat på tyskt manér.

Att köra Volkswagen Passat Alltrack är ingen euforisk upplevelse. Det känns som att köra en – Volkswagen Passat. Men det behöver inte vara dåligt och är det inte heller. Passat är en av de bästa bilarna på marknaden.

Och jag vet inte, men i alla fall jag upplever det som väldigt strikt tyskt premium invändigt. Kanske är det titaninläggen, kanske är det materialvalen. Men det känns i alla fall väldigt gediget och efter ett tjugotal mil får man faktiskt lite habegär.

Det är ingenting som är krångligt. Att köra Passat är en barnlek. Tryck på startknappen, dra växelväljaren i läge och kör. Svårare än så är det inte.

Och när du väl kommit in i det hela kan du börja fippla med körprofilsväljaren Mode Select (standard) som gör att du kan ställa in din Alltrack som du vill ha den vad gäller köregenskaper.

Kollegan David som jag delar bil med klagar på att han inte sitter bra, och det gör han redan efter några kilometer.

Efter tjugo mil gnyr han fortfarande men jag säger som det är åt honom, det är inget fel på sätena i Alltrack, det är fel på dig.

Han verkar böjd att hålla med.

Kör man CykelVasan frivilligt står det ju inte helt rätt till.

Då ska aldrig behöva glömma bort vilken bil du kör. Alltrack-logotypen syns lite överallt på bilen.

Volkswagen Passat Alltrack GT TSI 220

Pris

333 700 kronor, säljs nu, första kundleverans hösten 2015.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 500 och 4 400 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel med 3 tvärlänkar och 1 bakåtriktad bärarm.

 

Styrning

Eldriven servo. Vändcirkel 11,7 m.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 WR 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 477, bredd 183, höjd 151, spårvidd f/b 158/157. Markfrigång 17,4. Tjänstevikt ca 1 677, maxlast ca 590, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 650-1 780 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,8 s, toppfart 231 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,69. CO2 157 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 160 kronor per år.

Rivaler

Subaru Outback 2,5i

Foto: Glenn Lindberg

Ny version alldeles nyss. Mer evolution än revolution men faktum kvarstår att detta är en mycket kompetent och robust bil.

Pris: från 319 900 kronor.

 

Opel Insignia Country Tourer 2,0 Turbo

Foto: Axel Wierdemann

En bil som blivit mycket bättre efter facelift men det är inte många som noterat detta. Country Tourer har 250 friska hästkrafter.

Pris: från 313 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!