Volkswagen Passat V6 TDI

Provkörning av Volkswagen Passat V6 TDI

Basfakta

MOTOR

6-cyl längsmonterad V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Turbo, laddluftkylare. Volym 2 496 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) hk vid 4 000 r/min. Max vridmoment 310 Nm vid 1 500 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt 5-stegs Tiptronic automat (+ 15 000 kr).

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och tvärlänkar, bak mjukstel axel och längslänkar.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak.

HJUL OCH DÄCK

Fälg 7 tum, däck 205/55 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 468, bredd 174, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/150 cm. Vändcirkel 11,4 meter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Toppfart 220 (aut. 214) km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,0 (10,5) s.

 

Serverad på fat

Vacklande kvalitet till trots - Passat lever och frodas med Audis V6-diesel.

När jag hör att kolleger i motorpressen känner sig förlägna eller rent av skamsna över att de höjde Volkswagen Passat till skyarna när modellen var ny - då begriper jag ingenting.

Passat var verkligen ett lyft för mellanklassen när den kom 1997. Kombinationen av stora utrymmen, utmärkt detaljomsorg och invändig materialkvalitet samt ett vid den

tiden lågt pris var verkligen mitt i prick. Det skrev vi och många andra.

Att sedan bilen visade sig omgärdad av en rad kvalitetsbrister och en fullkomligt undermålig svensk serviceorganisation är en annan sak. Det skrev vi också.

Faktum kvarstår även efter tre år: Passat är en utmärkt trevlig och genomtänkt bil. Det intrycket stärks av att Audis förnämliga V6-diesel på 2,5 liter och 150 hk hittat ned under huven. 1,9-litersdieseln på 110 hk har stått för en stor andel av försäljningen i Sverige och Passat är en utmärkt bil även i den konstellationen.

Men med V6 har talet om "hot mot storasyster Audi" blivit än mer verkligt. Provbilen är försedd med Tiptronic automatlåda som växlar behagligt och lever i en harmonisk symbios med motorn. Nackdelen är förstås att bränsleförbrukningen ökar något, men erfarenheten säger att motorstarka dieselbilar ofta blir brötiga i kombination med manuell låda. 

Vid kallstart och på tomgång röjer sig motorn som en diesel i negativ bemärkelse. Under i stort sett alla andra förhållanden är dieselkaraktären av godo. Motorn har god kraft även på låga varvtal och landsvägsmil rullar undan sällsynt avspänt.

Några vibrationer att tala om finns inte och Volvo S80 2,5D (provkörd i TV 18/99) framstår som rent primitiv vid sidan av Passat V6.

Jämfört med 1,9-modellen är V6-dieseln 48 100 kronor dyrare. Då ingår förvisso mer utrustning, bland annat färddator, fjärrstyrt larm och elektroniskt starthjälpsystem.

Men även V6-modellen framstår som ett fynd jämfört med Audis motsvarande modell, A6 2,5 TDI. Audi kommer inom kort med en trimmad version på 180 hk, och det vill nog till för att hålla den simplare kusinen stången.

Den större motorn i Passat drar enligt tillverkarens uppgifter 0,73 liter/mil (0,78 med automat) medan fyran på 110 hk nöjer sig med 0,53 (0,65). Det sistnämnda är en mycket låg förbrukning för en så stor och tung bil.

Provbilen var utrustad med så kallat Trendline-paket som inkluderar snitsiga sportstolar. Problemet är att ryggstöden är knallhårda och möjligen passar en lång rygg men absolut inte en kortvuxen person.

Det är bara att konstatera att Passat ännu hör till eliten i mellanklassen och med en kraftfull motor som den här är den ett tungt inlägg i kampen om tjänstebilsförarna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!