Volkswagen Passat CC

Provkörning av Volkswagen Passat CC TSI 160

En Passat med ny taklinje är på pappret lika upphetsande som vårpropositionen. I verkligheten visar sig dock initialerna CC tillföra en hel del. Till exempel det faktum att bilen styrde åt mig längs kurviga vägar i över en minut!

Jo, det är sant. Längs blöta, kurviga, tyska landsvägar var armarna placerade i brösthöjd, korslagda. Utanför svischade regntunga granar förbi i sisådär 80-90 km/h. Tack vare nya systemet Lane Assist undvek både jag och bilen att komma över i andra körbanan eller besöka dikesrenen. Ratten korrigerade själv för vägens vindlande karaktär.

En kamera placerad vid innebackspegeln är själva hjärtat i Lane Assist. Den läser av vägens sido- och mittmarkeringar. Om bilen är på väg att korsa linjerna utan att föraren blinkat aktiveras systemet och ratten får ett eget liv, och styr dig tryggt tillbaka. Trolleri, trollera.

 Meningen med systemet är dock inte att bilen ska styra åt dig – vem är i så fall ansvarig för en olycka, VW? 

 Därför upphör funktionen efter åtta till tio sekunder samtidigt som en lampa tänds och en ljudsignal påminner dig om att ta kontroll över situationen. 

 Jobbar systemet dock inte aktivt mer än cirka åtta sekunder (i till exempel en kurva) och sedan får vila någon sekund (längs den till exempel efterföljande raksträckan) så avbryts inte funktionen. Därför kunde undertecknad luta sig tillbaka med korslagda armar och njuta av utsikten i över en och en halv minut längs en – för Lane Assist – idealisk väg i de tyska alperna.

Systemet, som självklart kan stängas av, aktiveras när du kör fortare än 65 km/h och stängs av om farten sjunker under 60 km/h. 

 Om du skulle glömma att blinka vid ett filbyte eller en omkörning är dock motståndet i ratten inte större än att du knappt märker det. Fint kalibrerat med andra ord.

 Systemet kräver tydliga markeringar. När vi körde på äldre, slitna vägar med deformerade mittmarkeringar reagerade inte funktionen. 

 Lane Assist väntas kosta 6 000 kronor när bilen gör entré i Sverige runt kräftpremiären. 

 Bilen ja, den var ju också ny. Eller åtminstone på ytan. Tilläggsinitialerna CC står för Comfort och Coupé. VW har gjort en Mercedes, alltså tagit en vanlig sedan, ändrat på taklinje, front och akter. Resultatet blir en sportigare design och halvny modell, precis som CLS för Merca.

 – Det handlar om att trolla med ytorna för att få till en mer kraftfull, sportig bil. Titta på dörrsidorna, där har vi bockat plåten för att få till det tuffare, mer sportiga. En bredare (+3,6 cm), längre (+3,1 cm) och lägre (- 5 cm) kaross ger också mer kraftfulla proportioner, förklarar bilens svenske designer Martin Kropp.

 Tydligaste greppet är fönsterramslösa dörrar. En designmässig påminnelse om coupékänslan man vill skapa. Förändringen för det goda med sig att sidofönsterna är tjockare, liksom resten av glasytorna. Det innebär en tystare körupplevelse jämfört med vanliga Passat.

 Alla svensksålda bilar utrustas med Dynamic Drive Control, ett system där stötdämpare och styrning kan ändra beteende beroende på ett knappval. Komfort, normal och sport är nämligen de tre lägen du kan välja på som förare. En viss skillnad märks också mellan ytterligheterna sport och komfort men de är inte stora. Styrningen påverkas något mer och får en mer direkt känsla i sportläget.

 Fyra motorer erbjuds på den svenska marknaden. En två liter stor diesel på 170 hk, en 1,8 liters stor bensinmotor med direktinsprutning och turbo på 160 hästkrafter, en 2,0 liters bensinare med turbo på 200 hk och som top of the line en 3,6 liter stor V6 på hela 300 hästkrafter.

Bensinaren på 200 hästkrafter är klart ointressant eftersom det är enda alternativet som inte kan fås med den fina dubbelkopplande DSG-växellådan utan konventionell automat med momentomvandlare. Dieseln ska sörpla i sig 0,6 l/mil och får säkert många köpare men glöm inte att kolla om du verkligen tjänar på att köpa dieseln. 

 Allra roligast har du såklart i V6-versionen som dessutom är utrustad med fyrhjulsdrift för att få ned all kraft i backen. Här får du dessutom DSG som standard. Accelerationen är sportbilssnabb, resan från stillastående till 100 tar 5,6 sekunder.

 Priset är inte klart men borde landa på 280 000 kronor för 1,8 TFSI. V6-versionen startar på precis under 400 000-strecket. Ordet prisvärt är att ta i men om du behöver frakta långa personer baktill dagligdags så är Volkswagen Passat CC ett smart val för den som vill ha något mer utan att behöva tömma bankboken.

Volkswagen Passat CC TSI 160

Pris

269 900 kronor

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad. Borrning/slag 82,5/84,2 mm, cylindervolym 1798 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 5 000 r/min. max vridmoment 250 Nm vid 4 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. 7-växlad DSG tillval.

Fjädring/hjulställ

Skivfjärdring, McPherson fjäderben med triangellänkar fram. Fyrlänks upphängning bak. Kräningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstångsstyrning med hastighetsberoende elektromekanisk servo. Vänddiameter okänd.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8,0 tum. Däck 235/45 R17 V.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 271, längd 479, bredd 185, höjd 145, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt ca 1 450, maxlast ca 490, max släpvikt 1 500. Tank 70 liter.

Fartresurser*

Toppfart 222 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 8,6 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,76 l/mil. CO2 180 g/km.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!