Provkörning av Volkswagen Passat CC TDI 170 DSG 4Motion

Provkörning av Volkswagen Passat CC TDI 170 DSG 4Motion

Volkswagens tilltalande fyrdörrarscoupé är en riktigt bra bil. Men inför 2010 har några extra tillval gjort bilen ännu mer tilltalande. Diesel­motor och fyrhjulsdrift i kombination med dubbelkopplingslåda DSG gör Passat CC till en överdängare av rang.

Önskebrunnen från Volkswagenkoncernen verkar aldrig sina. Mängder av varianter och versioner formligen sprutas ut, alltifrån snåla BlueMotion-produkter till svullna Touareg-suvar ingår i försäljnings­konceptet.

Nyheten från 2008 – fyrdörrars­coupén Passat CC – upplevs alltjämt fräsch och karosslinjerna gör att många vrider på nackarna när man glider upp och förbi. Fortfarande ohotad med att erbjuda bakdörrar är CC-modellen praktisk nog att kunna räcka som enda bil för en vanlig ­familj. ­Särskilt nu när det går att utrusta ­bilen med ett tresitsigt baksäte.

 Standard i Passat CC är aktiv chassi­sättning DCC som tillåter inställningarna sport, normal och komfort. Mellanläget är att föredra och ibland pillas det på knappen för att öka på komforten ytterligare när det som på provbilen rullas på bredhöga 18-tumshjul.

 ”TDI 170 DSG 4Motion” är ­namnet på drivlinan, kryptiskt så det förslår. Bakom bokstavs- och sifferkombinationen avslöjas ett paket som passar som hand i handsken. Och det på fler bilar än snitsiga coupéer. Maximalt vridmoment på 350 newtonmeter gör att Haldex-drivningen runt om får jobba när det gasas fullt, i andra fall portioneras kraften ut på ett trollartat vis. Att det ”bara” är 170 hästkrafter i TDI-motorn gör mindre skillnad, toppfarten 224 km/h räcker till åtminstone till för undertecknad. Bättre är räckvidden på styva 135 mil. CC-stolarna håller att sitta i länge.

 Konkurrenterna är få, egentligen bara Mercedes CLS men den faller på sitt höga pris samt att en ny modell väntar runt hörnet. Starkaste rivalen är Audi A5 Sportback som erbjuder lättare tillgång till ett större bagageutrymme. Men prismässigt är Passat CC oantastlig, särskilt när Volk­swagen bestämt att skicka med fyrhjulsdrift på köpet.

 Det enda trista i kråksången är att behöva spana ut över samma instrumentpanel som hos vanliga Passat, känns lite simpelt när CC i övrigt verkligen är genom­arbetad. Men någonstans måste väl besparings­åtgärderna synas.

Volkswagen Passat CC TDI

Pris

315 500 kronor

Motor

Diesel. 4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 
4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,5:1. Borrning/slag 81/95,5 mm, cylindervolym 1 968 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) vid 4 200 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750-2 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-stegad DSG.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, elservo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 8,0 tum. Däck 235/40 R18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 480, bredd 186, höjd 142, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt cirka 1 560, maxlast cirka 420, max släpvikt 1 800. Taklast 100. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 224 km/h.
Acceleration 0-100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,61, landsväg 0,51, blandad körning 0,78 l/mil. CO2 159 g/km.

Skatt

3 291 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!